A
Budapesti
Városi Vasút (BVV) más társaságokkal ellentétben nem lóvasúti
vonalak villamosításával foglalkozott, hanem új villamosvasúti
vonalakat épített ki. Az áramellátást az akkoriban szokásos módon,
saját áramfejlesztő teleppel biztosította. Így épült meg 1888-ban a
Kertész utcában a BVV első állandó áramfejlesztő telepe, a mai BKV
székház udvarán.
A székházat
egyébként jóval később, a BSZKRt. építette fel 1926-ban.
Az erőmű szénellátásának biztosítására saját iparvágányt fektettek a
Kertész utcában, amely az Erzsébet körúton csatlakozott a hálózathoz.
Az iparvágány-kiágazás és egy
összekötő vágánykapcsolat látható a kép jobb alsó részén
Az 1930-as években készült képen megfigyelhető a még bal irányú
közlekedés
A villamosvonalak kiépülésével együtt a Kertész utcai erőmű kapacitását
is bővíteni kellett 1889-ben, majd 1896-ban ismét. A telep 1896 és 1911
között 350 V feszültséggel a földalatti vasutat is táplálta.
Az országos villamosenergia-termelés
nagyipari beindításával és a távvezeték-hálózatok kiépülésével a saját,
kis erőművek sorsa megpecsételődött. A Kertész utcai erőmű
áramtermelése 1920-ban megszűnt. Ezután áramátalakítóként működött
tovább, mint a Révész utcai telep alállomása, amely ekkor még
áramfejlesztő telepként tovább üzemelt.
Az iparvágány-csatlakozást ezután az áramellátó gépház
kezelővágányaként továbbra is fenntartották. A BSZKRt. igazgatóság
Kertész utcai épületszárnyát 1934-ben építették. Ekkor átépült az
iparvágány is. Az épületbe behaladó közvetlen
vágányt megszüntették, de a csatlakozó vágányzat még hosszú évtizedekig
megmaradt.
Ezen a képen látható a csonka
iparvágány
Ezen az 1935-ös rajzon
látszik a használaton kívüli iparvágány
A korabeli
nyilvántartás szerint a Kertész utcai kezelővágány hossza 362 m volt.
4 db kitérő tartozott hozzá, amiből az egyik félátszelési kitérő volt.
Ez a térkép 1937-ből való. Látszik, hogy a
Kertész utcában az iparvágányban egy kitérő vágány is
volt. »
|
|
Három rajz az iparvágány kiágazásáról.