A villamosvasutak elterjedésével a
vállalatok saját erőműveket és áramfejlesztő-telepeket létesítettek,
melyek a legkülönbözőbb feszültségű és fajtájú áramot szolgáltatták. A
XX. század elején azután az országos erőtelepek az üzemgazdasági
szempontból
előnyösebb 10.000 V feszültségű, 50 periódusú váltóáram termelésére
tértek át.
A Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) 1908. február 3-ra a Révész
utcában korszerű központi
áramfejlesztő telepet épített, amely már ilyen áramot termelt és a
felsővezetékes vonalak áramellátását szolgálta. Ehhez egy áramátalakító
állomás is csatlakozott. A kazánok fűtésére
szolgáló szén fogadására 1909-ben iparvágányt létesítettek, mely a MÁV
balparti
körvasút Lipótváros állomásához csatlakozott 338 m hosszban. Az ún.
Kőtéren keresztül az iparvágány összeköttetésbe került a BVVV 1903.
december 3-án kiépített Pozsonyi
utcai vonalával is (a Dráva utcai vonalat csak 1911. március 29-én
adták át). A környék elrendezését az alábbi ábra szemlélteti.
Az áramfejlesztő és környékének
iparvágányai 1923-ból
Érdekesség volt, hogy a szénszállító iparvágányt nem a MÁV, hanem a
BVVV szolgálta ki. Ehhez 1908-ban házilagosan építettek egy
villanymozdonyt (BVVV 1-es pályaszámú), mely a Révész utcai erőműbe
küldött szénszállítmányokat Lipótváros (a későbbi Vizafogó) állomásról
az erőmű
villamosított szénfogadó iparvágányán az erőmű területére vontatta be.
A BVVV 1-es mozdony az 1960-as
években a Fogaskerekű telepén
Az 1923-ban létrejött Budapest Székesfőváros Közlekedési Rt. (BSZKRT)
átvette a városi vasúti társaságok többségét egyes helyiérdekű
vasutakkal együtt. Ekkorra az áramfejlesztő telepek egy részét
fokozatosan megszüntették, az áram mind nagyobb részét az Elektromos
Művektől vásárolták. 1923-ban a Révész áramfejlesztő telep a Révész,
Kertész, Kőbánya-Őrház,
Ferencváros, Kispest alállomásokat táplálta.
A BVVV 1-es pályaszámú mozdonyát 1923-ban 7020-ra számozták át.
A BSZKRt. megalakulásakor a Révész utcain kívül még a Pálffy utcában
volt áramfejlesztő telep. Mivel azonban az itt termelt áram feszültsége
és periódusszáma eltért az országos szabványtól, ezért ezt a telepet a
BSZKRt. megszüntette. Ezzel párhuzamosan - még a megszüntetés előtt -
megkezdték a Révész utcai telep rekonstrukcióját.
A telep fejlesztése azonban nem fejeződött be. Ebben az időben
kezdődött meg ugyanis az energiatermelés országos hálózatának
kiépítése. A sok kis erőmű helyett gazdaságosan működő nagy
hőerőműveket létesítettek s ezeket összekapcsolták.
Az együttműködés új szakasza
kezdõdött 1930-ban a Bánhidai Erõmű megépítése után. Az elsõsorban
vasútvillamosítás érdekében készült erõművet ugyanis úgy tervezték,
hogy a fõváros számára is
szolgáltathatott villamos energiát. Két 100 kV feszültségű távvezeték
épült Budapest irányába, fogadásukra pedig a Magyar Dunántúli
Villamossági Rt. a Kõtéren 100/10 kV-os transzformátorállomást
létesített. Az energia
átadás-átvétel érdekében a Kõtéri mellé felépült a Budapest
Székesfõváros Elektromos Művei (B.Sz.E.M. – ELMŰ) Kárpát utcai állomása
(Kárpát utca 30-32.) és
harmadikként csatlakozott az együttmûködéshez Révész utcai erõművével a
BSZKRt. is. Az áramvételezés Bánhida felõl 1930. június 24-én kezdõdött
egy ideiglenes berendezésen
keresztül, miután a Kárpát utcai alállomás csak 1931-ben került üzembe.
A Kárpát utcai Elmű alállomás,
előtérben a Kő tér az iparvágánnyal
Ettől az időponttól kezdve a Révész utcai erőművet egyre kisebb
mértékben, többnyire csak tartaléknak használták. Egy 1933. évi BSZKRt.
kimutatás szerint a vállalat összes villamosenergia felhasználásának
már csak 6,5 %-át termelték a Révész áramfejlesztőben, a többit a
Magyar Dunántúli Villamos Rt-től vásárolták.
A tartalékolt erőmű helyességéről így emlékszik meg a BSzKRT korabeli
évkönyve: "Óvatosságunk helyes előrelátásnak bizonyult, mert a kezdet
nehézségei folytán a bánhidai erőmű áramszolgáltatása eleinte több
ízben is megszakadt és több-kevesebb üzemzavart okozott. Emlékezetes az
1932. év karácsonyán bekövetkezett üzemzavar, amely a téli hidegben
éppen Karácsony vasárnapján órákra megbénította a főváros villamos
közlekedését. Ennek a súlyos zavarnak az volt az oka, hogy a
középeurópai téli időjárásban szinte példátlanul nagyfokú
zúzmaraképződés miatt a bánhidai erőmű távvezetéke a rárakódott zúzmara
súlya alatt leszakadt."
1935-ben az iparvágány még a BSZKRt. állagában volt. Hossza ekkor 271
m-t tett ki,
kitérőinek száma: 4.
1935-ös
elrendezési vázlat
A
Fővárosi Erőműnek történt átadás-kori állapot »
|
|
1939. decemberében az ipartelepet a Fővárosi Erőmű vette át, az
iparvágány
kikerült a
BSZKRt. kezeléséből, kiszolgálását a továbbiakban vélhetően a MÁV
végezte. A későbbi
villamosvasúti rajzokon a Kő téri vágánykapcsolat időnként nem került
ábrázolásra.
Ezen
az 1937. évi térképen nincs ábrázolva az összekötő- és iparvágány
|
Vágányrajz 1945-ből
|
A Fővárosi Villamosvasút (FVV) 1955-ben tárgyalást folytatott a
Vizafogó állomáshoz csatlakozó iparvágányok kiszolgálásának
átvételéről. A tervek között szerepelt a Fővárosi Erőmű Révész utcai
telepe kiszolgálásának átvétele is - Kőtér átmenettel. A kezdeményezést
azonban a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium (KPM) nem támogatta,
így az nem valósulhatott meg..
A vágánykapcsolat a villamos és a vasút között egészen 1970-ig megvolt,
ekkor bontotta azt el a BKV. Az alábbi két térképrészlet az 1960-as
évekbeli állapotot mutatja.
Katonai térképrészlet
Részlet a kerületi szabályozási
tervből a régi vágányok kiemelésével »
|
|
Az 1970-es években a környező gyárak és ipartelepek nagy része
megszűnt, az iparvágányok száma lecsökkent. A környéken nagyszabású
lakótelep-építések kezdődtek. A Dráva utca vonalától délre eső hajdani
balparti körvasúti vontatóvágány a csatlakozó iparvágányokkal megszűnt,
a villamosvasúti keresztezést 1976-ban bontották el. A Révész utcai
erőmű kazánjait a 70-es
évek első felében gázkazánokra cserélték, amelyek nem igényelték a
vasúti szállítást. Az iparvágány ebben az időszakban szűnhetett meg
végérvényesen.
Egy Stuka halad el az
áramátalakító előtt, jobbra látszik az Elmű kőtéri kapcsolóháza
A telephelyen jelenleg is működik a Dráva utcai BKV áramátalakító, mely
1977. novemberéig a villamosvonalat látta el árammal, annak megszűnte
óta a trolibuszvonalat táplálja. A BSZKRt. áramfejlesztő telepének
épülete megvan, az jelenleg a Budapesti Erőmű ZRt. Révész Fűtőműve. Az
Elmű alállomása is tovább üzemel a Kárpát utcában.
|
|
ELMŰ alállomás a Kőtéren
|
BKV áramátalakító (és
autószalon)
|
|
Az egykori áramfejlesztő
épülete mint fűtőmű
|
A telep látképe a Dráva
utca felől
|
A telep látképe a Révész
utca felől
|
|
A környékbeli létesítmények fejlesztése következtében a Révész utcai
fűtőmű üzemét 2011-ben megszüntették. A környék ipartelepeinek
hangulatát már csak ez az egy telephely őrzi,
különösen a volt áramfejlesztő gyönyörű épülete.
Végezetül a telep 1999. körül
egy műholdfelvételen és a 2000-res években
egy
légifotón (Forrás: Civertan)