Az UV típus a XX. század második
felének meghatározó járműve volt Budapest utcáin. Sokan kedvelték,
szerették, sokak szerint hozzátartozott a főváros utcaképéhez. 2007-ben
azután 51 évi szolgálatot követően kivonták a forgalomból, átadta a
helyét a korszerűbb típusoknak. Ez az oldal most e nagy múltú
villamosnak kíván emléket állítani.
Az UV-ról sok oldal és leírás emlékezik meg, a mostaniban igyekszem
elkerülni az ismétléseket, inkább új szempontokat szeretnék
érvényesíteni a bemutatásban. Az egyes témák ezen az oldalon röviden
kerülnek ismertetésre. A részletek megtekintéséhez az adott témánál
szereplő linkre kell rákattintani.
Tartalom:
Az UV
elnevezés
Először is nézzük meg, mit jelent az UV elnevezés. Ez a
közhiedelemmel ellentétben nem az "Új Villamos" rövidítése, és nem is
az "UniVerzális motorkocsit" jelenti, hanem a motorkocsik korabeli
típusbesorolásakor soron következő "U" típusú motorkocsit, mely
távvezérelhető, innen a "V".
Általános ismertetés
Az UV villamosokat a Ganz gyár gyártotta 1956-1965. között. Összesen
375 db készült belőlük, ezzel ez lett a legnagyobb szériaszámban
gyártott villamos Budapesten. Számukra a 3200-3474 és a 3800-3899-es
pályaszámokat osztották ki. A motorkocsik eredetileg két
vezetőállással (az utolsó 100 db kivételével), és a korábbiakban
leírtak szerint távvezérelhetően
készültek, ami azt jelenti, hogy egy vezetőállásról két kocsi is
működtethető (iker üzem). Később a második vezetőállást kiépítették
belőlük. Dizájnjuk az 50-es évek hangulatát idézi, kívül lekerekített
robusztus formákkal, belül műbőr ülésekkel, dekoritlemezzel,
paravánfalakkal, izzólámpákkal.
Az első két UV
kiszállítás előtt a Ganz gyár udvarán
UV belső »
|
|
A 4 tengelyes motorkocsik forgóvázasak, 2 állandóan sorbakapcsolt
vontatómotorral forgóvázanként, soros-párhuzamos átkapcsolással menet
üzemben. Üzemi fékjük a villamos ellenállás fék, melyet akkumulátor
táplálású sínfék egészít ki. Ehhez jön még a levegős működtetésű
rögzítő dobfék, melyet az utolsó 10 év során rugóerőtárolóssá építettek
át. A távműködtetésű ajtók a rögzítőfékhez hasonlóan levegős
működtetésűek. Az eredetileg szóló üzemre is képes motorkocsik a 2.
vezetőállás kiépítése után iker, illetve egy közbecsatolt pótkocsival 3
kocsis szerelvényként közlekedhettek.
Fontosabb
műszaki
adatok
Megengedett
legnagyobb sebesség:
|
50 km/h
|
Legkisebb bejárható
pályaívsugár:
|
18 m
|
Motorkocsi teljes hossza:
|
13.500 mm
|
Motorkocsi szélessége:
|
2.300 mm
|
Motorkocsi magassága:
|
3.100 mm
|
Tengelytáv:
|
5.800 mm
|
Kerékátmérő:
|
670 mm
|
Padlómagasság:
|
668/783 mm
|
Motorkocsi tömege:
|
19.750 kg
|
Férőhely:
|
101 fő
|
Motorteljesítmény:
|
4*37 kW
|
Vezetőállás
Aki kíváncsi, lépjen be az UV
vezetőfülkéjébe, ahol részletesebben tanulmányozhatja az ott lévő
készülékeket. A belépéshez
kattintson a képre.
Egyéb UV
jellegű kocsik
Az UV típusnak több, hosszabb-rövidebb életű "mutánsa" is létezett,
melyekről készítettem külön egy áttekintést. Itt kaptak helyet a
Szellem, UZ, csuklós UV, UV tanulókocsi és a MUV.
Az oldal
megnyitásához kattintson az alábbi képre.
Különleges UV az 5-ös
viszonylaton
Forgalomban
az UV-k
|
|
|
Korai UV-k a 28-ason
Először 1956-ban álltak forgalomba iker UV-k a 2-es viszonylaton. A
legnagyobb darabszámban gyártott villamosok nagyon sok helyen
megfordultak pályájuk során. A fenti összeállítás próbál ízelítőt adni
az UV-s járatok sokféleségéről. A táblák fölé vive a kurzort, kiírja az
UV-k megjelenésének időpontját az adott viszonylaton. A jelzett
végállomások az UV-k megjelenése kori állapotot mutatják.
Életkép a '70-es évekből a
Nagykörúton
A férőhelyek növelésének igénye hamarosan közbenső pótkocsik
besorozását tette szükségessé. Az így kialakult UV+pót+UV szerelvények
hosszú évekig, évtizedekig meghatározták a legnagyobb forgalmú
gerincvonalak képét. A leghosszabb ideig a 47-es és 49-es
viszonylatokon közlekedtek, ráadásul szinte kizárólag 3 kocsis
összeállításban.
A gerincvonalakról a metróépítések előrehaladtával eleinte kisebb,
peremkerületi járatokra szorultak, majd a 80-as évektől kezdve a
pótkocsikat nagyrészt selejtezték, így iker formációban jártak.
Selejtezésük a 90-es években kezdődött, az akkori járatritkítások és
-megszüntetések hatására. Később a Hannoveri villamosok, majd a
Combinók megjelenésével teljesedett be a sorsuk. Először Pestről tűntek
el, majd fokozatosan Budáról is. Utolsó üzemnapjuk a 47-esen volt
2007.08.20-án.
Forgalomirányító tabulátor a
Baross téren egykor
A viszonylatok és a forgalom
részletes története a tabulátorra kattintva
érhető el.
Az UV állomány története
Az UV-kat 1956 és 1965 között gyártották. Eleinte évente átlagosan 50
db-ot, 1961-től kezdve pedig 25-25-öt. 1965-re érte el az állomány a
375 db-os maximumot. Ehhez hozzájön még a két Szellem (3700-3701), a
két alumínium UV (UZ, 3710-3711) 1958-1977. között, valamint a csuklós
UV (3799) 1962-1966. között. A motorkocsik Újpest és Kispest
kocsiszínek kivételével gyakorlatilag valamennyi
kocsiszínben megfordultak.
UV-k Hungária kocsiszínben
Az első UV-k Hungária kocsiszínbe kerültek, innen mentek a 2-esre, majd
később a 4-es és 4A viszonylatokra. A további kocsik Kelenföldre
kerültek, ahonnan a 47-es és 49-es viszonylatokon álltak forgalomba. A
60-as évek elején Szávába is jutottak UV-k, ahonnan az 50-es, 52-es és
52A viszonylatokra indultak. Baross kocsiszín ebben az időszakban a
Nagykörútra küldött 6-os és 66-os villamosokat UV 3-as szerelvénnyel.
Szépilona kocsiszín a 61-esre adott iker UV-t.
UV-k Szépilona kocsiszínben
A 70-es évek elején Hungária kocsiszínből a 4-esre, Kelenföld
kocsiszínből a 6-osra, 47-esre, 49-esre, Száva kocsiszínből a 42, 42A,
50, 52, 63-as viszonylatokra, Szépilonáról pedig a 6-osra indultak az
UV-k. Megjelentek Budafokon is, ahonnan a 47-est, illetve Zuglóban is,
ahonnan a 44, 62, 68-as viszonylatokat szolgálták ki UV-kkal.
UV-k Budafok és Zugló kocsiszínben
Az első két UV-t (3250, 3254) még 1975-ben selejtezték egy baleset
után. 1977-ben 4 járművet (3400-3403) tanulókocsivá építettek át és
teherállományba helyeztek (7660-7663). Ezzel az állomány 369-re
csökkent.
A csatolt csuklós üzem 1978-as bevezetését követően az UV-k fokozatosan
eltűntek Hungária kocsiszínből. Ferencvárosban is voltak UV-k a 80-as
évek első felében, időszakosan később is. A 80-as évek közepéig
Szépilona még adott UV-t a 17-esre, majd innen is elkerült ez a típus.
Ebben az időszakban Budafok kocsiszínből a 9-esre és a 47-esre, 88-tól
a 41-esre,
Kelenföldről a 19, 47, 49-es viszonylatokra, Óbudáról a 17-esre,
Szávából a 13, 30, 31, 42, 50, 50A, 52-es viszonylatokra, Zuglóból
pedig a 44, 62, 67, 69-es viszonylatokra indultak UV-k.
UV-k Ferencváros és Óbuda
kocsiszínben
1986.08.20-án egy nagy átrendeződés következett be Budafok/Kelenföld és
Száva kocsiszínek között az UV állományban. Ezt a következők indokolták:
A fővasúti járművekkel is igénybe vett közúti vasúti
pályaszakaszokon a keskenytalpú kerékpárral közlekedő villamosok által
- a kerékpárok nem megfelelő felfekvése miatt - a vágányok, kitérők,
keresztezések idő előtt elhasználódtak. A 6/1986. Villamos Üzemeltetési
Igazgatói Utasítás szerint 1986.08.20. után a 9, 13, 47 viszonylatokra
csak az UV 6 típusú forgóvázakkal és BG9a típusú 130 mm talpszélességű
kerékpárokkal rendelkező 3404-3474 és 3800-3849 psz. járművek oszthatók
be.
UV-k Száva és Kelenföld
kocsiszínben
1991-ig fennált a 369 db-os állomány, majd a járatracionalizálásokkal
megkezdődött fokozatos selejtezésük. Az UV-s kocsiszínek hosszú ideig
változatlanok voltak. Óbuda kocsiszínt 1996.04.01-én bezárták. Az
itteni MUV-ok Száva kocsiszínbe kerültek. Az UV állomány az első
nagyobb selejtezési hullám után a 90-es évek végén 250 körüli számban
stabilizálódott. A Hannoveri villamosok megjelenésével kezdődött a
második nagyobb selejtezési hullám. Zugló kocsiszín UV állománya
2002.10.17-én megszűnt, Száva kocsiszíné pedig jelentősen lecsökkent. A
MUV-ok 2003-as selejtezését követően még mintegy 140 kocsi maradt meg.
Az utolsó nagy változást a Combino villamosok beszerzése hozta.
Szávából az utolsó UV-k 2006.08.01-én távoztak, ezzel Pesten nem maradt
több belőlük.
Budán a hosszú ideig tisztán UV-s Kelenföld kocsiszínből 2007.04.01-én,
míg az utolsónak megmaradó Budafok kocsiszínből 2007.08.21-én tűntek el
végleg az UV villamosok. Összesen 4 motorkocsi maradt állományban,
melyeket Zugló kocsiszínbe állomásítottak. A 4 tanulókocsiból kettőt
2003-ban, egyet 2006-ban selejteztek, a 7662-est pedig 2008-ban
Debrecenbe adták el üzemi járműnek.
Az alábbi táblázat szemlélteti az UV villamosok teljes életciklusán
átívelő év végi járműállományokat (a 3700-as
kocsik nélkül). Csak azok az évek vannak feltüntetve, ahol változás
történt.
Állományi
összesítő
táblázat
Év
|
1956
|
1957
|
1958
|
1959
|
1960
|
1961
|
1962
|
1963
|
1964
|
1965
|
1975
|
1977
|
1991
|
1995
|
1996
|
1997
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
db
|
44
|
100
|
146
|
200
|
248
|
275
|
300
|
325
|
350
|
375
|
373
|
369
|
364
|
298
|
267
|
253
|
252
|
251
|
192
|
168
|
148
|
133
|
123
|
80
|
4
|
Részletes állományi és
selejtezési kimutatás
Az UV motorkocsik teljes életciklusát átívelő, pályaszám szerint
lebontott üzembehelyezési, állomásítási és selejtezési adatait - a
rendelkezésre álló források korlátait figyelembe véve - igyekeztem
összegyűjteni.
A lista a fenti
képre kattintva érhető el.
UV kocsik
utóélete
Az állományból történő kivonásukat követően néhány kocsi nem
került bontóba, hanem különféle célokra meghagyták őket. Néhányat
egyesületek vásároltak meg. Most ezeket kíséreltem meg csokorba
gyűjteni.
A 3201-es kocsi
Angyalföld kocsiszínben
|
A 3261-es kocsi a
Hungária körúton
|
A 3827-es kocsi Újpesten
a Berda József utcában
|
Pályaszám
|
Megjegyzés
|
Pályaszám |
Megjegyzés |
3200
|
Szentendrére
került,
a
BKV Városi Tömegközlekedési Múzeumában állították ki
|
3414 |
Albertfalván van egy
kertben kiállítva a Galvani utca-Kondorfa utca sarkán az 5807-es póttal
|
3201
|
Magyar
Villamosvasút-történeti
Egyesület tulajdonában
|
3430 |
Múzeális
célokra
egyelőre
megőrzött jármű |
3257
|
Múzeális
célokra
egyelőre
megőrzött jármű
|
3436 |
Magyar
Villamosvasút-történeti
Egyesület
tulajdonában |
3258
|
Magyar
Villamosvasút-történeti
Egyesület tulajdonában |
3468 |
Magyar
Villamosvasút-történeti
Egyesület
tulajdonában
|
3261
|
Vakok és Gyengénlátók
Intézetének kertjében van kiállítva
|
3700 |
Múzeális
célokra
egyelőre
megőrzött jármű |
3289
|
Várpalotán büféként
szolgált egy ideig
|
3701 |
Múzeális
célokra
egyelőre
megőrzött jármű
|
3300 |
Egy mogyoródi telken áll |
3800 |
Városi
és
Elővárosi
Közlekedési Egyesület tulajdonában
|
3306 |
Magyar
Villamosvasút-történeti
Egyesület tulajdonában |
3801 |
Egy mogyoródi telken áll |
3307 |
Sződligeten büfé lesz
belőle az 5932-es póttal együtt
|
3809 |
Városi
és
Elővárosi
Közlekedési Egyesület tulajdonában |
3308 |
Egy mogyoródi telken áll |
3827 |
Újpesten egy közlekedési
parkban volt található a Berda József utcában 2010. márciusban
elbontották
|
3309 |
Egy mogyoródi telken áll |
3856
|
Magyar
Villamosvasút-történeti
Egyesület
tulajdonában |
3310 |
Egy mogyoródi telken áll |
3857
|
Magyar
Villamosvasút-történeti
Egyesület
tulajdonában |
3329 |
Egy mogyoródi telken áll |
3871 |
A Budapesti Vidámparkban
volt egy ideig kiállítva |
3343 |
Egy mogyoródi telken áll |
3873
|
BKV
állományban
van, nosztalgiamenetek céljára
|
3378 |
Egy mogyoródi telken áll |
3885
|
BKV
állományban
van, nosztalgiamenetek céljára |
3402 (7662) |
A DKV-nál üzemi jármű |
3888
|
BKV
állományban
van, nosztalgiamenetek céljára |
3403 (7663) |
A Kada utcai általános
iskola udvarán található |
3898
|
BKV
állományban
van, nosztalgiamenetek céljára |
3413 |
Egy mogyoródi telken áll |
3899 |
Múzeális
célokra
egyelőre
megőrzött jármű |
Képtár
további képek megtekintéséhez
zárásként.