Az első hat UV motorkocsi Hungária kocsiszín állományába
került, szolgálatukat 1956. április 3-án kezdték a 2-es viszonylaton
ikerbe csatolva. Később a 2-es mellett a
28-as viszonylaton is feltűntek (próbázni), majd a
47-es is iker UV lett. A 2-es
viszonylaton időnként szólóban
is közlekedtek.
Szóló UV a 2-esen
|
Iker UV a 47-esen
|
További UV-s viszonylatok az 50-es évek végén: 48-as, 53-as, 63-as (ez
utóbbi később motor+pót összeállításban). A 48-ason nem volt hosszú
életű, ugyanis a viszonylatot 1960-ban beolvasztották a 47-esbe. Az
53-ason kicsit tovább jártak az UV-k, de nem sokkal, ugyanis azt meg
1963-ban az 52-es viszonylatba olvasztották be.
Iker UV a 63-ason
Az UV kocsik előnye az akkoriban közlekedő típusokkal szemben a jó
menetdinamikai tulajdonságok, nagy sebesség, szerelvényképzés,
távvezérelhetőség voltak. Az UV-kat, mint az akkori legmodernebb
villamosokat elsősorban a nagyobb forgalmú vonalakra osztották be, így
az 1960-as évek elején megjelentek a Nagykörúton is a 4-es, 6-os,
46-os, 66-os
viszonylatokon iker üzemben, 1961-től pedig a budai 61-esen is. A
46-oson
nem
sokáig jártak UV-k, ugyanis a viszonylatot 1962-ben megszüntették.
Iker UV a 4-esen
|
illetve a 6-oson
|
Ekkoriban a
legnagyobb
befogadóképességű szerelvények az egy motor és két pótkocsiból álló
M+P+P vonatok voltak. Az ezeket kezdetben felváltó iker UV-k kevesebb
embert tudtak elszállítani, ezért hamar megjelent az igény, nagyobb
befogadóképességű UV szerelvények összeállítására.
M+P+P összeállítású
szerelvény
a Moszkva téren
|
Együtt a régi és az új a
Margit hídon
|
Az UV-k megjelenése után egy
évvel már felmerült a
pótkocsi közbeiktatásának lehetősége. Először a 6024-es pótkocsit
alakították át kísérleti célból, két
UV motorkocsi közé kapcsolhatóvá. Az első, 3252+6024+3253 pszú 3 kocsis
UV szerelvénnyel 1957. tavaszán végeztek kísérleti meneteket a 49-es
viszonylaton (Etele tér- Marx tér, Nyugati pu.). A próbamenet sikerrel
zárult, a 49-es viszonylat lett az első 3 kocsis UV vonal. Az UV+pót+UV
összeállítású szerelvénnyel pedig egy nagy befogadóképességű, akkoriban
korszerűnek és dinamikusnak számító villamost nyertek, mellyel
megkezdték a legnagyobb forgalmú vonalak típuscseréjét.
Az első UV+pót+UV vonal,
a 49-es volt...
|
... és majdnem az utolsó is az
lett. 50 évvel később.
|
Így még a 60-as évek első felében a Nagykörúton közlekedő járatokon (4,
46, 6, 66) megjelentek a 3 kocsis UV-k a 2 kocsisok helyett. Az
1962-ben a
Nagykörúton beindított 4A járat már eleve 3 kocsis UV lett. Ugyanígy a
60-as évek elején 3 kocsis UV-k léptek szolgálatba az Üllői úton
közlekedő 50-es, 52-es és 52A viszonylatokon. Ez a
szerelvényösszeállítás annyira jól bevált, hogy majdnem 20 éven
keresztül iker UV-kat nem is állítottak forgalomba, csak 3-as
szerelvényeket.
Épül a Blaha Lujza téri
aluljáró, a villamosforgalom fenntartása mellett
A Nagykörút és az Üllői út kereszteződése
UV-kkal »
|
|
1964. november 21-én újjáépült az Erzsébet híd és újraindult rajta a
villamosközlekedés. Ezzel a Rákóczi úti tengely szerepe
felértékelődött. A növekvő forgalomnak megfelelően az itt közlekedő
járatokra is UV-kat osztottak be. 1965-től a 44-esen, 1968-tól a
67-esen, míg 1969-től a 68-ason jelentek meg a 3 kocsis szerelvények.
1968.
decemberében viszont a Ganz csuklósok üzembe állításávall a 2-esről
eltűntek
az UV-k.
Az Erzsébet hídon 1972-ig járt
a villamos
Fénykor
1970.04.03-án átadták a Kelet-Nyugati
metró első szakaszát az Örs vezér tere és a Deák tér között. Az 52A
megszűnt, viszont a 42-es és 42A viszonylatokon e naptól UV 3-as
szerelvények jártak. Szintén a 70-es évek elején jelentek meg az
UV+pót+UV szerelvények az akkori Lóversenytérre (később BNV
főbejárathoz) tartó 29-es és 29y járatokon.
Ez az időszak volt az UV-k virágkora. A város csaknem valamennyi
gerincvonalán 3 kocsis UV-k jártak: a Nagykörúton, a Kiskörúton, a
Rákóczi úton, a Thököly úton, az Üllői úton, a Bajcsy-Zsilinszky úton,
a Bartók Béla úton és a Fehérvári úton. Kivétel talán csak a Váci út és
a Lehel út volt, ahol megmaradtak az ikerkocsik és az M+P+P vonatok.
UV kavalkád az Astoriánál
|
A Bajcsy-Zsilinszky úton
|
És a Deák téren
|
1970.10.12-én az addig iker UV-val kiadott 61-esen megjelentek a Ganz
csuklósok, ezzel hosszú ideig egyáltalán nem közlekedett kétkocsis UV
Budapesten. 1971.03.07-én megszűnt a 66-os, 1972.12.22-én pedig átadták
a 2-es metró teljes vonalát a Déli pályaudvarig. Ez a beruházás újabb
jelentős módosulásokat hozott a villamosforgalomban. Legfontoabb
változásként megszűnt a Rákóczi úti villamosközlekedés. A Thököly úti
járatok innentől kezdve fokozatos sorvadásnak indultak. A 67-esen egy
időre az UV-k helyett 1500+pót szerelvényeket osztottak be. A
Nagykörúton teljesen átszervezték a villamosközlekedést. Megszűnt a 4A
viszonylat, a megmaradó 4-es és 6-os pedig elnyerte mai
viszonylatvezetését. Ide ekkoriban Hungária, Kelenföld és Szépilona
kocsiszín összesen 26+26 három kocsis UV-t adott forgalomba.
Utaskavalkád a Blaha Lujza téri
kettős megállóban
1972-ben a 63-ason ismét megjelentek az UV-k 3-as szerelvényként,
egészen a viszonylat 1973.11.18-i megszűnéséig. Ezen kívül a metró
üzembehelyezésétől a 62-esre is 3 kocsis UV-kat osztottak be. A 19-es
viszonylaton 1973.03.15-én típuscserét hajtottak végre UV+pót+UV
szerelvényekre, amik itt 1974-ig jártak. A Milleniumi Földalatti
1973-as vonalhosszabbításához kapcsolódóan a BKV 1973.12.29-én UV
vonatokkal megindította a 69-es viszonylatot. A 68-as viszonylatról
ugyanakkor 1974-ben a férőhelyek csökkentésével együtt lekerültek az
UV-k.
Új végállomás az újpalotai
lakótelepen
A következő nagyobb változásokat a 3-as metró első szakaszának üzembe
helyezése hozta 1976. végén. Ekkor szűnt meg a belső Üllői úton a
villamosközlekedés, és vele együtt a 42A és az 52-es viszonylat. Ez
utóbbi pótlására megindult az 50A, szintén 3 kocsis UV-val. Az újabb
metrószakasz megépültével nagy mennyiségű UV szerelvény vált
feleslegessé. 1977.01.01-től a felszabadult kocsikkal a 12-esen,
1977.12.16-án a 30-ason, 1977.12.24-én pedig a 31-esen történt
típuscsere UV vonatra. Megkezdődött az UV-k peremkerületekbe szorulása.
UV a Béke úton
|
a Mester utcában
|
illetve Pesterzsébeten
|
A Nagykörúton a csatolt csuklós üzem 1978.04.28-án indult. Innen újabb
nagy mennyiségű UV szabadult fel, melyekkel további vonalakat
UV-sítottak. Így 1978.05.09-étől járt UV+pót+UV szerelvény a 9-esen, a
18-ason és a 19-esen (ez utóbbin ismét).
3 kocsis UV a Móricz Zsigmond körtéren,
|
a Moszkva
téren,
és a Lánchíd budai hídfőjében »
|
|
A 3-as metró második szakaszán 1980.03.29-én indult meg a
forgalom. Ezzel az Üllői úti vonalak a Határ úttól beljebb már nem
jöttek. A 42-es viszonylatra ettől a naptól már csak iker UV-t
osztottak be. Újra indult az 52-es viszonylat, eleinte 3 kocsis, majd
rövid idő múlva, csak két kocsi UV-val. Az Üllői útról felszabadult
UV-kkal típust cseréltek a 17-esen, majd 1980.09.01-én a 11-esen iker
UV-ra. Ez utóbbi intézkedés nem volt hosszú életű, ugyanis a viszonylat
1981.01.17-én megszűnt. A 23-ason 1980.04.01-én, míg a 67-esen
1980.07.30-án jelentek
meg a 3-as UV-k.
UV vonat a 23-ason
|
és a 67-esen
|
Az 1980-as évek elején a fővárosban villamosvasúti járműrekonstrukció
zajlott. Ennek keretében a korszerűtlen, két tengelyes
villamostípusokat selejtezték, pótlásukra pedig az akkori
Csehszlovákiából 322 db Tátra villamost szereztek be. A Tátra
villamosok több helyen felváltották az akkor már korszerűtlennek
számító UV-kat, melyek más vonalakra kerültek. Emellett folyt a két
tengelyű pótkocsik kivonása is a forgalomból, melyeket 1990. körülig
terveztek végleg selejtezni.
A fenti intézkedések hatására a 12-esen 1980.06.16-án, míg a 18-ason
1980.07.25-én cserélték le az UV-kat iker Tátra szerelvényekre. A
pótkocsik kivonása miatt 1981.01.01-én a 30-as és 31-es, míg 01.08-án a
23-as lett iker UV. Szintén 2 kocsis UV-kkal indult meg 1981. január
4-én az 52A is. 1983-ban és 84-ben
rövid ideig a 28-as és 37-es is UV-s vonal lett, míg meg nem érkeztek
ide is a Tátra villamosok. Az 52A viszonylat 1983.11.27-én megszűnt.
Egy kevéssé ismert
szerelvény-összeállítás a 28-ason,
|
illetve a 37-esen
|
1984.08.01-én a 23-ason Ganz
csuklósok jelentek meg. A régi típusú villamosok lecseréléseként
utóljára 1984.10.27-én váltották fel a kétkocsis UV-k a 13-as
viszonylaton az addig ott közlekedő 1500+pót szerelvényeket.
A pótkocsik kivonása a 3-as UV szerelvényekből tovább folytatódott. A
44-es-ről 1986.05.04-én, míg az 50A-ról 09.01-én vonták ki a pótokat.
1986.10.31-én megszűnt a 9-es viszonylat. Az innen felszabaduló
UV+pót+UV szerelvényekkel a 47-est sürítették.
1988.01.01-én újabb 3 kocsis UV-kból
vonták ki a pótkocsikat. Ettől a naptól a 62-es és 67-es is iker UV-val
járt. Ugyanezen a napon azonban történt egy érdekes dolog is. Az addig
iker Tátrával kiadott 41-esen a Tátrákat a jóval korszerűtlenebb iker
UV-ra cserélték. Ezt
egyébként az 1-es villamoson megnövekedett kocsiszükséglet indokolta.
Az utolsó pótkocsi kivonás a 19-es viszonylaton következett be,
1989-ben. Az ekkor megmaradó 4 (6) viszonylaton: /(29, 29y), 47, 49, 50
és 69-es/ a 3 kocsis szerelvényeket a kapacitásszükséglet okán
tartották fenn.
Leépülés
A rendszerváltás után, az 1990-es évek elején a tömegközlekedést
igénybevevők száma drasztikusan csökkenni kezdett. A BKV erre a
járatsűrűségek csökkentésével és járatok megszüntetésével reagált. A
járatritkítások során felszabadult UV-kat már nem csoportosították
tovább, megkezdődött pótlás nélküli selejtezésük. Így jártak az
1995.01.02-ától megszüntetett 50A, a 07.23-án megszűnt 31-es és a
12.24-én megszűnt 44-es viszonylat kocsijai is. Ezzel megkezdődött az
UV-k lassú leépülése.
1995-ben a Jászberényi úti
roncstelepen bontják az UV-kat
A BKV 1993-95. között tett még egy kísérletet arra, hogy a járműveinek
kapacitását a
lecsökkent igényekhez igazítsa. Így a Füzesi főműhely egyik utolsó
tevékenységeként 20 db 3400-as sorozatú UV-t korszerűsített, és
alkalmassá tett szóló motorkocsis üzemre. Ezek lettek a MUV-ok, melyek
csatolt üzemben is közlekedhettek. Közülük 12 db Óbuda kocsiszínbe
került, ahol 1994-től a 17-es viszonylaton, míg a maradék 8 kocsi Száva
kocsiszínből a 42-esen állt forgalomba. A MUV-ok a kisebb forgalmú
időszakokban szólóban, egyébként pedig ikerben közlekedtek.
Iker MUV a 17-esen
Szóló MUV-ok a 42-esen »
|
|
A leépülést azonban a MUV-ok megjelenése sem tudta megállítani. Óbuda
kocsiszínt 1996.04.01-vel bezárták. Az összes MUV Szávába került. Ettől
kezdve a 17-esen Hungária kocsiszín Ganz csuklósai jelentek meg. A
67-es viszonylat 1997.03.11. óta szünetel. Helyette 67v jelzéssel
villamospótló buszt indítottak. Az Erzsébet királyné útján a
villamosvasúti kapacitás fenntartása céljából ugyanaznaptól megindult a
69A viszonylat, iker UV-kkal. De nem sokáig. A 69A 1997.10.01-én
megszűnt. A 67-esről felszabadult 14 UV motorkocsit már másnap
selejtezték. Jellemző a járműállomány szűkösségére, hogy a 69A
megszűnése után némiképp besürített 69-esre már nem jutott elég
pótkocsi, így itt vegyesen közlekedett iker UV és 3-as szerelvény.
Az 1990-es évek végén azután néhány évre stabilizálódott a helyzet.
A
nagy visszatérés
2000-re megállni látszott a teljesítmények visszafogása és a
villamoshálózat visszafejlesztése. Sőt, új villamosjárat indítására is
sor került. 2000.09.04-én beindult a 63-as villamos, iker UV-val. Ez
lett egyébként az utolsó UV típusú villamossal
indított új viszonylat.
A
két
utolsónak UV-val beindított viszonylat a rövid életű 63-as és az
egy évet sem megélő 69A
Aztán jött a nagy tél 2001-ben. 2001.12.13-án a frissen hullott
porhavat a Nagykörúton közlekedő Ganz csuklósok szellőzője beszívta, az
elolvadt, és tömeges motorzárlatot okozott. Ezért a reggeli
csúcsforgalom idején 9 csatolt Ganz szerelvényt is kocsiszínbe kellett
küldeni,
nem volt elég üzemképes csuklós a kocsikiadáshoz. És ekkor, még egyszer
eljött a 3 kocsis UV-k ideje. A kiesett Ganzok helyett a 47-esről, a
49-esről, az 50-esről és a Kelenföldi tartalékokból sebtében UV
szerelvényeket vezényeltek a Körútra, hogy vigyék a forgalmat addig,
amíg normalizálódik a hóhelyzet.
A nagy visszatérés
Egy hasonló visszatérésre került sor még 2004-ben is, amikor a frissen
forgalomba állt korszerűsített Tátra villamosok utastér-szigetelési
problémái miatt hólé szivárgott a motorok fölé, zárlatot okozva. Az
üzemképtelenné vált járműveket a 18-ason iker UV-kkal pótolták.
A
vég
A 63-as viszonylat beindításával felcsillant némi reménysugár a
fokozatosan leépülő zuglói villamoshálózat megmenekülésére. Ekkoriban
még mintegy 250 UV motorkocsi volt állományban, melyek egyre inkább
elöregedtek; több közülük elérte a 40 éves életkort. Az új
jármű beszerzésére tett kísérletek ekkor még kudarcot vallottak,
viszont
2001-2002-ben lehetőség nyílt használt, de jó állapotú villamosok
beszerzésére Németországból. A Hannoverből megvásárolt 76 db TW
6000-res motorkocsi lehetővé tette az UV-k további jelentős részének
selejtezését.
2001.09.30-án a 30-ason Ganz csuklósok léptek szolgálatba az iker UV-k
helyett. 2001.10.03-án Hannoveri járművekkel beindult a 3-as
viszonylat,
egyidejűleg megszűnt az iker UV-val közlekedő 13-as és 63-as. Az
50-esen 2001.11.20-án jelentek meg a TW 6000-res járművek. Itt UV
motorkocsik mellett pótkocsik is szabadultak fel. Ezek segítségével a
69-esen ismét csak UV 3-as szerelvények közlekedhettek. És történt még
egy érdekesség is, ugyanis a felszabaduló pótkocsikból 2001.12.01-től a
19-esen növelték a férőhelykínálatot. Az 1989. óta iker UV-val
közlekedő járaton, ismét 3 kocsis UV-kat helyeztek forgalomba.
Ismét 3 kocsis UV a 19-esen
További Hannoveri villamosok
forgalomba állításával 2002.03.04-én a 62-esről, 2002.10.17-én pedig a
69-esről tűntek el végleg az UV-k. Ezzel Zugló kocsiszín nem adott több
UV-t forgalomba. A 20 db MUV motorkocsit 8-10 évi
szolgálat után 2003-ban fokozatosan leállították, majd 05.12-én
törölték az állományból. Ekkor még 148 UV motor, és 46 pótkocsi volt
forgalomban, melyek mind túlélték a MUV-okat.
Járműsűrűség a Fehérvári
|
és a Bartók Béla úton
|
Az UV-k fellegvára ebben az időszakban Dél-Buda volt. A 18-as
kivételével valamennyi viszonylaton UV-k közlekedtek, köztük a 47-es és
49-es kiskörúti gerincvonalakon. A Bartók Béla és Fehérvári úti
járműsűrűség már-már a metróépítés előtti pesti gerincvonalakét idézte.
A 19-esen újból megjelent pótkocsik hatására a külső Bartók Béla úton
és a Kiskörúton kizárólag 3 kocsis UV-k közlekedtek. Kelenföld
kocsiszín kizárólag ilyen összeállítású szerelvényt adott forgalomba.
Kelenföld kocsiszín, az UV-k
egyik utolsó fellegvára
2006-ban azután hosszú előkészítés után megkezdődött az új, 100%-ban
alacsonypadlós villamosok beszerzése, ami végleg megpecsételte az UV-k
sorsát. A 40 db Combino a Nagykörúton közlekedő csatolt Ganzokat
váltotta fel. A felszabaduló csuklósokkal megkezdték a maradék UV-s
vonalak típuscseréjét. 2006.08.01-án a 42-esről és az 52-esről
búcsúztak az UV-k. Ezzel Dél-Pestről végleg távoztak az UV-k, Száva
kocsiszín UV állománya megszűnt. 2006.08.21-én a 19-esre visszatértek
az iker UV-k a 3-as szerelvények helyett, de nem sokáig. 2006.11.13-tól
a 19-esen is megjelentek a Ganzok. 2007. áprilisában megkezdték a
Kálvin téri metróállomás építését, a kiskörúti vonal a Lónyay utcáig
rövidült. Ezzel együtt 03.31-én - mintegy 50 év után! -a megrövidített
49-es viszonylatról is lekerültek az UV+pót+UV szerelvények. A
típusváltással Kelenföld kocsiszín UV állománya is megszűnt, már csak
Budafokon maradt a típusból. Ekkor úgy tűnt, hogy a Szabadság hídon és
a Kiskörúton végleg elmentek az UV-k, ugyanis a budafoki típuscserét
ekkor már nem a Ganzok hiánya, hanem a kocsiszín építkezések miatti
hálózati kapcsolatának elvesztése akadályozta.
A Fehérvári úton a 4-es metró állomási födémszerkezetei 2007.07.23-ára
olyan készültségi fokra jutottak, hogy a szünetelő villamosforgalom
újraindulhatott rajtuk. Budafok kocsiszín ismét kapcsolódhatott a
hálózat többi részéhez. Ettől a naptól a 41-es viszonylaton is Ganzok
léptek az UV-k helyébe, a 47-esen viszont ekkor még nem. Így újra
végiggördülhettek a Szabadság hídon és a Kiskörúton a 3 kocsis UV-k -
bár már nem sokáig. A korábban a 90-es évek elejére tervezett
pótkocsik teljes kivonása olyannyira nem teljesült, hogy a legutolsó
UV-s viszonylat is 3 kocsis maradt.
Az utolsó nagy túlélő a 47-es
viszonylat. A háttérben zajló metróépítés azonban az ő sorsát is
hamarosan megpecsételte.
A végső döfést a Szabadság híd
felújítás miatti lezárása jelentette. Az utolsó UV-s üzemnap
2007.08.20. volt. A legeslegutolsó forgalmi UV szerelvény a 47-es
viszonylaton a 3885-6036-3888-as volt, amelyik 00:37-kor (08.21-én)
indult Budafok, Városház térről. Utána még egy feldíszített, ünnepi
szerelvény közlekedett 3816-5940-3836-os pályaszámon. Ezzel lezárult az
UV korszak.
Az utolsó forgalmi
szerelvény a Savoyai Jenő téren
|
A feldíszített ünnepi
szerelvény a Bartók Béla úton
|
2007.08.21-én új korszak kezdődött Budapest villamosközlekedésében.
Aznap üzemkezdettől jelentősen átszervezték Buda villamosközlekedését,
UV villamos azonban már nem szerepelt a kocsikiadásban. A feleslegessé
vált járműveket különböző kocsiszínekben tárolták, majd 4 motorkocsi és
két pótkocsi kivételével 2007.11.21-én valamennyit törölték az
állományból. A megmaradt 3873, 3885, 3888, 3898 pszú motorkocsik (és
5869, 6040 psz-ú pótkocsik) Zugló kocsiszín állományába kerültek
megőrzésre. További sorsukat kíváncsian várjuk.
Viszonylati áttekintő táblázat
A fenti leírás jobb követhetősége érdekében készítettem egy
összefoglaló ábrát is, melyen a teljes időszakot felölelve lehet
áttekinteni az UV-k történetét az egyes viszonylatokon. A grafikon az
ábrára kattintva érhető el nagyobb felbontásban.
Az ábrán jól kivehető a 60-as, 70-es években a 3-as UV-k dominanciája,
míg a 80-as évektől az iker szerelvényeké. Az is leolvasható, hogy
melyek a legrövidebb, és leghosszabb időt megélt UV-s viszonylatok,
illetve hol voltak többszörös típuscserék.