A menetszabályzó kar szolgál a menet
és fékvezérlési parancs kiadására. Ennek is van egy "0" helyzete,
amikor se féket, se menetet nem vezérel. Mivel az irányváltó
kapcsolóval kölcsönösen reteszeltek, ezért az irányváltó kapcsoló sem
állítható, ha a kontroller 0-tól különböző pozícióban áll. A
menetszabályzó kar pozíciója a karral ellentétes oldalon lévő kis
háromszögnél olvasható le a kontroller alatti fém tárcsán.
Menetvezérlés - gyorsítás
A kart elkezdjük forgatni az óramutató járásának megfelelően. A
"*"-gal jelölt első pozíció az előkészítő fokozat. Ilyenkor a menethez
szükséges különböző kapcsolási folyamatok mennek végbe, de a villamos
még nem indul el. A következő a menet első fokozat: a rögzítőfék
felold, a villamos megindul. A kart tovább forgatva végigmegyünk a 13
soros fokozaton. Ilyenkor a két forgóváz egymással sorban van
kapcsolva, a motorpárok csak max. 300 V feszültséget kapnak, az
előtétellenállások kiiktatásával a rájuk jutó feszültség egyre nő, a
villamos gyorsul. A 13. fokozat a soros utolsó, ekkor az összes
előtétellenállás ki van iktatva, a motorpárok 300-300 V
feszültséggel üzemelnek. A következő fokozat az ún soros sönt, amikor
beiktatásra kerül a mezőgyengítő ellenállás, a villamos tovább gyorsul
kb. 30-35 km/h-ig. A menetszabályozó kart tovább forgatva az átmeneti
fokozatokon keresztül elérjük a 9 párhuzamos fokozatot. Ekkor a
motorpárok egymással párhuzamosan kapcsolva teljes feszültséget kapnak.
Az előtétellenállások ismételt kiiktatásával nő a sebesség. A 24.
(párhuzamos utolsó) fokozat után még egyet kapcsolhatunk, a párhuzamos
sönt fokozatra, itt érhető el a maximális gyorsulás és sebesség. Tovább
kapcsolni nem tudunk, mert a kar felütközik a kép alján látható fém
ütközőre. Innen "0"-ba kapcsolva megszüntethetjük a vontatást, a
szerelvény saját lendületét kihasználva gurul, ez a kifuttatás.
Fékvezérlés - lassítás
0 pozícióból az óramutató járásával ellentétesen forgatva a kart érjük
el a (villamos ellenállás-) fékezést. Összesen 14 fékpozíción húzzuk
végig a menetszabályzót az elérni kívánt lassulással arányos ütemben.
Nagy sebesség esetén alacsony fékfokozaton, kis sebesség esetén magas
fékfokozaton kell megkezdeni a fékezést, majd a kart egyenletesen húzni
fék utolsó pozícióig. Ide csak akkor szabad átkapcsolni, ha a jármű
sebessége 3-5 km/h-ra csökkent. A 14-es fékfokozaton ugyanis működésbe
lép a rögzítőfék, mely állóra fékezi és rögzíti a járművet. Ezután
visszaállíthatjuk a menetszabályzót "0" állásba, és a folyamat kezdődik
elölről..