Miskolc villamosai és az MDV gőzmotorkocsijai |
Kis Ganz kocsik |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Miskolcon 1897. július 10-én indult meg az első villamosvonalak
forgalma a Tiszai pályaudvar és a Verestemplom között, illetve a Búza tér
és a Népkert között. A megnyitásra a Miskolci Városi Villamos Vasút (MVV)
kilenc motorkocsit és négy pótkocsit szerzett be a Ganztól, 1-9-es
illetve 50-53 pályaszámmal.
A járművek kialakítása hasonlított az ezidőtájt a Ganz által gyártott újpesti (BURV) és pozsonyi villamoskocsikra. Ezek is rúdáramszedős kivitelűek voltak eredetileg. Az alváz és csapágyvezetés jellegzetes kialakítása is hasonló volt a többi város kis Ganz kocsijaihoz. |
Az MVV 5-ös motorkocsija eredeti kialakításában |
||||||||||||||||||||||||||||||
1906-ban a pótkocsik közül hármat motorkocsivá alakítottak (50-52
-> 10-12). Valamikor ezidőtájt áttértek a motorkocsikon a
rúdáramszedők használatáról az egyszerűbb líraszedőkre. A negyedik pótkocsit
(53) 1920-ban 41-esre számozták át, de pótkocsi maradt.
Az MVV kis motorkocsijai közül kettőt (3, 7) 1924-ben Újvidékre adták át, az ottani kocsiszíntűzben elégett villamosok pótlására. A többi kis MVV motorkocsi 1937-ig közlekedett (főként a hejőcsabai vonalon), utána részben átépítették őket csuklósra, részben pótkocsiként használták őket. A 2-est és a 6-ost 1944-ben selejtezték a 41-es pótkocsival. |
Az MVV 8-as egy idilli képen az MVV Baross úti forgalmi telepén az 1900-as években. A kocsi már líraszedős kivitelű |
||||||||||||||||||||||||||||||
Az 1906. július 11-én megnyílt Miskolc - Diósgyőri
Helyiérdekű Vasút (MDV) az MVV kocsik mintájára rendelt a Ganztól 4-6-os
pályaszámon villamos motorkocsikat. Ennek a három kocsinak az ablakkialakítása
eltért az MVV kocsiktól: a négy kis ablak helyett kettő nagy lett kialakítva.
Az MVV-vel való pályaszámazonosság elkerülése végett a 4-5-öst 13-14-re számozták át, 6-os viszont maradt eredeti számán (ez a fajta következetlenség jellemző maradt az MDV-re). Az MDV kis motorkocsijai 1944-ig voltak üzemben, ekkor selejtezték őket. A 13-as és a 6-os balesetes lett 1944 illetve 1943 első felében, majd a forgalmi telepen légitámadás során súlyosan megsérültek. Ebben az évben selejtezték is őket, a 14-essel egyetemben. |
Az MDV 6-os új állapotkori felvétele |
||||||||||||||||||||||||||||||
A magyarországi villamosok között különlegesség volt
az MDV 100-as motorkocsija. Ezt 1908-ban szerezték be, és ezen a
motorkocsin postaszakasz is üzemelt. Ennek következében a jármű tartozéka
volt egy postaláda is.
Ez a motorkocsi is 1937-ig volt forgalomban, ezután félreállították, majd 1944-ben szintén selejtezték. |
Az MDV 100-as motorkocsija új állapotban |
||||||||||||||||||||||||||||||
Az MVV és MDV kis motorkocsijai:
|
Az MVV 6-os dongatetősre lett átépítve a két világháború között |
||||||||||||||||||||||||||||||
1937-ben az MVV 8, 9-esből 28-as
pályaszámon egy csuklós-átjárós motorkocsi készült. Ezután a 28-astól
eltérő kivitelben további három egyforma csuklós kocsi készült 1941-44-ben
29-31-es
számon. Az utóbbiaknak az eredeti homlokfaluk maradt meg, a 28-asé
jobban át lett alakítva. Emellett a 28-ason négy egyforma oldalablakot
alakítottak ki. A járművek homlokfali peronjain felszállósávjait megszűntették
zárt vezetőállást képezve ki; az utascsere a középső két ajtón történhetett.
1949-ben a két kocsirész pályaszámait szétválasztották, az áramszedős rész pályaszáma elé egy 1-es került. |
Az MVV 28-as pályaszámú csuklós kocsijának jellegrajza. A kocsirészek dongára átalakított tetőszerkezete a csuklórésznél is lekerekített volt |
||||||||||||||||||||||||||||||
Adataik:
1950-ben az átjárást megszűntették a csuklósokon. A 28+128-ast 1951-ben selejtezték. 1952-ben (?) a 31+131-esből 33+34 lett, 1956-ban (?) a 30+130-es lett 31+32-es. A három egyforma szerelvény 1956-57-ig közlekedett a hejőcsabai vonalon. |
Az MVV 29-es csuklós motorkocsija új állapotban |
Gőzmotorkocsik és mellékkocsik |
|||||||||||||||||||
A Miskolc-Diósgyőri Helyiérdekű Vasút érdekes járműbeszerzési
koncepciót alkalmazott. A vonalán az egyenletes utasforgalom mellett a
vasgyári műszakváltáskor fellépő lökésszerű forgalomra is fel kellett készülnie
(ekkoriban a Vasgyár már 3000 munkást foglalkoztatott). Ezért vásárolt
három Ganz gyártmányú gőzmotorkocsit 1906-ban; ezek MDV 1-3-as
pályaszámot kaptak. A beszerzésüket az indokolta, hogy az eredetileg kiépített
áramellátási rendszer nem bírt volna el több villamost energiával ellátni.
A gőzmotorkocsiknak csak az egyik oldalán volt vezetőállás. Ezért Diósgyőrben hurokvágány épült (ezt a gőzmotorkocsi-forgalom beszüntetése után megszűntették). A Vasgyárnál a mai nagy hurokban egy irányban közlekedtek, a belső végállomásnál - a Verestemplomnál - pedig fordítókorongon kellett a gőzmotorkocsikat fordítani. |
Az MDV 2-es gőzmotorkocsija még leszállítas elött |
||||||||||||||||||
A gőzmotorkocsik mellékkocsikkal közlekedtek, 7-10-es pályaszámmal vásároltak 1906-ban négy pótkocsit. A szerelvények légfékkel lettek ellátva. Érdemes megfigyelni a pótkocsik különleges tetőkiképzését, a dongatető lépcsőzetesen volt kialakítva. Ezt évtizedekkel később átalkították szokványosra. A gőzös szerelvények a szokásosnál szélesebbek voltak (2550 mm), ezért a pótkocsik utasterében háromszemélyes keresztüléseket és hosszüléseket alkalmazhattak, emellett a peronon is voltak ülőhelyek. A későbbi átalakításoknál két oldalt dupla keresztüléseket építettek be, valamint a peronon megszűntették az üléseket. |
Az MDV 8-as pótkocsija gyártáskori állapotban |
||||||||||||||||||
A gőzmotorkocsis üzem nem vált be, ezért 1910-től áttértek a villamoskocsis
üzemre. A gőzmotorkocsikat is öt oldalablakos pótkocsikká alakították át:
61,
66,
67-re
átszámozva. A mellékkocsikat is átszámozták
62-65-re. A pótkocsikat
négy-ötkocsis szerelvényekben üzemeltették egy-egy vontató villamos motorkocsival.
1914-ben a mellékkocsikból utánrendeltek, egy új pótkocsit vettek 67II-es számon (a már meglévő 67-estől a színe megkülönböztette: ez pirosra volt fényezve, míg az ötablakos meglévő zöld színű volt). Csak 1939-ben korrigálták a 67II pótkocsi számát 68-ra. |
Az MDV motor-mellékkocsijai egy ötkocsis munkásszállító vonatban1 a '10-es években |
||||||||||||||||||
Adataik:
Részletes állományi adatok a mellékkocsikról |
A volt gőzmotorkocsik mint pótkocsik az '50-es években, a Széchenyi utcában |
||||||||||||||||||
1955-ben (?) további átszámozás történt: 64-67
nem sorrendben 130-133-as számot kapott.
A villamosvasúti jellegtől jobban eltérő járműveket 1958-59-ben átadták Budapestre, az újjáalakuló BHÉV-nek, cserébe volt budapesti kettősfeljárósított 4900-as pótkocsikat állítottak forgalomba Miskolcon. A három ötablakos pótkocsi P XVII-es típusjelet, és P 181-183-as pályaszámot kapott. A pótkocsik a Csepel-Határ úti járaton közlekedtek a '60-as évek közepéig. Végleges selejtezésükre 1968-ban került sor. |
A BHÉV P XVII-es típusú P 181-es pótkocsija 1958-ban |
||||||||||||||||||
Az öt négyablakos pótkocsit is átadták a BHÉV-nek 1958-ban, ahol P XVIII-as típusjelet és P 191-195-ös pályaszámokat kaptak. Ezek is a H járaton közlekedtek. Selejtezésük szintén 1968-ban történt meg. |
A BHÉV P XVIII-as típusú P 195-ös pótkocsija a Dózsa-főműhelyben, 1958 körül |
Az MDV átvett pótkocsija |
|||||||
1916-ban MDV átvett egy személykocsit 69-es pályaszámon. A személykocsit
egyes források szerint 1893-ban gyártották a Kassai Közúti Vasútnak, majd
1905-ben került Debrecenbe. Más forrás a jármű kolozsvári eredetét valószínűsíti.
Az MDV-nél 1944-ig volt állományban.
Ismert adatai:
Adatai és kialakítása megegyezett a DHV 111-es pótkocsijával (?), ami ma kiállítva látható a Közlekedési Múzeumban 9-es pályaszámmal. |
Az MDV 69-es pótkocsijának jellegrajza. Szerkezete jellegzetes közúti vasúti kocsi, Debrecenben, Kolozsváron illetve Kassán is közlekedett ilyen személykocsi a gőzüzemben |
Ötablakos Ganz motorkocsik |
|||||||||||||||||||||
1909-ben újabb járműbeszerzésre került sor, az MVV
négy darab nagy motorkocsit vásárolt ismételten a Ganz gyártól. Ezek 21-24-es
pályaszámot kaptak. A motorkocsik nagy öt oldalablakos utastérrel rendelkeztek,
a peronkialakítása pedig a jellegzetes vidéki Ganz motorkocsikéval egyezett
meg. A járműveket szóló üzemben tervezték használni, ezért csak közepes
teljesítményű motorral lettek felszerelve.
A 23-as kocsit 1912-ben a Gömöri pályaudvar melletti sorompónál elütötte egy vonat. Ezért selejtezni kellett. |
Az MVV 23-as motorkocsija új állapotban |
||||||||||||||||||||
Az MDV is vásárolt 1910-ben nagy motorkocsikat, azonos típusút mint amilyet az MVV vett. Ezek 51-53-as számot kaptak. Az MDV és az MVV közösen üzemeltette ekkoriban a Tiszai pályaudvar és Diósgyőr közötti járatokat azonos kocsitípussal, szólóban. A két háború között azonban az MDV kocsijai ismét csak a Verestemplomig közlekedtek (?). |
Az MDV 51-es nagy motorkocsija, gyártáskori állapotban |
||||||||||||||||||||
Az MDV a gőzmotoros üzem beszűntetésével vásárolt
olyan járműveket, amelyek alkalmasak voltak egyszerre több pótkocsi vontatására.
1910-ben kettő, majd 1914-ben egy harmadik vontató motorkocsit vásároltak
61,
62
és 73-as pályaszámmal.
A vontató motorkocsik1 TS 100-as motorokkal lettek felszerelve. Az MDV 1910-től elkezdte szétválasztani az MVV és MDV járművek számazonosságait, de ezzel együtt maradtak azonosságok még a cégen belül is (a 6, 53, 61, 62, 67-es pályaszám fordult elő egy időben többször). |
Az MDV 73-as vontató motorkocsija1 a volt motor-mellékkocsikkal a két világháború közötti években |
||||||||||||||||||||
1928-ban még egy motorkocsit vett az MDV a Ganztól,
kissé eltérő felszereléssel. Ennek 56-os lett a pályaszáma.
Az ötablakos motorkocsik adatai:
|
Az MDV 56-os motorkocsija a diósgyőri végállomásnál (?) a '40-es években. A kocsinak elég lelakott kinézete van |
||||||||||||||||||||
A motorkocsikat többször átszámozták: 1940-ben a 61-62-es
vontató motorkocsiját 71-72-re számozták át. 1952-ben pedig
a 21-22-esből lett a 40-41-es, az 56-osból
pedig 26-os. 1957-ben (?) az acélvázasítások miatt a 40-41-est
továbbszámozták rövid időre 54-55-re, a 26-osból pedig
56-os.
1951-ben pályaépítés miatt 72+73-as csatolva közlekedett. Időközben a nagy Ganz kocsik peronkialakítása enyhén változott (a négyablakosoké is): az ajtó mellett hajlított kivitelben elhelyezett három kisablak helyett kettőt építettek be. A tíz ötablakos motorkocsiból hatot acélvázasítottak 1958-62 között. |
Műszakváltáskor egyes szerelvények Tatárdomb végállomásról indultak. A kép 1961-ben készült az 55-ös motorkocsiról két pótkocsival Hans Lehnhart
|
||||||||||||||||||||
Ez a hat acélvázasítás kocsi az MDV 56 -> 26,
52,
51,
53
illetve MVV 21 -> 40 -> 54,
22 ->
41
-> 55-ös lett, amelyiknek a száma ezután
42,
47-51-re
módosult. Ezek mindegyike Budapestre, a Füzesi főműhelybe lett szállítva,
ahol az 1000-esekéhez hasonló ötablakos acélvázat kaptak, ám kerékátmérőjük
kisebb lett az 1000-eseknél.
Az acélvázas kocsikat 1976-77-ben selejtezték. Kettő Szegedre került SZ I-II számon szakszolgálati kocsinak. |
Az MKV 51-es motorkocsija 1972-ben. Ez a jármű a fentebb látható 55-ösből lett acélvázasítva |
||||||||||||||||||||
A 24-es az 56-osra átszámozásával részben át is lett építve 1957 közül. A motorkocsi oldalfalának kialakítása megváltozott; azonban nem lett acélvázasítva. Ez lett a négy favázasan megmaradt nagy Ganz kocsik egyike, amelyik 1975-ig üzemelt. |
Az MKV 56-os motorkocsija a '60-as években, az Ady hídnál |
||||||||||||||||||||
A 71-73-as MDV eredetű vontató motorkocsik
is favázasak maradtak. Ezek is 1975-ig közlekedtek, ekkor selejtezték őket.
A 72-est megmaradt, nosztalgiajárműként megmaradt. Először Miskolcon közlekedett, Szegeden is járt. Jelenleg Szentendrén van kiállítva. A 71-es vagy 73-as motorkocsit használták az Utánam srácok című TV sorozatban szerepelt. |
Az MKV 72-es motorkocsija a '70-es évek elején Lakos Rudolf
|
Részlet az Utánam srácok TV-sorozatból, ez a 71-es vagy a 73-as |
A 72-es nosztalgia kocsi Lakos Rudolf
|
1983-ban Szegeden, az Anna-forrásnál |
Szentendrén Izsó Zoltán
|
A 72-es (eredetileg MDV 62-es) nosztalgia kocsi nem felel
meg egyik korábbi állapotának sem: a fényezése, a peronablakozása sincs
egységesen kialakítva. A későbbiekben várható a hibák kiigazítása. A gyártáskori
állapotáról az MDV 61-es képe alapján lehet
benyomást szerezni.
A két képen láthatjuk, hogy időközben a jármű belsőjét is átépítették, a tetőszerkezetet borítását lecserélték. |
Négyablakos Ganz motorkocsik |
||||||||||||||||
Az MVV és az MDV az 1910-es években az ötablakosok
után négyablakos motorkocsikat is vettek a Ganztól. 1914-ben a 23-as
pályaszámút, 1915-ben pedig a 20 és 26-os számút vásárolta
az MVV. Az MDV 1916-ben vette az 54-est. Ezek mindegyike teljesen
egyforma kivitelű négyablakos laternás tetős motorkocsi volt.
1923-ban további egy-egy négyablakos járművet vásárolt az MVV (25-ös), és az MDV (55-ös számon). Ezek kivitele eltérő volt az előzőektől, dongatetősek voltak. |
Az MVV 23II-as motorkocsija a két háború között, talán a Búza téren |
|||||||||||||||
A négyablakos motorkocsi adatai:
A 20-as és 26-os 1944-ben légitámadás alkalmával súlyosan sérült, a 20-ast újjáépítették. 1951-ben a 25+20 csatolt motorkocsiként közlekedett pályaépítés miatt (ekkor épült a második vágány Miskolctól az Újgyőri főtérig). |
Az MDV 55-ös motorkocsija a Szent Anna templomnál Vasgyár felé haladva a '40-es években. Ekkoriban a kis motorkocsikat használták pótkocsiként |
|||||||||||||||
A 20-as és a 26-os 1944-ben légitámadáskor
súlyosan megsérült, a 20-ast újjáépítették. 1950-ban az MDKV megszűnésekor
az 54, 55-ös 21, 22-es pályaszámú lett.
1957-ben a 20-ast a 23-assal, illetve a 25-öst az 55 -> 22-essel ikresítették. A két ikerkocsi a 37+38 illetve a 35+36-as számot kapta. A szólóként maradt 54 -> 21-est 1959-ben (?) 10-esre számozták át. A szóló kocsit 1967-ben, az ikerkocsikat 1971-ben selejtezték. |
Az MKV 37+38-as ikerkocsija. Megfigyelhető, hogy a négyablakos Ganz kocsik oldalsó peronablakait kicserélték egyszerűbb kivitelűre |
Müller Péter
|
Stefán Zoltán
|
|
|
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan
adatok főleg a II. világháború utáni időszakban fordulhatnak elő.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a
szerzőhöz, vagy a webmesterhez! Mindenféle javítást, kiegészítést örömmel
fogadunk.
Felhasznált irodalom:
[1] - Berta József, Keller László - Kassai villamosok
miskolci évfordulói
[2] - Berta József, Kertész István - 100 éves Miskolc
város tömegközlekedése
[3] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György
- Régi magyar villamosok