|
Szombathelyi villamosok |
|
|
|
Szombathelyen a villamosvasút létesítését 1895-ben határozták el. A közúti vasútat a Vasvármegyei Elektromos Művek Rt. (VEMR) építette ki, az üzemet az 1897-ben megépült ikervári vízierőmű kapacitására alapozva. A villamosvonalat a régi pályaudvari épület és a Nagykar utcában lévő kocsiszínig és áramátalakító telepig építették ki, 1000 mm-es nyomtávval, Phoenix-sínekkel. A vonal hossza így kezdetben 1,6 km lett.Az üzembevétel 1897. június 4-én történt meg, három motorkocsival.
|
Az első három motorkocsit (1-3) a Neuhausen am Rheinfall-i Sweizerische
Industriegesellschaft építette, villamos berendezését a genfi Compagnie
de l'Industrie Electrique et Mechanique szállította.
Ezek a motorkocsik troliszedős kivitelűek voltak. Eredetileg nyitott peronúak voltak a kocsik, a járművek csak később kaptak zárt szélvédőt. A zártperon kialakításánál figyelembe kellett venni, hogy a kézifékkar túlnyúlt a homlokfalon. Azért, hogy a homlokfalban ne akadjon el a kar, itt elöl egy kidudorodása lett a villamosoknak. A feljárók nagyon elöl helyezkedtek el, a vezetőt nemigen védte semmi a kereszthuzat ellen. A peronnak a feljáró mögött volt még egy-egy oldalablaka, a kocsi utastere csak a középső, ötablakos részen helyezkedett el. Itt kétoldali hosszülések helyezkedtek el. Érdekesség, hogy a kocsik homlokfalára az '50-es évekig postaláda is fel volt szerelve. 1900-ban újabb két motorkocsit vásároltak, melyeket 1901-ben vehettek üzembe. A 4-5-ös motorkocsi kivitele megegyezett a korábbi kocsikkal, de ezúttal a gyártó már valószínűleg a Roessemann & Kühnemann volt. Ezek a villamosok már eleve zártperonosak lehettek. |
||||||||||||
|
1900-ban két nyitott pótkocsit is gyártott a Roessemann & Kühnemann
újpesti gyára, melyek jellegzetes méretei megegyeztek a motorkocsikkal.
A két pótkocsi 11-12-es pályaszámot kapott a VEMR-nél. A két pótkocsit
1901-ben vették üzembe, de valószínűleg még ugyanebben az évben át is építették
őket zártszekrényű motorkocsivá.
A mellékelt képen megfigyelhető a pótkocsi felszereltsége: a középső kocsirészen lévő kétoldali hosszülés, a peronra felszerelt kézifék. Légfék nem volt sem a motorkocsikon, sem ezeken a rövidéletű pótkocsikon. Érdekesség a felhajtható lépcsőfok a feljáróknál. A motor- és pótkocsik valószínűleg merevtengelyesek voltak, rövid (1600 mm-es) tengelytávon. Ennek megfelelően a későbbi magyar kocsiépítési szokásoktól eltérően nagyméretű, a drezdai-alvázhoz hasonló alvázszerkezete volt a kocsiknak. |
||||||||||||
|
A motorkocsik (1-5) jellegzetes műszaki adatai:A pótkocsikból kialakított motorkocsik (11-12) jellegzetes adatai is megegyeztek a fentiekkel, csak a szekrény ablakkialakítása tért el. A két kocsi pályaszámát a '20-as évek során 6-7-esre változtatták. Érdekesség, hogy a soproni villamosok kialakítása is megegyezett ezekkel a kocsikkal - nem csak az ottani motorkocsiké, de az ottani nyitott pótkocsikból kialakított motorkocsiké. Tulajdonképpen Sopronban ugyanazt az átalakítást végezték el, mint ami a szombathelyi kocsikkal történt. |
||||||||||||
|
Az új motorkocsik és pótkocsik beszerzésére azért volt szükség, mert
1899-ben átadták a szombathelyi villamos új vonalszakaszát, a város nyugati
része felé. Hamarosan ezt egy kisebb vonalbővítés követte a pályaudvar
előtt:
|
||||||||||||
|
Az egyvágányú pálya 7 vagy 14 perces ütemű közlekedést tett lehetővé.
A két háború között komolyabb változás nem volt az üzemvitelben. A II.
világháború után, 1950-ben a város átvette az üzemet, Szombathelyi Villamos
Vasút (SZVV) néven. Valószínűleg ezután állhattak át a troliszedőről a
líraszedős üzemre.
A hét régi motorkocsit egyszerre, 1952. december 21-én vonták ki a forgalomból. Már 1951-ben megérkezett az öt, sínautóból átalakított kis motorkocsi, melyeket Budapesten, a Dózsa főműhelyben építettek. Ekkor a régi motorkocsikat átszámozták 1-7 -> 11-17-re. 1952. végén pedig forgalomba helyezték a két, volt BKVT J típusú kocsiból átépített villamost is, amivel fölöslegessé vált a régi kocsik üzemeltetése. A szombathelyi villamosüzem 1974. augusztus 20-ig üzemelt. |
Állományi adatok
Megjegyzés: 1 - egyes források szerint az átépítés 1910-re tehető, 1910.10.24-i MTR vizsgával.
pályaszám üzembehelyezési év átszámozva selejtezve megjegyzés 1 1897.06.04. 1951.12.20.: 11 1952.12.21. 2 1897.06.04. 1951.12.20.: 12 1952.12.21. 3 1897.06.04. 1951.12.20.: 13 1952.12.21. 4 1901. 1951.12.20.: 14 1952.12.21. 5 1901. 1951.12.20.: 15 1952.12.21. 11 1901. '20-as években: 6
1951.12.20.: 161952.12.21. eredetileg nyitott pótkocsi,
1901-ben1 motorkocsivá építették át [2]12 1901. '20-as években: 7
1951.12.20.: 171952.12.21. eredetileg nyitott pótkocsi,
1901-ben1 motorkocsivá építették át [2]
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek. Ahol bizonytalanság
vagy ellentmondás lehetséges az adatokban, külön hivatkozok az forrásra.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a
szerzőhöz, vagy a webmesterhez!
Felhasznált irodalom:
Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György
- Régi magyar villamosok
2004.06.