Címlap
Trolibusz hálózattörténet
a kezdetektől a '70-es évekig
1961.
vonalhálózat

Az óbudai trolibuszvonal

Budapest első trolibuszvonala Óbudán épült ki az Óbudai kocsiszín és a temető között. Ehelyt csak a vonal két jelentősebb évszámát említem meg, részletesebb leírás itt van.
 
1933.XII.16. Az óbudai trolivonal megnyitása
  7: Óbuda, Vörösvári út - Óbudai temető
1944.IX.21. Az óbudai trolivonal megrongálódik, a forgalom vége.

Érdekes módon ezzel nem ért véget a budai trolibusztörténet: 1953. körül a Henger utcában lévő Pálffy telepre költöztették a trolibuszok főjavítását. Ez eredetileg egy lóvasúti telep volt 1867-ből, amelyet a villamosításkor kocsiszínné építettek át. Kis mérete miatt a BSzKRt. idején már nem használták rendes forgalmi telepnek, csak tárolásra. 1948-ban villamos főműhelyt alakítottak ki belőle.

A trolibuszok kipróbálására a kocsiszín körül (Henger utca - Tölgyfa utca - Fekete Sas utca) egy próbavezetéket építettek. A telepet valószínűleg Pongrác garázs átadásával (1962.) hagyták ott a trolibuszok. Ezután még sokáig a BKV tulajdonában volt az épület, iparvágány kapcsolata 1970 körül szűnt meg, majd 1999. körül a BKV Rt. eladta.


A Király utcai vonal

A háború után új lendületet vett a trolibuszfejlesztés, legfőképpen a "nagy testvér" Szovjetúnió trolibuszüzemeinek sikerén felbuzdulva. Budapest így remélte a szűk belvárosi utcákon fejleszteni a tömegközlekedést. Elsőként 1949. december 21-én a Király utcai 10-es villamosvonalat váltották fel a 70-es trolibusszal (a villamos 1949. december 11-ig közlekedett). A vonal hosszabb lett mint a villamos: a Városligeten áthaladva az Erzsébet királyné útjai aluljáróhoz közlekedett.

A trolibusz próbaüzemet már 1949 májusában megkezdték a volt óbudai kocsikkal a Városliget területén. Érdekes módon Budapest ekkor a merev rendszerű vezetékfelfüggesztés helyett a svájci Kummler-Matter rendszerű lengő vezetékrendszert választotta (a Szovjetúnióban jellegzetesebb volt a merev rendszerű vezetékkel kiépült hálózatok).

Megfigyelhető a trolibuszvonalak kiépítésekor a villamosvonal-utasterhelés csökkentésének szándéka. A 70-es a Zugló felöl érkező utasoknak nyújtott alternatívát, a későbbi 71-es és 76-os a Nagykörutat tehermentesítette, a 75-ös pedig lehetőséget nyújtott a Belváros elérésére a belső Üllői út elkerülésével.

A 70-es vonal később vonalcsoporttá nőtte ki magát: párhuzamosan közlekedett vele 1951-től a 71-es, majd később a 70/A is. A 71-es trolibusz eredetileg kijárt a Szent István körútra, azonban a nagymértékű gyalogosforgalom akadályozta a Jászai Mari téren a trolibuszok forgalmát. Ezért 1953-ban egy utcával beljebb alakítottak ki neki visszaforduló hurkot. A többi trolibuszvonal tervezésekor is inkább a főútvonallal párhuzamos mellékutcába telepítették a trolibusz végállomásokat (például a túloldalon, a 76-os Jászai Mari téri végállomásán). Ekkoriban ezek a mellékutcák igencsak gyér forgalmúak voltak.

1956-ban megsérült a Király utcai vonal, a Kossuth tértől északra nem is épült újjá. 1957-ben a 70-es betétjárata (ami ekkor 78-as jelzésű volt már) bekanyarodó viszonylattá alakult: a Keleti pályaudvarhoz vitték a végállomását. Ezután is időszakosan járt 70/A a BNV idején a Terézvárosi templom és az Erzsébet királyné útja között.

1949.XII.21.  A Király utcai trolivonal megnyitása
  70: Kossuth Lajos tér - Erzsébet királyné útja
1951.IV.30.  A vonal meghosszabbítása, új járattal:
  71: Jászai Mari tér - Erzsébet királyné útja
1951.XII.2. A Városligeti fasorról Damjanich utcába kerül át a vonal
1953. körül A 71-es a Balaton utcában fordul vissza.
  71: Erzsébet királyné útja - Balaton utca
Új betétjárat:
  70/A: Murányi utca - Kossuth Lajos tér
1954.III.25. A Damjanich utca 48. alatti tárolótelep üzembe helyezése
1956.IV.23. 70/A viszonylatjelzése 78-asra módosul
1956. A Kossuth tértől északra lévő vonal megrongálódik, a 71-es vonal megszűnik
1957.V.7. Új trolivonal nyílik a Keleti pályaudvarhoz, a 78-as útvonala módosul
  78: Kossuth Lajos tér - Keleti pu. (Bethlen Gábor utca)
László Zoltán honlapjáról
A 70-es trolivonal megnyitóján, a Köröndnél.
Sokáig a Városliget központja a Körönd volt, ami a mai Városligeti fasorral szemben helyezkedett el. A 70-es itt érte el a ligetet, és a Köröndöt két oldalról körbejárta. A Felvonulási tér és a dísztribün építése a Köröndöt félbevágta, ma már semmi nem emlékeztet egykori jelentőségére.
A képen látható, hogy itt volt egy visszaforduló vezeték is az Erzsébet királyné útja irányából: ezt főként a forgalom megindulása elött használták tanulókocsikkal.
A Király utca és a Nagykörút kereszteződése a troli megindulásának időszakában. A Király utcában még megvannak a 10-es villamos vágányai, de felsővezeték már nincs fölötte.
László Zoltán honlapjáról
A T125-ös a Kálmán utca és Szemere utca kereszteződésében. A 71-es itt kiment az Alkotmány utcába, és így érte el a Kossuth Lajos teret.
A Kossuth Lajos tér sarka. A képen kirajzolódik a trolibusz felsővezetéke Jászai Mari tér irányába.
Vontató tehergépkocsi a T363-as(?) trolibusszal Damjanich garázs elött. A garázsba 1968-ig iparvágány vezetett a Bethlen Gábor utcán át.
Sajnos a kép minősége meglehetősen rossz, de ez a Damjanich garázst ábrázolja. Az épület mellett pedig egy 78-as trolibusz látható, aminek útvonalát 1963 körül a Nefelejcs utcából a Bethlen Gábor utcába tettek át.

Megindul a forgalom a Podmaniczky utcában

A Podmaniczky utcai trolibuszvonal volt a következő jelentős lépés a hálózat kiépítésében. Itt is egyértelműen villamosvonalak helyére telepítettek trolit: 1949.december 11-én a Nagykörútig rövidült meg az itteni villamosvonal (8, 46), mivel a belső szakaszon a 70-es troli átvette a villamosvágányok helyét. 1952. október 26-án megszűnik a villamos a Színyei Merse Pál utcától befelé és a Dózsa György úton a Szondi utcától. A 8-as villamost a 72-es, a 46-ost pedig a 73-as trolibusz váltotta fel. A megmaradó villamosvágányon a 21-23-24-es közlekedett, hamarosan (1954-ben) ezeket is kiváltotta a 75-ös trolibusz. A villamosvonalak közül a 15-ös járt itt utoljára a Keleti pályaudvarra, 1956. után azonban forgalma nem indult újjá.

1955-ben a Keleti pályaudvartól a Ferdinánd hídon keresztül Újlipótvárosba indult trolibusz 76-os jelzéssel. 1956-ban a hálózat ezen része is károsodott, 1957. elején még mindig nem indult újjá a forgalom. Azonban még ebben az évben egy betétjárat indult a Podmaniczky utca hosszában: a 71-es.

1952.X.26. A trolivonal megnyitása a Podmaniczky utca és Izabella utca vonalon, valamint a garázsba
  72: Marx tér - Dózsa György út (MÁV kórház)
  73: Marx tér - Keleti pályaudvar érkezési oldal
1952.XII.21. A 72-es meghosszabbítása a Dózsa György úton
  72: Marx tér - Thököly út (Hungária körút)
1954.XII.31. Útvonalmódosítás
  72: Marx tér - Alpár utca (Cserhát utca)
1955.IV.06. Az Izabella utcai vonal meghosszabbítása Újlipótvárosba
  76: Jászai Mari tér - Keleti pályaudvar érkezési oldal
1955.V.16. Újabb útvonalmódosítás
  72: Marx tér - Thököly út (Hungária körút)
1957.X.14.  Új betétjárat a Podmaniczky utcában
  71: MÁV kórház - Marx tér
A 72-es vonal felsővezeték építése 1952-ben a Felvonulási tér sarkán.
Egy 76-os trolibusz a Csanády utca - Hollán Ernő utca sarkán az '50-es években.
Kresz Albert
A Bajcsy-Zsilinszky út és a Nagymező utca sarka, egy 72-es trolibusszal. Ezen a ponton nem volt összeköttetés a Király utcai és Podmaniczky utcai vonalak között.
A Podmaniczky utca és a Jókai utca sarka. A képen a 342-es trolibusz a 72-esen, 1966 körül.
Székács András
A Budai Nagy Antal utca: az 517-es ZIU-5-ös trolibusz a 76-os végállomásán. A végállomási hurok a maihoz képest az ellenkező irányba működik. A kép a '70-es évek első felében készült.
A Marx téri trolibusz végállomás a '70-es évek első felében. A képen az 552-es trolibusz a 71-esre táblázva.

A Baross utcai vonal

A Baross utcai vonal is villamosvonalat váltott fel: 1953. szeptember 21-ig járt a Kálvin térig villamos. Ez az útvonal volt az egyik, ahol már nagyon hamar felmerült a villamosvonal megszűntetése, mivel olyan keskeny volt, hogy a közúti forgalom rákényszerült a villamossínekre. Közúti forgalom alatt lovaskocsik, és más lassú járművek is értendők, ezek forgalma jelentősen lassította a villamosok haladását.

1953. december 30-án nyílt meg a 74-esre "keresztelt" trolivonal, hamarosan egy betétjárata is lett 74/A majd 77-es viszonylatjelzéssel. Elmondások szerint a vonal megnyitásakor nem volt elegendő trolibusz, így piros színű IK-60-as buszok is beugrottak a vonalra (a piros Ikaruszok exportból visszamaradt járművek voltak). Érdekessége volt a vonalnak, hogy csak egy egyvezetékes kezelővonal kötötte össze a trolibuszhálózat többi részével a Kun utca - Légszesz utca útvonalon; kezdetben amig a Baross kocsiszín egy részét nem alakították át troligarázzsá, a trolik naponta jártak erre. Aztán 1968. után - a Baross téri felüljáró építése miatt - a vonal ténylegesen elszakadt a törzshálózattól.

Az 1956-os forradalomban a 74-es vonalnak a vezetékrendszere is megsérült, 1957. februárjáben még mindig üzemszünet volt. A '60-as évek első felében elkezdődött az Erzsébet híd körüli tereprendezés, emiatt a vonal rövidült; végül a Curia utcában jelölték ki a végállomását (a hurok körbejárása is megfordult). Ez a forgalmi rend maradt fenn 1973-ig, amikor a Ferenciek terén lévő közúti aluljáró építésének megkezdése miatt a vonal felszámolása mellett döntöttek. A 74-es vonal megszűnt, de 1983-ban - részben módosított útvonalon és 83-as jelzéssel - újraindult a Baross utcai trolibuszvonal.

1953.XII.30. A Baross utcai vonal megnyitása garázsmeneti vonallal
  74: Orczy tér - Március 15. tér
1954.IV.22. Betétjárat indítása:
  74/A: Orczy tér - Kálvin tér
1955.II.28 74/A átszámozva 77-esre
1955.VIII.16. A Baross kocsiszín trolibusz részlegének átadása.
1961. körül A 74-es útvonalának rövidítése az Erzsébet híd építése miatt
  74: Orczy tér - Irányi utca
1963. körül 77-es megszűnik
1964. A 74-es végállomásának áthelyezése
  74: Orczy tér - Curia utca
1968. körül Az összekötő kezelővonal megszűnik
1973.XII.2. A Baross utcai vonal megszűnik
  
A 74-es útvonala a mai Ferenciek terének sarkán, az 50-es években
Egy 74/A trolibusz a József körútnál, 1954-ben. A kocsi pályaszáma T235.
A Kálvin tér 1964-ben, a Baross utca torkolatából.

Trolibusz a Hungária körúton

Noha már a századfordulón kijelölték a helyét, nagyon sokáig váratott magára, míg kiépült a Hungária körúton az összefüggő villamos körgyűrű. A BVVV egyes szakaszain már épített villamosvonalakat, mégsem alakult ki gyakorlatilag egyetlen szakaszán sem jelentős villamosvasúti gerincvonal. Ez főleg annak köszönhető, hogy a körút több helyen el van vasútvonalakkal vágva, a felüljárók vagy aluljárók kiépítése pedig igen sokáig túlmutatott az adott kor pénzügyi lehetőségein.

Ideiglenes megoldásként valósult meg a trolibuszvonal kiépítése, a Rákosrendezőnél lévő sorompók elkerülése végett az északi szakaszát nem is a Hungária körúton, hanem az újonnan kiszélesített Dózsa György úti aluljárón keresztül vezették. Részben ezzel a vonallal pótolták ekkor a megszűnt Dózsa György úti villamosvonal kapacitását is.

A 75-ös vonalat 1954. december 31-én avatták, és nagyon hamar felfutott a forgalma: 1960-tól pótkocsis-, 1968-tól csuklós trolik közlekedtek. A trolik így is majdnem percenként indultak. A kiépült vonalra betétviszonylatokat szerveztek: a Dózsa György úti szakaszon a 78-as majd a 79-es; a Hungária körúti szakaszon pedig a 75/A segített a 75-ösön.

Jelentős fejlesztés volt, hogy 1962-ben kiépült első ütemben a Pongrác troligarázs; a műhelyi és karbantartási munka körülményein jelentősen javított ez a telep, amit végre eleve a trolibuszközlekedés részére építettek ki.

1952.XII.21. 72-es meghosszabbítása
  72: Dózsa György út - Thököly út (Hungária körút)
1954.XII.31. A Hungária körúti vonal megnyitása
  75: Népliget - Váci út
  72: Marx tér - Alpár utca (Cserhát utca)
1955.V.16. Új járatok a Thököly úti végállomások kiépítésével
  75/A: Népliget - Thököly út
  72: Marx tér - Thököly úthoz (Hungária körút)
  78: Váci út - Alpár utca (Cserhát utca)
1956.04.23. A 78-as megszűnik igénybevétel hiányában
1957.II.1. Új trolivonal a Keleti pályaudvarhoz
  79: Váci út - Keleti pályaudvar (Bethlen Gábor utca)
1962.X. Pongrác úti telep megnyitása
Egy 75-ös trolibusz és egy 24-es villamos a Dózsa György úti aluljáróban 1955-ben. 
A Váci úti trolibusz végállomás 1974 körül, 75-ös és 79-es trolibusszal.
Lakos Rudolf
A Pongrác úti telep a 60-as években.
Trolibusz kezelővonal a Százados utca végén, a '70-es évek első felében, az 558-as járművel. 
Ez a visszaforduló vezeték azért épült, hogy a Népliget felé is ki lehessen állni a garázsból.

Új trolivonalak a Keleti pályaudvar környékén.

A Keleti pályaudvar környéke a troliközlekedés központjává vált, de a vonalak kialakulása több ütemben történt csak meg. Először a 73-as érte el a Keleti pályaudvart Kerepesi úti oldalát, hozzá csatlakozott a 76-os 1955-ben. A tér másik oldalán 1957-ben szerveződött meg a troliforgalom, ekkor indult a 78-as és 79-es vonal - kezdetben egy helyről a Bethlen Gábor utcából.

A villamosvonalak fokozatosan kerültek el innét: először 1952-ben a Dózsa György úti vonal szűnt meg, illetve a Keleti pályaudvar érkezési oldalának közvetlen kapcsolata a Rákóczi úttal (itt volt a BHÉV végállomás). 1956 után pedig a Bethlen Gábor utcában szűnt meg a villamosforgalom, innentől kezdve a villamosok teljesen kiszorultak a forgalom lebonyolításából a trolibuszok "felségterületén". Ezzel együtt mind a Dózsa György úton, mind a Bethlen Gábor utcában maradt járható villamos vonalszakasz mint iparvágány: a Dózsa főműhely és a Damjanich kocsiszín kiszolgálására.

1968-ban kezdődött meg a Baross téri aluljáró kiépítése, ekkor a 73-76-os vonal végállomást áthelyezték a Baross tér ellenkező oldalára, a Bethlen Gábor utcába.

1952.X.26. Az Izabella utcai vonal megnyitása
  73: Marx tér - Keleti pályaudvar érkezési oldal
1953.XII.30. Garázsmeneti vonal átadása a Baross utca felé
1954.XII.31. Az Alpár utcai végállomás átadása (72-es, majd 78-as végállomása)
1955.IV.6. Új trolibuszvonal
  76: Jászai Mari tér - Keleti pályaudvar érkezési oldal
1957.II.1. Új vonal a Dózsa György út felöl
  79: Váci út - Keleti pályaudvar (Bethlen Gábor utca)
1957.V.7. Új vonal a Damjanich utcából
  78: Kossuth Lajos tér - Keleti pályaudvar (Bethlen Gábor utca)
1963. körül: A Bethlen Gábor utcai végállomás megszűnése
  78: Kossuth Lajos tér - Keleti pályaudvar (Garay utca)
  79: Váci út - Keleti pályaudvar (Garay utca)
1968. körül Útvonalmódosítások:
  73: Marx tér - Keleti pályaudvar (Garay utca)
  76: Jászai Mari tér - Keleti pályaudvar (Garay utca)
1971. körül További útvonalmódosítások
  73: Marx tér - Keleti pályaudvar (Bethlen Gábor utca)
  76: Jászai Mari tér - Keleti pályaudvar (Bethlen Gábor utca)
  79: Váci út - Keleti pályaudvar (Garay utca)
László Zoltán honlapjáról
A Kerepesi út Baross téri torkolata 1953 körül, középen a metró építési területével. Jobbra egy 73-as trolibusz az Izabella utca felé menet.
A Nefelejcs utca 1960 körül, egy téli napon 78-as trolival. Az ellenkező irány is a Nefelejcs utcát haszálta egészen 1963-ig.
1963 után a 78-as és a 79-es útvonala is módosult. A képen látható, hogy még megvan az eredeti vezetékkereszt, noha forgalom nincs rajta.
A Baross téri körforgalom 1966 körül, 73-as (csuklós) és 76-os (szóló) trolival.
Feltűnő, hogy a kétféle csuklós kétféle fényezésű: a közelebbi már egyszerűsített bordó-vajszínű.


Mindenféle észrvételt, kommentárt, javítást örömmel veszek!
Készítette: Németh Zoltán Ádám
Köszönet Uherkovich Péternek a kódolásban nyújtott segítségért.
Felhasznált irodalom:
Keller László: Ötvenéves a budapesti trolibusz; Városi Közlekedés 1984/1. 32. oldal
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-II-III (1987.)
A budapesti közúti vasút 100 éve (1966.)