Járműállomány
Itt megtekinthetőek a villamos járműállomány jelenlegi és történeti összefoglaló adatai
        


Ezen az oldalon kívánom bemutatni a járműállományi adatokat összefoglalóan, kocsiszínek szerint és visszamenőlegesen. A részletes járműállományi listák a kocsiszíni oldalakról is elérhetőek.

Jelenlegi állomány összefoglalva
Kocsiszínenkénti állomány (1991-)
Történeti állományi összefoglaló (1984-) táblázatosan
Történeti összefoglaló grafikonok

A jelenlegi villamos járműállomány (2017.01.01-i állapot)

Típus
Pályaszámcsoport
darabszám
Ganz csuklós

1300-1400
40
KCSV 7
(korszerűsített Ganz csuklós)

1300
30
TW 6000-6100
(Hannoveri)

1500-1600
113
Combino

2000
40
CAF 9

2100
12
CAF 5

2200
35
UV motorkocsi

3800
4
Tátra T5C5 motorkocsi

4000-4300
164
T5C5K
(Korszerűsített Tátra)

4000-4300
156
UV pótkocsi

5800-6000
2
Tehermozdony
(Muki)

7000
6
Hóseprőgép

7100
9
Tanulókocsi és egyéb üzemi

7400, 7600
4
Teherkocsi

8000
7
Nosztalgia

400, 600, 1000, 1200, 2600, 3400
7
Összesen:
Személy állomány: 596,          Teherállomány: 26,           Egyéb: 7

629

Kocsiszíni részletes bontás (évszámokkal)
 
Angyalföld
Baross  Budafok
Ferencváros
 Hungária 
Kelenföld
Kispest
 Óbuda 
Száva Szépilona
Újpest
  Zugló 
kocsiszín
Aktuális
Aktuális
átépítés
Aktuális Aktuális
Aktuális -
-
Aktuális Aktuális -
Aktuális
2016.
2016.
2016.
2016.
2016.
2016.
-
-
2016.
2016.
-
2016.
2015.
2015.
2015.
2015.
2015.
2015.
-
-
2015.
2015.
-
2015.
2014.
2014.
2014.
2014.
2014.
2014.
-
-
2014.
2014.
-
2014.
2013.
2013.
2013.
2013.
2013.
2013.
-
-
2013.
2013.
-
2013.
2012. 2012. 2012. 2012. 2012. 2012. -
- 2012. 2012. -
2012.
2011. 2011. 2011. 2011. 2011. 2011. -
- 2011. 2011. -
2011.
2010. 2010. 2010. 2010. 2010. 2010. -
- 2010. 2010. -
2010.
2009. 2009. 2009. 2009. 2009. 2009. -
- 2009. 2009. -
2009.
2008. 2008. 2008. 2008. 2008. 2008. -
- 2008. 2008. -
2008.
2007. 2007. 2007. 2007. 2007. 2007. -
- 2007. 2007. -
2007.
2006. 2006. 2006. 2006. 2006. 2006. -
- 2006. 2006. -
2006.
2005. 2005. 2005. 2005. 2005. 2005. -
- 2005. 2005. -
2005.
2004. 2004. 2004. 2004. 2004. 2004. -
- 2004. 2004. -
2004.
2003. 2003. 2003. 2003. 2003. 2003. -
- 2003. 2003. -
2003.
2002. 2002. 2002. 2002. 2002. 2002. -
- 2002. 2002. -
2002.
2001. 2001. 2001. 2001. 2001. 2001. -
- 2001. 2001. -
2001.
2000.
2000.
2000. 2000. 2000. 2000. -
-
2000. 2000. -
2000.
1997.
1997.
1997.
1997.
1997.
1997.
-
- 1997.
1997.
-
1997.
1996.
1996.
1996.
1996.
1996.
1996.
-
1996. 1996.
1996.
-
1996.
1995. 1995. 1995. 1995. 1995. 1995. -
1995. 1995. 1995. -
1995.
1994.
1994.
1994.
1994.
1994.
1994.
-
1994.
1994.
1994.
-
1994.
1993.
1993.
1993.
1993.
1993.
1993.
-
1993.
1993.
1993.
-
1993.
1992.
1992.
1992.
1992.
1992.
1992.
-
1992.
1992.
1992.
-
1992.
1991.
1991.
1991.
1991.
1991.
1991.
1976.
1991.
1991.
1991.
1982.
1991.
Angyalföld
Baross  Budafok
Ferencváros
 Hungária 
Kelenföld
Kispest
 Óbuda 
Száva Szépilona
Újpest
  Zugló 

Történelmi járműállomány összefoglaló

Az alábbiakban bemutatom a személyjármű-állomány változását típusonkénti bontásban 1984-ig visszamenőleg. 1984-nek azért van kitüntetett szerepe, mert akkor fejeződött be a 80-as évek eleji járműrekonstrukció, melynek keretében beszerezték a Tátra villamosokat, selejtezték a régi, 2 tengelyes típusokat, és csak 3 alaptípus maradt: UV, Ganz és Tátra (UV-n belül motor és pótkocsi).

Év (vége)
Ganz
KCSV 7
TW 6000
Combino
CAF
Kísérleti
UV motor
MUV
UV pót
T5C5
T5C5K
Összesen
2016.
40
30
113
40
47
-
4
-
2
164
156
596
2015.
78
30
103
40
25
-
4
-
2
192
128
602
2014. 96 30 103 40 - - 4 -
2
224
96
595
2013.
103
30
103
40
-
-
4
-
2
240
80
602
2012.
118
30
102
40
-
-
4
-
2
240
80
616
2011.
118
30
92
40
-
-
4
-
2
240
80
606
2010.
118
30
76
40
-
-
4
-
2
240
80
590
2009.
118
30
76
40
-
-
4
-
2
240
80
590
2008.
121
30
76
40
-
-
4
-
2
240
80
593
2007.
121
30
76
40
-
1
4
-
2
240
80
594
2006.
121
30
76
26
-
1
80
-
40
240
80
694
2005.
121
30
76
-
-
1
123
-
40
240
80
711
2004.
121
30
76
-
-
1
127
-
41
240
80
716
2003.
121
30
76
-
-
1
148
-
46
254
66
742
2002.
121
30
76
-
-
1
148
20
47
320
-
763
2001.
121
30
49
-
-
1
172
20
63
320
-
776
2000.
121
30
-
-
-
1
231
20
64
320
-
787
1999.
121
30
-
-
-
1
232
20
64
320
-
788
1998.
121
30
-
-
-
1
233
20
64
320
-
789
1997.
121
30
-
-
-
1
233
20
64
320
-
789
1996.
151
-
-
-
-
1
247
20
67
320
-
806
1995.
151
-
-
-
-
1
278
20
67
320
-
837
1994.
151
-
-
-
-
1
360
4
67
320
-
903
1993.
151
-
-
-
-
1
364
-
72
320
-
908
1992.
151
-
-
-
-
1
364
-
72
320
-
908
1991.
151
-
-
-
-
1
364
-
72
320
-
908
1990.
151
-
-
-
-
1
369
-
72
322
-
915
1989.
151
-
-
-
-
1
369
-
72
322
-
915
1988.
151
-
-
-
-
1
369
-
78
322
-
921
1987.
151
-
-
-
-
-
369
-
96
322
-
938
1986.
151
-
-
-
-
-
369
-
96
322
-
938
1985.
151
-
-
-
-
-
369
-
103
322
-
945
1984.
151
-
-
-
-
-
369
-
117
322
-
959
Év (vége)
Ganz
KCSV 7
TW 6000
Combino
CAF
Kísérleti
UV motor
MUV
UV pót
T5C5
T5C5K
Összesen

Grafikus elemzés és magyarázat


A járműállomány változása típusonként (db)

A járműférőhely változása típusonként (fh)

Az első grafikon ábrázolja a járműállomány összlétszámának és típusmegoszlásának változásait az 1980-as, és a 2000-res évek beli járműrekonstrukciók között.

A korábban említettek szerint 1984-re kialakult a 3 fő járműtípus, mely az időszak nagy részében uralkodó maradt. Az 1980-as években a 2 tengelyes UV pótkocsik selejtezése folyt, azok teljes kivonását a 90-es évekre tervezték, később az ezredfordulóig. Mivel azonban új jármű beszerzésére akkoriban nem volt lehetőség, ezért a 90-es évek elejére stabilizálódott az állomány. A 90-es évtized közepén azután jelentős járatracionalizálásokra, teljesítmény-csökkentésekre és vonalbezárásokra került sor (megszűnt a 11-es, 31-es, 36-os, 44-es, 50A, 67-es viszonylat), aminek következtében jelentősebb számú UV motor- és pótkocsit selejteztek.


UV szerelvény

 
Ganz csuklós motorkocsi


Tátra T5C5 ikerkocsi

A járműbeszerzés elhúzódása miatt, és az üzemeltetési költségek csökkentése érdekében a BKV a 90-es évek második felétől járműkorszerűsítésekre szánta el magát. Mindhárom alaptípusnak készült modernizált változata, melyek mind külön altípust jelentettek. Az UV-k korszerűsödéséből született MUV-ok (Modernizált UV) kisebb forgalmú időszakokra és viszonylatokra készültek, szóló motorkocsis közlekedésre, hajtásrendszeri korszerűsítés nélkül. Ezeket 9 évi szolgálat után selejtezték. A Ganz csuklós villamosok korszerűsítésével születtek a KCSV 7-esek, melyek a mai napig közlekednek. A Tátra villamosok korszerűsítését 2003-ban kezdték, így született meg a T5C5K típus, mely a KCSV-vel együtt jelentős hajtásrendszer korszerűsítésen esett át. A Tátra villamosok felújítását a szűkös források miatt csak 10 év szünet után, 2014-től folytatták.


MUV motorkocsi

KCSV 7 motorkocsi

T5C5K ikerkocsi

2001-ben azután lehetőség nyílt Hannoverből használt, de jó állapotú TW 6000-res villamosok beszerzésére, melyekkel a fennmaradt UV járműpark egy részét sikerült kiváltani. A maradék UV-k selejtezését pedig a Combino villamosok 2006-2007. évi beszerzése tette lehetővé. Így az UV-k 2007-ben a forgalomból teljesen kivonásra kerültek, majd 2009-től megkezdődött a Ganz csuklós járművek selejtezése is, mely folyamat a CAF villamosok 2015-2016-os érkezésével gyorsult fel.


TW 6000

Combino

CAF

A második grafikonon a járműférőhelyeket ábrázoltam, mely a jármű darabszámokhoz képest egy más fajta összehasonlítást tesz lehetővé. Itt az látszik, hogy jelentősebb állományi férőhely-csökkentés a 90-es évek közepén volt. Azóta a járműférőhely összességében stabilizálódott. A csökkenő jármű-darabszám mellett egyre nagyobb befogadóképességű járművek jelentek meg, így az állományi férőhelyek mennyisége szinten maradt.

Kapcsolódó link: Hajtó Bálint - Járműállomány

Vissza a kezdőlapra