A villamosvasúti tehermozdonyok és hóseprők


[Gőzmozdonyok] [Kis mozdonyok] [Motoros fedett teherkocsik] [Nagy mozdonyok]
[Nem önjáró hóseprők] [Önjáró hóseprők]
[Ma is meglévő motoros fedett teherkocsik] [Ma is használt hóseprők] [Síncsiszolók]

7050
Jakob Kyndby Holm
A 7050-es motoros fedett teherkocsi Budafok kocsiszín kihúzóvágányán, 1985. július 4-én. Ez a tehermenet Budafok kocsiszínból indult, és a Fehérvári úti BHG-iparvágányt szolgálta ki aznap.

1963-as műszaki adatok

  motoros fedett teherkocsik síncsiszolók hóseprők BHÉV hóseprők acélvázas hóseprő1
gyártási év
1926-27.
1958.,1960.
1955-1964.
...
1965.
pályaszámok 
7030-7054
7060-7064
7070-7079
7077, 7078
7120-71252
7130-71332
7140-71412
L 2014, 2015
7117
ütközők közötti hossz
7400 mm
10174 mm
8500 mm
9480 mm
8400 mm
szélessége
2080 mm
2280 mm
2080 mm
...
?
önsúly/raksúly
10450 - 11000/ 4000 kg
21160/7000 kg
15860/2000 kg
14000/- kg
20000/- kg
?/-
tengelytáv
3000 mm
3000 mm
3000 mm
3000 mm
3000 mm
motorok 
(teljesítménye)
2 x TSA 70 (55 LE)
2 x TS 100/1000 
(75 LE)
2 x TR 5,6/14 (70,5 LE)
2 x Unió 
(37 LE)
2 x TS 100
(75 LE)
2 x TS 100 
(48 LE)
hóseprő motor
(teljesítménye)
-
-
2 x SH 
(30 LE)
2 x TS 100 
(75 LE)
SH
menetkapcsoló
BFZ 75/600
BFZ 75/1000
BT I.
BFZ 75/600
BFZ 75/1000 (?)
?
hóseprő menetkapcs.
-
-
SS 907 és
főműhelyi
...
?
fékrendszer
kerekes kézifék
Böcker légfék
villamosfék
sínfék3
kerekes kézifék
Böcker légfék
villamosfék
kerekes kézifék
Böcker légfék
villamosfék
kerekes kézifék
Böcker légfék
villamosfék
kerekes kézifék
Böcker légfék
villamosfék
Megjegyzések: 1 - a 7117-es adatai 1965-ből származnak.
2 - 1978 utáni pályaszámok
3 - csak a 7032-7034, 7045
Az adatok több helyütt is bizonytalanok.

Motoros fedett teherkocsik ("Mukik")

7045+8116+8102
Geoffrey Tribe
A 7045-ös motoros fedett teherkocsi a 8116-os és 8102-es lóréval a Nagykörúton, 1969 nyarán. A két lóré BKVT eredetű.
A BSzKRt 1923-ban alakult meg a két korábbi konkurrens vállalat, a BKVT és a BVVV főváros általi átvételéből. A céghez kapcsolódott a három kicsi villamosvasúti vállalat: a BURV, a BVKV és a BLVV. Érdekes módon, hogy leszámítva az első világháború utáni késedelmes leszállításokat, az új vállalat első járműbeszerzése nem egy új személyszállító motorkocsitípus volt, hanem a tehermozdonyok számát szaporították jelentősen. Ennek az volt az oka, hogy a háború után jelentős mértékben megnövekedett a teherszállítás mértéke, a közúti járművek hiánya miatt. Árulkodó, hogy a BSzKRt. elődje, a BEVV nagy mennyiségű élelmiszerszállító teherkocsit vásárolt. A BSzKRt megalakulásakor összesen kb. 20 db., különböző típusú, eredetű és kialakítású tehermozdonnyal rendelkezett. Ez a mennyiség azonban nem volt elegendőek a háború alatt és után felmerülő teherszállítási igények kielégítésére, ezért sokszor személyforgalmi motorkocsikkal oldották meg a szállítások lebonyolítását. A vállalat megalakulása utáni első években azonban megrendelt 40 db. motoros fedett teherkocsit a Roessemann és Kühnemann cégtől.

A Roessemann és Kühnemann az I. világháború előtt főleg kisvasuti és bányavasuti felszerelést gyártott, a budapesti villamosvasutak azonban nem vásároltak korábban ettől a cégtől. A BSzKRt. csak az üres kocsiszekrényeket rendelte meg elektromos berendezés nélkül. Az elektromos berendezések felszerelését a BSzKRt. házilagosan végezte el az ekkoriban átalakításra kerülő motorkocsik berendezését felhasználva. Az eredeti kocsik közül az első harminc darab TSA 70-es motorokkal; az utolsó tíz pedig kisebb teljestményű SH motorokkal lett felszerelve. A TSA 70-es 55 LE-s motorokat  valószínűleg az ikresített Lőrinci kocsikból és tartalékmotorok felszereléséből nyerték, míg a 30 LE-s SH motorokat valószínűleg a pótkocsivá átépített Q és J kocsikból nyerték ki. A kétféle motorikus berendezéshez kétféle menetkapcsoló tartozott: a Ganz gyártmányú TSA 70-es motorhoz a BFZ 75/600-as, az SH motorhoz pedig az SH 902-es "kis-Siemens" menetkapcsoló. Áramszedőként a járműveket eredetileg líraszedővel, a háború utáni időszakban úgynevezett teleszkópos szedővel látták el, ezek felső részét egy rugó szorította a felsővezetékre, ezért ez a pálya bármely pontján átfordítható volt.

Mindegyik jármű úgynevezett motoros fedett teherkocsi volt, azaz 4 tonna rakomannyal lehett megpakolni. A rakodás megkönnyítése érdekében mindkét oldalon egy-egy daruval lettek ellátva. A személyzet a kocsikat "Muki" becenévvel illette. A kocsikat szürkére festették, a jobb láthatóság kedvéért a ma is az ajtókra felfestett jellegzetes András-kereszt csak pár évvel később került a kocsikra.

Eredeti kialakításuk szerint az első 25 és az utolsó 10 kocsi villamosvasúti teherkocsis szállításra lettek kialakítva, azaz csak szabvány villamosvasúti ütközőkkel szerelték fel. A 7060-7064-es motorkocsikat azonban MÁV szabványú ütközőkkel is felszerelték a belterületi iparvágányok kiszolgálásának céljából.

Érdekességképpen említjük, hogy a kocsik sohasem lettek felszerelve a később nagyvasúton elterjedt fékrendszerrel, valószínűleg azért, mert a gyártási időszakban még nem volt általánosan elterjedt egységes fékrendszer a vasúton. A városon belüli szállításhoz a teherszállítmányokat elől-hátul egy-egy Muki vitte azért, hogy a csonkavágányokon is lehessen egyszerre kocsikat ki- és beállítani. A két Muki fékvezetéke nem volt általában összekötve (egyes képeken figyelhető csak meg a Mukik ütközőjére feltekerve egy hosszú gumicső a fékvezetékek csatlásához); ezért a két Muki vezetője egymásnak sípjelzésekkel adta ki a menet- vagy fékezési parancsot. Időnként a nehezebb szállítmányokhoz több Mukit is összecsatoltak, például a Margit körúti Ganz-telepre történő nehezebb transzformátor szállításhoz 5-6 Muki is húzta-tolta a vonatot.

1928-ban a 7032-7034-es járművekre elektromágneses sínféket is felszereltek. Később a 7045-ös is sínfékes lett, így ezek a Mukik alkalmasak voltak hegyipályás közlekedésre is.

1937-ben a szentendrei HÉV belső szakaszának rendezéséhez kapcsolódóan a BHÉV végállomását áthelyezték a Margit híd északi oldalára. Ekkor a háborús készülődés jegyében kialakítottak a kétvágányú fejvégállomás mellett egy kétvágányú teherkocsi átadót is, ezzel a Jobbparti-körvasút vonalát ismét alkalmassá tették a Déli pu. és Óbuda közötti teherforgalomra. A villamosvasúti rész teherforgalmának lebonyolítására a 7060-7061-es Mukik villamos berendezését (motorjait, menetkapcsolóit, világítását, biztosítékjait) lecserélték a BURV 114, 115-ös motorkocsijainak berendezésével. Ezek a kocsik ugyanis 1000 V-os TS 100-as motorokkal rendelkeztek, amik még kielégítő vonóerőt nyújtottak villamosvasúti feszültségen is. Ezzel lehetővé vált ezen két kocsi 1000 V-os szakasz alá történő behaladása. (Megjegyzendő, hogy a Mukik mai 600 V-os berendezésükkel is néha behaladnak a HÉV szakasz alá - Közvágóhíon már megtörtént ez; természetesen ekkor figyelni kell az 500 V-os berendezések (világítás, légsűrítőmotor, stb.) lekapcsolására, de soros menetfokozatokban elvileg a motorok még károsodás nélkül átmennek.) A 7062-es később szintén hasonlóan lett felszerelve. A Jobbparti körvasúti teherforgalom növekedése miatt a '40-es években a 7045-7054-est MÁV rendszerű ütközőkkel szerelték fel.

70xx - Árpád út
7050
Dr. Gyulay Géza
Újpest: az Árpád út és István út kereszteződése a '30-as években; az áthaladó Mukin még nincs a fehér András-kereszt felfestve. Ekkoriban még többségben voltak a MÁV-os ütköző nélküli Mukik, melyeket csak városon belüli teherszállításra lehetett használni.
A 7050-ös Muki az Ecseri úti vágányépítésen, 1938-ban. Előtte leolvasható a másik motoros fedett teherkocsi pályaszáma: a 7013-as egyike volt a BVVV-s "ős-mukiknak" (ex BVVV I-es psz.), azon kocsiknak, amelyek mintájára épült a 7050-es is.
706x - Margit híd
1937: Margit híd HÉV-végállomás. Az egyik HÉV-es berendezéssel felszerelt Muki (7060 vagy 7061) áll a kép előterében. Ezidőtájt csak ezeken a mozdonyokon volt pantográf áramszedő.
1941: a Moszkva téren egy a jobboldali közlekedést propagáló Muki.
1950-től a Mukikra újabb nagyszabású feladat hárult: a metróépítés idején kitermelt földet kellett elszállítaniuk a belvárosi építkezési helyszínekről (pl.: Blaha Lujza tér, Astoria, Vérmező, Batthyány tér) a lerakókra (Akna utca, Petőfi híd, budai hídfő). Ezért további Mukikat, a 7041-7044, 7031, 7037-est alakították át MÁV sarokütközősre. Néhányról azonban később valószínűleg ismét leszerelték: a 7031 és 7041-ről ismert későbbi sarokütköző nélküli felvétel.

Ahogy alábbhagyott a teherszállítási roham, illetve a MÁV-os ütköző nélküli mukikra egyre kevesebb szükség volt, a feleslegessé váló Mukikat átalakították. Az átalakítás a 7070-7079-es számcsoportba eső kisteljesítményű motorral ellátott Mukikat érintette:

7062
Vittorio Formigari
A 7062-es motoros fedett teherkocsi Újpest kocsiszínben, a '60-as években. Ekkoriban még nem volt szokásos a Mukikon az ollós áramszedő, ezt a járművet is csak a BHÉV pályaszakaszok alá való behaladás lehetővé tétele miatt szerelték fel.
A Hermina úton, a 25-ös villamos vonalán egy üzemi szállítást végző Muki: a 7032-es két lórét tol. A kép 1969-71 között készült.
Ambrus Sándor
7036
Ambrus Sándor
Munkavonat a Szent Gellért tér előtt, a tér vágányhálózatának átépítésekor, 1979-ben, a 7032-es és 7045-ös Mukival.
A '70-es évek végén egy a mai szemmel kissé szokatlan festésű 7036-os kocsi az Üllői út és az Ecseri út kereszteződésében. A homlokfalon ugyanis az alvázat is szürkére fényezték.
7051
7050
Ambrus Sándor
Újpesten, a Baross utca és a Táncsics utca kereszteződésben áll ez a tehervonat baleset miatt, melynek végén a 7051-es volt.
Tehervonat, élén a 7050-es halad az Ecseri úton a Házgyár felé, a '70-es években.
7052
Székács András
Transzformátorszállítás a Moszkva téren a '80-as években, a 7051-es és 7052-es Mukikkal. 
Egy kép a '80-as évekből: a Kisrókus utcába tartó három tartálykocsikból álló tehervonatot elől két Muki húzza, hátul egy tolja.
1978 körül és után történt meg a Mukik korszerűsítése, új motorokat kaptak, valószínűleg a kétengelyes kocsik selejtezései során kinyert TR 5,4/14-es motorok kerültek alájuk. Ezen túl bütyöktárcsás menetkapcsolókat kaptak, az áramszedőjüket a Ganz csuklósokon alkalmazott típusúra cserélték ki.
A 7031-est Debrecenbe adták el, ott 204-es számot kapott.
A Mukik többségét 1996-ban, a teherszállítás megszűntetése után selejteztek. Jelenleg még hat kocsi van állományban: a 7033, 7038, 7039, 7040, 7045, 7061. A 7064-es a Jászberényi úti roncstelepen áll, lassan egy évtizede. A 7060-as Szentendrén kiállítva látható.
7042
A 7042-es Muki a Füzesi főműhelyben, mint tolatómozdony. Érdemes az ütközőkre feltekert (?lég)vezetéket megfigyelni.
Sínszállító kocsit visz a 7033-as és a társa az Angyal utcában. A sínszállító két részből áll változtatható hosszú közdarabokkal.
7061
Müller Péter
DKV 204
Tóth Ferenc
A 7061-es Tátra forgóvázakat szállít a Füzesibe. Ez a Muki volt látható a leggyakrabban Moszkva téri balesete előtt (2000. ápr. 3), hetente többször is teherszállítást végzett általában a Fehér út és Kelenföld között.
Debrecenben a volt 7031-es Muki. Erről a Mukiról leszerelték a nagyvasúti ütközőt.
7045, 7040
Veperdi Tamás
7038, 7033
Izsó Zoltán
A 7045-ös és a 7040-es Muki a Mester utcában, 1999-ben.
A Metró újságot reklámozó Mukik a Baross téren (7033+8625+7038, a 8300-as lowry a negyedik, képen nem látható zöldre átfestett jármű). A kocsikat 1999 őszén fényezték át.
7039
Ekés András
Izsó Zoltán
A 7039-es a 6009-es pótkocsit húzza a Körtéren, 1998-ban.
Szentendrén a 7060-as kocsi kiállítva látható utolsó forgalmi állapotában.

Hóseprők

Hajtó Bálint
A 7123-as hóseprő, munka közben a Moszkva téren.
A ma használt hóseprőket 1955-től kezdték kialakítani, részben motoros fedett teherkocsik átépítéseként. Azonban nem csak a BSzKRt. által beszerzett Mukikat építették át, hanem ezen kocsik elődjének számító négy BVVV eredetű Mukit is, ezek a mai 7130-7133-as pályaszámú járművek. Két további (7101, 7107) hóseprőt a főműhelyek önállóan gyártottak, ezzel kiváltva az eredetileg ezeken a pályaszámokon üzemelő nem önjáró BKVT eredetű hóseprőket. Egy harmadik gépet (7117) pedig acélvázasan készítettek el, a típus méreteinek megtartásával, ezzel pedig egy volt BVVV-s hóseprőt váltottak le.

A hóseprők két vontatómotorral, és két oldalt egy-egy olyan seprőmotorral vannak felszerelve, amiket szintén vontatómotorokként használtak egykoron (a seprőmotorként alkalmazott SH motor például az S és Q kocsik valamint a 7070-es sorozatú Mukik vontatómotorja is volt). A kefe meghajtására ugyanúgy egy másik villamosvasúti kontroller szolgál. Praktikus okokból az indítóellenállások egy része az utastérbe van telepítve, ez a téli üzemben fűtést biztosít. A járművek seprője szélesebb a villamosvasút szokásos szerkeztési szelvényénél, emiatt a hóseprők Budapesten csak korlátozásokkal közlekedhetnek. Ez a seprő egy elfordítható kereten van felszerelve a meghosszabbított alvázakra.

A villamosvasúti hóseprőket a Mukikhoz hasonlóan 1977-78 körül  TR 5,6/14 (2x70 LE) motorokkal szerelték fel, illetve seprőmotorokként azóta mellékáramkörűre átkapcsolt és áttekercselt BSzKRt 935-ös motorokat alkalmaznak. A villamosvasúti hóseprők orrára fényszóró és zárlámpa került. Az áramszedőjüket pedig teleszkóposról pantográfra cserélték.

Három hóseprőt a '90-es évek végén kiselejteztek, a 7131-es viszont megmenekült a szétvágástól: Miskolcra adták el 1997-ben, ott M5-ös pályaszámot visel.

7073
7073 vezetőállás
A 7073-as (-> 7125) Mukiból kialakított hóseprő a Dózsa főműhely udvarán, 1962-ben.
A 7073-as vezetőállása, gyártáskori állapotban. A jobb oldali kontroller szabályozza a seprőmotort.
7101
7117
A 7101-es hóseprő egy újonnan épített jármű volt. A kép a '60-as években készült Zugló kocsiszínben.
A 7117-es acélvázas hóseprőt 1965-ben építették, egyedi járműként.
7125
7122
Barkó Richárd
A 7125-ös hóseprő Újpest kocsiszínben, valószínűleg 1980 körül.
A 7122-es az utolsó hóseprő volt, mely teleszkópos áramszedővel volt felszerelve. A kép a '90-es évek elején készült, Kelenföld kocsiszín kerítése mellől.
7140
Izsó Zoltán
7130
Szigeti Dániel
A 7140-es Zugló kocsiszín előtt, 1999-ben. A személyzet a hóseprő keféjét állítja irányba.
A 7130-as hóseprő Budafok kocsiszínbe van osztva, a felvétel a Móricz Zs. körtéren készült.
7117
Tóth Ferenc
MVK Rt. M5
Németh Zoltán Gábor
A 7117-es hóseprő Hungária kocsiszínben 1998-ban.
Az MVK Rt. M5-ös hóseprője 1997 óta van Miskolcon szolgálatban.
Két 1000 V-os BHÉV kivitelű hóseprő is készült, melyek a 7074, 7075-ös Mukikból lettek átalakítva L 2014-2015-ös új pályaszámmal, és LHs B típusjellel. Ez a két jármű eredetileg is pantográf szedővel volt ellátva, a hosszuk nagyobb volt, mivel az 1000 V-os seprőmotorok nagyobb helyigényűek. A HÉV-es hóseprők TS 100/1000 V-os motorokkal és seprőmotorokkal lettek egyaránt felszerelve, ugyanis a TS 100-as motor volt a legkisebb teljesítményű motorja a BHÉV-nek.

A későbbiek során az LHs B típusú gépeket TC 7,5/14 (2x105 LE) 1000 V-os motorokkal és seprőmotorokkal szerelték fel.

Az L 2014-es a Szentendrei Múzeumban van kiállítva nyáron, télen pedig a Szentendrei HÉV vonal hóeltakarítását végzi.

Az L 2015-ös gyártáskori állapotában a Dózsa főmúhely előtti kihúzóvágányon, 1959-ben.
A képen az L 2014-es hóseprő munka közben, Filatorigát állomáson.
2014
Tóth Ferenc
Az L 2014-es leszerelt seprőmotorokkal Cinkotán, a '70-es években.
Az L 2014-es nyáron a Szentendrei múzeumban kiállítva látható.
A ma működő hóseprők eredetei és átszámozásuk:
BVVV Muki psz. (1910-ből) BSzKRt, majd FVV psz. hóseprő psz. 1978 után
BVVV 63-65, I 7010-7013 -(1940-től)-> 7015-7018 7015-7018 (1963.) 7130-7133
 
7071, 7076, 7070, 7072 7071, 7076, 7070, 7072 (1955.) 7120-7123
 
7079, 7073 7079, 7073 (1962.) 7124-7125
 
 
7101, 7107 (1964.) 7140-7141
 
7074, 7075 L 2014, L 2015 (1959.) L 2014, L 2015
 
 
7117 (1965.) 7117
A hóseprők 1999-es állomásításai:
pályaszám
kocsiszín
7117
Hungária
7120
Száva
7121
Ferencváros
7122
Kelenföld
7123
Szépilona
7124
selejt
7125
selejt
7130
Budafok
7131 -> M5
Miskolc
7132
Angyalföld
7133
selejt
7140
Zugló
7141
Baross
L 2014
Szentendre
L 2015
Cinkota

Síncsiszolók

7078
Tim Boric
A 7078-as síncsiszoló a '70-es évek végén az Angyal utcában.
A 7077-es és 7078-as teherkocsikat síncsiszolóvá építették át 1958-ban illetve 1960-ban. Ezeket a főműhelyek a favázas szerkezet lebontása után egy az ekkoriban szokásos kivitelű Füzesi-acélvázas szekrénnyel látták el. Az utastérbe víztartályokat helyeztek el.

A BKV a '90-es évektől fogva nem használja őket, helyette a vágányok csiszolását külső céggel végeztetik. A 7078-ast elbontották, a 7077-es a Szentendrei Múzeumba került eredeti kivitelében.

Hans Lehnhart
7077 & 7078
Lakos Rudolf
A 7077-es síncsiszoló a Soroksári úton, 1968-ban.
A két síncsiszoló jármű Vágóhíd kocsiszínben, 1978-ban.
7078
Harald Schachenhofer
7077
Izsó Zoltán
A 7078-as Ferencváros kocsiszínben, 1988-ban. Ekkor a síncsiszolók a korábbi szürke helyett már a BKV szolgálati járműveire jellemző narancssárga-fehér fényezésűek voltak.
A 7077-es a Szentendrei múzeumban.

MUKI

További képek

[Gőzmozdonyok] [Kis mozdonyok] [Motoros fedett teherkocsik] [Nagy mozdonyok]
[Nem önjáró hóseprők] [Önjáró hóseprők]
[Ma is meglévő motoros fedett teherkocsik] [Ma is használt hóseprők] [Síncsiszolók]

Készítette: Németh Zoltán Ádám

Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan adatok esetén jelölöm külön a forrást.
                                                                       Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a webmesterhez!

Felhasznált irodalom:
[1] - A 100 éves Budapesti villamosvasút története, 1987 - Lovász István táblázata
[2] - Teher és egyéb rendeltetésű jármuállomány-kimutatások - 1961-63
[3] - A budapesti közúti vasút 100 éve, 1966
[4] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I. II. III., 1987
[5] - Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon

Képek: Ambrus Sándor (1461 Bp. Pf. 228.), Barkó Richárd, Benda György, Ekés András, Vittorio Formigari, Izsó Zoltán, Lakos Rudolf, Müller Péter, Székács András, Szigeti Dániel, Tóth Ferenc, Veperdi Tamás és mások