Mozdonyok a villamosvasutakon


[Gőzmozdonyok] [Kis mozdonyok] [Motoros fedett teherkocsik] [Nagy mozdonyok]
[Nem önjáró hóseprők] [Önjáró hóseprők]
[Ma is meglévő motoros fedett teherkocsik][Ma is használt hóseprők] [Síncsiszolók]

Motoros teherkocsik ("mukik")

A belvárosi villamosvasúti vállalatok állományában kezdetben nem voltak mozdonyok: a BKVT és a BVVV sem vásárolt az üzemének megindításakor villamos teherszállító járműveket. Azonban ismert, hogy például a BKVT még a lóvasúti üzemében rendszeresen kiszolgált iparvágányokat, a teherszállítást ezeken a pályarészeken 1896 után a villamosvasúton bonylították. Ehhez jöttek még a villanytelepek rendszeres szénszállítmányai, amiket saját villamos-ütközős teherkocsijaikban szállítottak az erőművekbe. Mindezeket a kocsikat villamos motorkocsik vontatták a célhelyükre.
BKVT motorkocsi lóréval
BVVV motorkocsi lórékkal
Ez a BKVT-s motorkocsi egy teherkocsit vontat a Bazilika előtt, az 1900-as években.
A Kossuth téren egy BVVV-s motorkocsi két lórét vontat.
1905 körül azonban mindegyik vállalat beszerzett mozdonyokat, motoros fedett teherkocsikat.
Adatok gyártáskor, illetve 1941-ben (a BBVV 2 eddigre lebontva)
pályaszámok
BVVV 62
BVVV 63-65, I
T1: BKVT 601
T2: BKVT 602
7005, 7006
T3: BKVT 603-605
BURV 5-6
BBVV 2
pályszám 1941-ben
80101
7015-7018
7000
7007
7005, 7006
7010-7012
7205-7206
BHÉV 40312
gyártó
BVVV házilagos (1906)
BVVV házilagos (1910)
BKVT Kelenföld (1902)
BKVT főműh. (1904)
főműhely (1926)
Schlick (1904)
Kistarcsa (1914)
Kistarcsa (1912)
ütközők közötti hossza
6600 mm
7000 mm (?)
10000 mm
6020 mm (?)
6040 mm (?)
7000 mm
7230 mm
7230 mm
szélesség
2000 mm
2230 mm
2250 mm
2100 mm
2080 mm
2170 mm
2170 mm
tengelytávja
2000 mm
3000 mm
4000 mm
2700 mm
3600 mm
motor
kis LDo
D 80
B 17/303
B 17/30, majd SH
SH 
Unió
TS 1204
B 14 W
teljesítménye
1x16 LE
2x35 LE
2x20 LE3
1x20 LE, majd 2x30 LE
2x30 LE
2x37 LE
2x75 LE4
2x75 LE
fék
kézifék
villamosfék
Böcker légfék5
kézifék
villamosfék
(Böcker légfék)
kézifék
villamosfék
Böcker légfék
kézifék
villamosfék
Böcker légfék6
raksúly
5 t
4 t
4 t
4 t
4 t 
-
?
1 - fedett nem motoros teherkocsi
2 - nem motoros segélykocsi
3 - 1915-től SH, 1935-től Unió motoros
4 - Eredeti motorjaik üzemképtelenek voltak, ezért eredeti motorjuk: 2xTS 100, illetve 2xD80. 1926-tól TS 70 (2x55 LE).
5 - Böcker fék a 63-65, I és a lórévá leszerelt 62-es kocsin volt csak.
6 - A BBVV 2-es eredeti fékrendszere Knorr III-as.
Az adatok néhány helyen ellentmondásosak.
A BVVV négy mukit szerzett be 63-65, I pályaszámon. Ezekről sajnos fotót nem találtam. Ezek a mukik kialakításukban leginkább a későbbi (ma is meglévő) BSzKRt-s mukikra hasonlítottak. A 63-65-ösön csak villamosvasúti, az I-esen MÁV-os ütköző is fel volt szereleve.

A BSzKRt. 1923-ban sorban 7010-7013-as számot adott nekik. 1940-ben továbbszámozták a kocsikat 7015-7018-ra. 1963-ban a négy mukit hóseprővé alakították, amelyek kinézetben nem tértek el lényegesen a többi ekkoriban épült hóseprőtől. Pályaszámaik kezdetben megmaradtak, majd 1978 után ezeket a hóseprőket 7130-7133-asra számozták át.

Bővebben ezekről a hóseprőkről itt lehet olvasni.

BVVV motoros fedett teherkocsi
7132
Németh Zoltán Gábor
A BVVV I-es mukijának jellegrajza.
A 7132-es hóseprő 1999-ben Angyalföldön.

A BVV a köztemetői gőzmozdonyú vasútjára három nyitott lórét szerzett be 1-3 számon. Ezek közül egyet 1906-ban a BVVV 62-es pályaszámon motoros fedett teherkocsivá szerelte fel. 1914-ig volt a muki üzemben, ekkor a motorikus berendezését leszerelték, cserébe légfékkel szerelték fel a fedett teherkocsit.

A fedett teherkocsit 8010-es számon vette a BSzKRt állományba. A kocsi a mai napig megvan, tervebe van véve felújítása és kiállítása Szentendrén.

8715
Németh Zoltán Gábor
8715, 8010
Szelényi Gábor
Esetleg ez lenne a 8010-es teherkocsi? Gyanús a fedett teherkocsi orrészén a két ablak. 
A felvétel 1999-ben készült Angyalföld kocsiszínben.

A BKVT készített egy sínszállító motoros járművet, ennek T1-es típusjelet és 601-es pályaszámot adott. A kocsi kinézetre egy motorkocsi formájú jármű volt, csak középen utastér helyett egy tetővel védett, de oldalt nyitott rakfelületet alakítottak ki. Az elöl- és hátul lévő zárt vezetőfülke kellően szűk volt, hogy egy hosszabb sínszál a kocsi teljes hosszában felpakolható legyen.

A BSzKRt. ennek a járműnek a 7000-es pályaszámot adta.

A kocsit 1943-ban kölcsönadták Debrecenbe, itt DHV 201-es számon dolgozott tovább. Véglegesen 1949-ben vásárolta meg a debreceni vállalat. Itt üzemelt 1959-es selejtezéséig.

BKVT 601
DKV 201
A BKVT 601-es sínszállító motoros teherkocsija az első világháború előtt.
A jármű mint a DHV 201-es kocsija 1943-ban.

A BURV 1896-ban vásárolt hat zárt élelmiszerszállító teherkocsit (1-6-os psz.) a Ganztól. A kocsikat eredetileg vásárvonatok indítására használták fel, azonban ezek a villamosvasúti forgalomban szokatlan szerelvények hamarosan eltűntek. A használaton kívüli teherkocsik közül 1904-ben az egyiket kölcsönvette a BKVT, motorral szerelte fel, és szállításra használta fel. 1907-től 602-es számú és T2-es típusjelű lett, majd 1910-ben vásárolta meg a BKVT véglegesen.

1910-ben eladott még egy teherkocsit a BURV, ez a BKVT-nél 610-es számú lett. Egy új fedett teherkocsit 611-es (!!!) számon is vásárolt a BKVT a Kistarcsai gyártól.

A 602-es motoros fedett teherkocsi a BSzKRt-nál 7001-es pályaszámot kapott. 1940-ben a kocsit továbbszámozták 7007-re.

A 610 és 611-es fedett teherkocsit 1926-ban szintén motorral látták el, ezek pályaszáma 7005-7006 lett.

A 7007-es 1955-ben Miskolcra került, itt M3-as számot kapott. A 7005-7006-os Budapesten maradt, a '60-as években a két muki Vágóhídi UV-műhelybe, illetve a Füzesibe főműhelybe volt állomásítva.

A 7001->7007-esről láthatunk ezen a lapon felvételt Miskolcról, a 7005-7006-osról nem ismerek képet. Azonban kialakításában a 7005 teljesen hasonló lehetett a képen láthatóhoz, mivel mindkettő azonos kialakítású kocsiszekrényből lett felszerelve (a kerékátmérőkben és az ütközők kialakításában lehetett eltérés). A 7006-os méretei az 1941-es kimutatás szerint megegyezett a 7005-össel, így valószínűsíthető, hogy ez a két kocsi is azonos kialakítású volt.

Az M3-as kocsit Miskolcon 1973-ban selejtezték, lebontották, de az alvázát mint MKV 1010II-es alacsony oldalfalú teherkocsit a mai napig továbbhasználták [6]. A korábbi 1010-es pőrekocsit (ex 8653, BVVV-s kiskocsi eredetű) ekkor félreállították.

BURV teherkocsik
MKV M3
Hans Lehnhart
A BURV 1-6-os élelmiszerszállító teherkocsijai közül három egy vonatban, a BÚR-telepen.
Az MKV M3-as mukija (ex BKVT T2 típus) 1964-ben Diósgyőr végállomáson. A kocsiról több fotó is ismert - mindegyiken a homlokfalon látható a feltekert pót-felsővezeték.
MKV M3
Az M3-as motorkocsi alacsonyabb építése miatt a líraszedőt egy állványra kellett felszerelni. A kép a '60-es évek végén készült a Baross utcai kocsiszínben.
MKV 1010
MVK Rt. 1010
Az MKV 1010-es alacsony oldalfalú teherkocsi.
A 1010-es teherkocsi ma is állományban van, időközben azonban pőrésítették. Érdemes összevetni a kocsi alvázszerkezetét a BUR-élelmiszerszállító kocsikkal: a kialakítás még mindig azonos a 110 évvel korábbival.

A BKVT 1904-ben vásárolt három motoros fedett teherkocsit (állományba egy-két éves késéssel kerültek). A teherkocsik a BKVT-nál 603-605-ös számot kaptak, 1923-ban a BSzKRt. 7002-7004-es számot adott nekik. Az eredeti adatok szerint a kocsikat MÁV rendszerű ütközőkkel is felszerelték.

1940-ben továbbszámozták 7010-7012-re őket. 1952-ben visszakapták a mukik eredeti pályaszámaikat, a 7002-7004-est.

1958-ban a 7002-7003-ast átadták a BHÉV-nek, L 2007-2008-as pályaszámokat osztottak ki nekik, és L IV B típusjelet kaptak. A BHÉV eleinte TS 100-asmotorokkal, később TC 7,5/14-es motorokkal szerelte fel a két járművet. Eredetileg a Budafoki vonalcsoporton voltak üzemben a kocsik, később átcsoportosították őket, ezután főként a dél-pesti vonalon jártak. A mozdonyok sokáig megvoltak, az eredeti pályavilágítóját lecserélték fényszórókra, egyéb alkatrészeit (áramszedő, pályacsengő, stb...) is cserélték. A '80-as években selejtezték a két kocsit.

A harmadik 7004-es motoros fedett teherkocsi Miskolcra került, M4-es pályaszámon 1960-ban. A mozdony egészen 1990-ig volt üzemben itt. Ezután a kocsi nem lett elbontva, hanem a 1998 körül visszahozták Budapestre. Jelenleg Szentendrén, a HÉV kocsiszínben tárolják remélhetőleg a lehetséges felújításáig [6].

7012
L 2007
A 7012-es(?) muki a Moszkva tér építésén, 1942-ben.
A BHÉV L 2007-es mozdonya Budafok kocsiszínben 1958-ban.
L 2008
Lakos Rudolf
L 2008
A 2008-as L IV B mozdony a '70-es évek végén, Vágóhíd kocsiszínben, az 533-as P XV-ös pótkocsival és egy teherkocsival egy vonatba sorozva.
A BHÉV 2008-as mozdonya alkalmas volt villamosvasúti közlekedésre is: a kocsi a budafoki Forgalmi telep előtt lett lefényképezve 1980 után. Eddigre a homlokfali pályavilágítást átalakították.
MKV M4
Mike Taplin
MKV M4
Az MKV M4-es mozdonya a vállalat forgalmi telepén.
Az M4-es mozdony felújítva, valószínűleg a '80-as években, a vállalat új forgalmi telepén.

Következik két azonos kocsiszekrényű mozdony: a BURV 5-6-os mozdonya, illetve a BBVV 2-es mozdonya.

A BURV 5-6-os mukit 1914-ben vásárolta cég. Eredetileg a tehervonatok vontatására szánt mozdonyokat erős TS 120-as motorokkal látták el. Azonban ezek a motorok üzemképtelenek voltak, ezért ezek helyett a motorkocsijaik tartalék motorjaival szerelték fel őket. 1941-ben is csak 55 LE-s TS 70-es motorokkal voltak ellátva.

1940-ben a két mozdony a 7205-7206-os lett. A mozdonyok ezután is megmaradak az újpesti iparváganyok kiszolgálásánál, az Angyalföld kocsiszínbe állomásítva. A '80-as években selejtezték őket, sokáig félre voltak állítva.

A BURV 5-ös mozdonyát a Szentendrei Múzeumban kiállítani tervezték. Legutoljára a '90-es évek közepén az Epreserdő utcai iparvágány végén állt az egyik. Végül ezeket a járműveket a '90-es években elbontották.

7205
7205
A 7205-ös mozdony a '60-as években, Angyalföld kocsiszínben.
Ugyanez a muki Angyalföldön, a '70-es években, felújított honmlokfallal, átalakított pályavilágítóval.
7205, 7206
Czéh György
A két muki immáron félreállítva 1988-ban, az Epreserdő úti iparvágány végén. Az egyik kocsi időközben fogyatkozó váza még megvolt a '90-es években a bokrok között.


A BBVV 2-es kocsija sohasem tartozott a villamosvasút kötelékébe. A mozdonyt 1912-ben gyártotta a kistarcsai Gép-és Vasútfelszerelési Gyár. A mozdony csak 500 V-os berendezéssel volt felszerelve. 1917 után a BHÉV átvette a mozdonyt L 2002-es számon. 1925-től L IV-es típusmegjelölést kapott. 1930 után a mozdonyt leállították, a villamos berendezését kiszerelve segélykocsinak használták az üres járművet - BHÉV 4031-es számon. Az '50-es évekre a kocsi elkerült Budafokról.

1954-ben a MÁV-BEV a Cinkotai műhelyben ismételten felszerelte a mozdonyt, immáron 1000 V-os TS 100-as motorokkal. A MÁV-nál V 25.001-es számot viselt. 1958-ban visszakerül a BHÉV-hez, itt visszakapja L 2002-es számát. A mozdonyt az alkalmazottak Zoli becenévvel ismerték. További szolgálatát főként a dél-pesti vonalcsoporton végezte, ám sokszor kijárt a villamosvasúti vágányokra is.

A BKV alatt a javítások során a tető homlokfali csatlakozásának íveltségén módosítottak. Időközben vontatómotorjait is TC 7,5/14 -1100 V-osra cserélték. A kocsi üzemen kívül állt a '90-es évektől kezdve, mégsem szedték szét. 2003-ra felújították 1954-es MÁV-BEV-es kivitelében, üzemképesen.

BBVV 2
L 2002
A BBVV 2-es mozdonya a budafoki kocsiszínben.
A BHÉV L 2002-es mozodnya Vágóhíd felvételi épülete előtt.
L 2002
Friedrich Haselberger
L 2002
Lakos Rudolf
A 2002-es L IV-es teherjármű sínszállító kocsikkal, illetve egy L III-as mozdonnyal hátul Kőbányán, a Kolozsvári utcában.
A BHÉV 2002-es mozdonya a Vágóhídi műhely területén.
L 2002,1902+1903
Lakos Rudolf
V25.001
Benda György
A 2002-es egy különmeneten, amint az 1902+1903-as ikerkocsit a Vágóhídi kocsiszín területére vontatja.
A V 25.001-esként felújított volt BBVV 2-es mozdony 2003-ban, a szentendrei múzeumban.

Készítette: Németh Zoltán Ádám
Képek: Benda György, Lakos Rudolf, Németh Zoltán Gábor, Szelényi Gábor

Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a webmesterhez!

Felhasznált irodalom:
[1] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György - Régi magyar villamosok
[2] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada
[3] - A 100 éves budapesti villamosvasút története - Lovász István táblázatai
[4] - K. Juhász Erzsébet, Keller László: Soroksári füzetek 2. - Helyiérdekű vasútunk
[5] - Járműállomány kimutatások: 1941, 1961-63.
[6] - Berta József, Kertész István - 100 éves Miskolc város tömegközlekedése


Rövidítések:

  • BBVV - Budapest-Budafoki helyi érdekű Villamos Vasút
  • BHÉV - Budapesti Helyi Érdekű Vasutak
  • BKV - Budapesti Közlekedési Vállalat
  • BKVT - Budapesti Közúti Vaspálya Társaság
  • BSzKRt - Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részványtársaság
  • BURV - Budapest-Újpest-Rákospalotai villamos közúti Vasút
  • BVV - Budapesti Városi Vasút
  • BVVV - Budapesti Villamos Városi Vasút
  • DHV - Debreceni Helyi Vasút
  • MÁV - Magyar Államvasutak
  • MÁV-BEV - Magyar Államvasutak - Budapesti Elővárosi Vasutak
  • MKV - Miskolci Közúti Vasút


  • [Gőzmozdonyok] [Kis mozdonyok] [Motoros fedett teherkocsik] [Nagy mozdonyok]
    [Nem önjáró hóseprők] [Önjáró hóseprők]
    [Ma is meglévő motoros fedett teherkocsik][Ma is használt hóseprők] [Síncsiszolók]