Mozdonyok a villamosvasutakon |
A belvárosi villamosvasúti vállalatok állományában kezdetben nem voltak mozdonyok: a BKVT és a BVVV sem vásárolt az üzemének megindításakor villamos teherszállító járműveket. Azonban ismert, hogy például a BKVT még a lóvasúti üzemében rendszeresen kiszolgált iparvágányokat, a teherszállítást ezeken a pályarészeken 1896 után a villamosvasúton bonylították. Ehhez jöttek még a villanytelepek rendszeres szénszállítmányai, amiket saját villamos-ütközős teherkocsijaikban szállítottak az erőművekbe. Mindezeket a kocsikat villamos motorkocsik vontatták a célhelyükre.
|
|
|
|
1905 körül azonban mindegyik vállalat beszerzett mozdonyokat, motoros fedett teherkocsikat.
Adatok gyártáskor, illetve 1941-ben (a BBVV 2 eddigre lebontva)
|
BVVV 63-65, I |
|
7005, 7006 |
BURV 5-6 BBVV 2 |
---|---|---|---|---|
|
7015-7018 |
|
7005, 7006 |
7205-7206 BHÉV 40312 |
|
BVVV házilagos (1910) |
|
főműhely (1926) |
Kistarcsa (1914) Kistarcsa (1912) |
|
7000 mm (?) |
|
6040 mm (?) |
7230 mm 7230 mm |
|
2230 mm |
|
|
2170 mm 2170 mm |
|
3000 mm |
|
|
|
|
D 80 |
|
SH |
TS 1204 B 14 W |
|
2x35 LE |
|
2x30 LE |
2x75 LE4 2x75 LE |
|
villamosfék Böcker légfék5 |
villamosfék (Böcker légfék) |
villamosfék Böcker légfék |
villamosfék Böcker légfék6 |
|
4 t |
|
|
- ? |
A BVVV négy mukit szerzett be 63-65, I pályaszámon. Ezekről sajnos fotót nem találtam. Ezek a mukik kialakításukban leginkább a későbbi (ma is meglévő) BSzKRt-s mukikra hasonlítottak. A 63-65-ösön csak villamosvasúti, az I-esen MÁV-os ütköző is fel volt szereleve.A BSzKRt. 1923-ban sorban 7010-7013-as számot adott nekik. 1940-ben továbbszámozták a kocsikat 7015-7018-ra. 1963-ban a négy mukit hóseprővé alakították, amelyek kinézetben nem tértek el lényegesen a többi ekkoriban épült hóseprőtől. Pályaszámaik kezdetben megmaradtak, majd 1978 után ezeket a hóseprőket 7130-7133-asra számozták át.
|
Németh Zoltán Gábor
|
|
|
A BVV a köztemetői gőzmozdonyú vasútjára három nyitott lórét szerzett be 1-3 számon. Ezek közül egyet 1906-ban a BVVV 62-es pályaszámon motoros fedett teherkocsivá szerelte fel. 1914-ig volt a muki üzemben, ekkor a motorikus berendezését leszerelték, cserébe légfékkel szerelték fel a fedett teherkocsit.A fedett teherkocsit 8010-es számon vette a BSzKRt állományba. A kocsi a mai napig megvan, tervebe van véve felújítása és kiállítása Szentendrén.
Németh Zoltán Gábor
|
Szelényi Gábor
|
A felvétel 1999-ben készült Angyalföld kocsiszínben. |
A BKVT készített egy sínszállító motoros járművet, ennek T1-es típusjelet és 601-es pályaszámot adott. A kocsi kinézetre egy motorkocsi formájú jármű volt, csak középen utastér helyett egy tetővel védett, de oldalt nyitott rakfelületet alakítottak ki. Az elöl- és hátul lévő zárt vezetőfülke kellően szűk volt, hogy egy hosszabb sínszál a kocsi teljes hosszában felpakolható legyen.A BSzKRt. ennek a járműnek a 7000-es pályaszámot adta.
A kocsit 1943-ban kölcsönadták Debrecenbe, itt DHV 201-es számon dolgozott tovább. Véglegesen 1949-ben vásárolta meg a debreceni vállalat. Itt üzemelt 1959-es selejtezéséig.
|
|
|
|
A BURV 1896-ban vásárolt hat zárt élelmiszerszállító teherkocsit (1-6-os psz.) a Ganztól. A kocsikat eredetileg vásárvonatok indítására használták fel, azonban ezek a villamosvasúti forgalomban szokatlan szerelvények hamarosan eltűntek. A használaton kívüli teherkocsik közül 1904-ben az egyiket kölcsönvette a BKVT, motorral szerelte fel, és szállításra használta fel. 1907-től 602-es számú és T2-es típusjelű lett, majd 1910-ben vásárolta meg a BKVT véglegesen.1910-ben eladott még egy teherkocsit a BURV, ez a BKVT-nél 610-es számú lett. Egy új fedett teherkocsit 611-es (!!!) számon is vásárolt a BKVT a Kistarcsai gyártól.
A 602-es motoros fedett teherkocsi a BSzKRt-nál 7001-es pályaszámot kapott. 1940-ben a kocsit továbbszámozták 7007-re.
A 610 és 611-es fedett teherkocsit 1926-ban szintén motorral látták el, ezek pályaszáma 7005-7006 lett.
A 7007-es 1955-ben Miskolcra került, itt M3-as számot kapott. A 7005-7006-os Budapesten maradt, a '60-as években a két muki Vágóhídi UV-műhelybe, illetve a Füzesibe főműhelybe volt állomásítva.
A 7001->7007-esről láthatunk ezen a lapon felvételt Miskolcról, a 7005-7006-osról nem ismerek képet. Azonban kialakításában a 7005 teljesen hasonló lehetett a képen láthatóhoz, mivel mindkettő azonos kialakítású kocsiszekrényből lett felszerelve (a kerékátmérőkben és az ütközők kialakításában lehetett eltérés). A 7006-os méretei az 1941-es kimutatás szerint megegyezett a 7005-össel, így valószínűsíthető, hogy ez a két kocsi is azonos kialakítású volt.
Az M3-as kocsit Miskolcon 1973-ban selejtezték, lebontották, de az alvázát mint MKV 1010II-es alacsony oldalfalú teherkocsit a mai napig továbbhasználták [6]. A korábbi 1010-es pőrekocsit (ex 8653, BVVV-s kiskocsi eredetű) ekkor félreállították.
A BKVT 1904-ben vásárolt három motoros fedett teherkocsit (állományba egy-két éves késéssel kerültek). A teherkocsik a BKVT-nál 603-605-ös számot kaptak, 1923-ban a BSzKRt. 7002-7004-es számot adott nekik. Az eredeti adatok szerint a kocsikat MÁV rendszerű ütközőkkel is felszerelték.1940-ben továbbszámozták 7010-7012-re őket. 1952-ben visszakapták a mukik eredeti pályaszámaikat, a 7002-7004-est.
1958-ban a 7002-7003-ast átadták a BHÉV-nek, L 2007-2008-as pályaszámokat osztottak ki nekik, és L IV B típusjelet kaptak. A BHÉV eleinte TS 100-asmotorokkal, később TC 7,5/14-es motorokkal szerelte fel a két járművet. Eredetileg a Budafoki vonalcsoporton voltak üzemben a kocsik, később átcsoportosították őket, ezután főként a dél-pesti vonalon jártak. A mozdonyok sokáig megvoltak, az eredeti pályavilágítóját lecserélték fényszórókra, egyéb alkatrészeit (áramszedő, pályacsengő, stb...) is cserélték. A '80-as években selejtezték a két kocsit.
A harmadik 7004-es motoros fedett teherkocsi Miskolcra került, M4-es pályaszámon 1960-ban. A mozdony egészen 1990-ig volt üzemben itt. Ezután a kocsi nem lett elbontva, hanem a 1998 körül visszahozták Budapestre. Jelenleg Szentendrén, a HÉV kocsiszínben tárolják remélhetőleg a lehetséges felújításáig [6].
|
|
|
|
Lakos Rudolf
|
|
|
|
Mike Taplin
|
|
|
|
Következik két azonos kocsiszekrényű mozdony: a BURV 5-6-os mozdonya, illetve a BBVV 2-es mozdonya.A BURV 5-6-os mukit 1914-ben vásárolta cég. Eredetileg a tehervonatok vontatására szánt mozdonyokat erős TS 120-as motorokkal látták el. Azonban ezek a motorok üzemképtelenek voltak, ezért ezek helyett a motorkocsijaik tartalék motorjaival szerelték fel őket. 1941-ben is csak 55 LE-s TS 70-es motorokkal voltak ellátva.
1940-ben a két mozdony a 7205-7206-os lett. A mozdonyok ezután is megmaradak az újpesti iparváganyok kiszolgálásánál, az Angyalföld kocsiszínbe állomásítva. A '80-as években selejtezték őket, sokáig félre voltak állítva.
A BURV 5-ös mozdonyát a Szentendrei Múzeumban kiállítani tervezték. Legutoljára a '90-es évek közepén az Epreserdő utcai iparvágány végén állt az egyik. Végül ezeket a járműveket a '90-es években elbontották.
|
|
||
|
|
||
|
A BBVV 2-es kocsija sohasem tartozott a villamosvasút kötelékébe. A mozdonyt 1912-ben gyártotta a kistarcsai Gép-és Vasútfelszerelési Gyár. A mozdony csak 500 V-os berendezéssel volt felszerelve. 1917 után a BHÉV átvette a mozdonyt L 2002-es számon. 1925-től L IV-es típusmegjelölést kapott. 1930 után a mozdonyt leállították, a villamos berendezését kiszerelve segélykocsinak használták az üres járművet - BHÉV 4031-es számon. Az '50-es évekre a kocsi elkerült Budafokról.1954-ben a MÁV-BEV a Cinkotai műhelyben ismételten felszerelte a mozdonyt, immáron 1000 V-os TS 100-as motorokkal. A MÁV-nál V 25.001-es számot viselt. 1958-ban visszakerül a BHÉV-hez, itt visszakapja L 2002-es számát. A mozdonyt az alkalmazottak Zoli becenévvel ismerték. További szolgálatát főként a dél-pesti vonalcsoporton végezte, ám sokszor kijárt a villamosvasúti vágányokra is.
A BKV alatt a javítások során a tető homlokfali csatlakozásának íveltségén módosítottak. Időközben vontatómotorjait is TC 7,5/14 -1100 V-osra cserélték. A kocsi üzemen kívül állt a '90-es évektől kezdve, mégsem szedték szét. 2003-ra felújították 1954-es MÁV-BEV-es kivitelében, üzemképesen.
|
|
|
|
Friedrich Haselberger
|
Lakos Rudolf
|
|
|
Lakos Rudolf
|
Benda György
|
|
|
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan
adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a
szerzőhöz, vagy a webmesterhez!
Felhasznált irodalom:
[1] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György
- Régi magyar villamosok
[2] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada
[3] - A 100 éves budapesti villamosvasút története -
Lovász István táblázatai
[4] - K. Juhász Erzsébet, Keller László: Soroksári füzetek
2. - Helyiérdekű vasútunk
[5] - Járműállomány kimutatások: 1941, 1961-63.
[6] - Berta József, Kertész István - 100 éves Miskolc
város tömegközlekedése
Rövidítések: