Mozdonyok a villamosvasutakon


[Gőzmozdonyok] [Kis mozdonyok] [Motoros fedett teherkocsik] [Nagy mozdonyok]
[Nem önjáró hóseprők] [Önjáró hóseprők]
[Ma is meglévő motoros fedett teherkocsik] [Ma is használt hóseprők] [Síncsiszolók]

Önjáró hóseprők

Kezdetektől fogva a havazás forgalmi zavarokat okozott. Nem véletelen, hogy egy-két év után megépült az első önjáró hóseprő a BVV-nél.
Eredeti és 1941-es adatai (BVV 1,2, BKVT 1 lebontva, a 3-5 átépítve):
pályaszámok
BVV 1
BVV 2
BVVV 3, 4-5
BVVV 6-8, BLVV 1
7112-7114
BKVT 1 -> 7100 (?)
pályaszámok 1941-ben
-
-
-
7115-7117, 7350
7112-7114
7100
gyártó
... (1891 előtt)
... (1897)
...  (1904-1907)
BVVV főműhely (1912)
Budai főműhely (1927)
(a BVVV 3-5 újraépítése )
BKVT Kelenföldi főműhely (1897)
(? 1903)
ütközők közötti hossza 
(sz: szekrényhossz)
sz: 5500 mm
sz: 2500 mm
sz: 2440-2040 mm
7800 mm
7170 mm
...
8250 mm
szélessége
...
...
2230 mm, 2240 mm
2220 mm
...
2600 mm
tengelytáv
1540 mm
1490 mm
1600-2000 mm
2500 mm
2500 mm
1680 mm
1700 mm
hajtómotor
D 17/30 
LDo 
D 17/22, D 80
D 58 W
SH
B 17/30
SH1
teljesítménye
1x30 LE
2x16 LE
2x22 LE, 2x35 LE
2x35 LE
2x30 LE
2x20 LE
2x30 LE1
seprőmotor
...
..., D 17/22
GH 2401, SH1
D 17/22
...
SH1
teljesítménye
...
...,22 LE
..., 30LE
2x24 LE
...
30 LE
1 - 1941-es adat
A BVV 1-es számú hóseprője egy egymotoros, fedett kivitelű jármű volt. Eredetileg csak alsóvezetékes szedővel volt ellátva. Nem említik sehol - de a kép alapján úgy tűnik számomra, hogy nem lehetett a seprőmotorokat elfordítani. Úgy tűnik, hogy úgy állították be a két seprőmotort, hogy az alsóvezetékkel ellentétes oldalra hányta a havat. A képen megfigyelhető, hogy a hóseprő távolabbi oldalán egy-egy beugró is volt két oldalt, az oldalfal meghosszabbításaként.

A BSzKRt. átvette a járművet, 7110-es pályaszámot kapott. Arról nincs adat, hogy használták is volna, ha igen, felsővezetékes áramszedővel kellett ellátni. 1941-ben selejtezték.

Később nyitott teherkocsi, illetve közvetítőkocsi lett az alvázából. A kocsinak nem voltak MÁV-os sarokütközője, helyette a négy sarka volt megerősítve. A Füzesi főműhelyben használták a felújított nagyvasúti kocsik tolatásához.

Átépítése után 8132, majd 1952-ben 8640-es pályaszámot kapott. 1958-ban a BHÉV átvette, 4491-es számot kapott.

BVV 1 hóseprő
BHÉV 4491 közvetítőkocsi
A BVV 1-es - csak alsóvezetékes - hóseprője. Érdemes megfigyelni a kocsi asszimetriáját: a másik oldali oldalfal az alváz teljes hosszában végignyúlt.
Az előző hóseprő alvázára épített közvetítőkocsi: a BHÉV 4491-es közvetítőkocsija Vágóhíd forgalmi telepen.


BVV 2 hóseprő
A BVV 2-es nyitott - csak alsóvezetékes - hóseprője a későbbi Baross kocsiszínben.
A BVV 2-es hóseprője talán a legrosszabb téli vezetési körülményeket produkálhatta. A nyitott kivitel télen hajnalban igen kemény munkává tehette a hóseprést ezen a járművön. Kivitelében hasonlít a kocsi az 1-eshez - a kép szerint a seprőmotorok itt sem fordíthatóak el. 

Noha az adatok szerint kétmotoros a jármű, mégis a képen csak egy vontató-, és egy seprőhajtómotor látható. 

A BSzKRt. ezt a hóseprőt is átvette; 1923 után 7111-es lett. Azonban ebben a nyitott kivitelében használhatalan lett volna ez a kocsi, ugyanis 1923 után nem maradt menetrendszerűen járt alsóvezetékes vonal. 1928-ban selejtezték.


A BVVV hét felsővezetékről is üzemelő hóseprőt gyártott házilagosan. A járművek fedett kivitelűek voltak, a szekrényük hasonlóak lehettek, de a főbb méreteik eltértek. Pályaszámaik BVVV 3-8, illetve BLVV 1 volt. (A BLVV az 1900-as évek közepétől a BVVV érdekkörébe tartozott.)

A BSzKRt. a BVVV 3-8-as hóseprőknek sorban 7112-7117-es számot adott. 1927-ben a 7112-7114-es hóseprőket a BSzKRt. felújítás helyett teljesen lebontotta, és - az eredeti jármű alkatrészeinek a felhasználásával - újjáépítette.

1940-ben a BLVV 1-es hóseprője 7350-es pályaszámot kapott. 1954 körül a jármű 7118-as pályaszámú lett.

A BVVV eredetű hóseprőket a '60-as évek közepéig - végéig használhatták, majd elbontották őket.

BLVV 1 hóseprő (téli állapot)
BLVV 1 hóseprő (nyári állapot)
A BLVV 1-es hóseprője téli üzemben.
A BLVV 1-es hóseprője gyártáskori állapotában. A kocsiról nyári üzemben a forgókefék el vannak távolítva.
7114
7115
A 7114-es - BSzKRt által teljesen újjáépített - hóseprő.
A 7115-ös hóseprő Ferencváros kocsiszínben.
7112
7118
A 7112-es hóseprő Újpest kocsiszínben, a '60-as években. Ennek a hóseprőnek a fényszórója már az eredeti szélvédő mögötti helyéről a seprőmotor elé került.
A volt BLVV-s hóseprő, a 7118-as a '60-as években, Kispest kocsiszínben.


A BKVT 1-es "nagy hóseprő"-je egy önjáró jármű volt. Ez a jármű a BKVT idején - tudomásom szerint - eltűnt a kimutatásokból. Majd egy új járművet építettek egyes kimutatások szerint 1903 körül.

Az alanti képen látható hóseprő valószínűleg ez utóbbi állapotot mutatja. A hóseprő egy használt Drezdai-alvázakra volt építve. A kocsi vezetőállása nyitott volt - a képen látható, hogy elől egy védőpalánk mögött volt a kontroller elhelyezve. Eszerint ennek a seprőnek az üzemeltetése is elég megpróbáltató feladat lehetett.

Ezt a hóseprőt 7100-as számon átvette a BSzKRt., melyet 1945 körül selejtezték.

BKVT 1 hóseprő
7100
A BKVT 1-es nagy hóseprője 1900 körül.
Ugyanez a hóseprő a 40-es évek körül, 7100-as pályaszámmal.

Hóseprők állomásítása 1963-ban:
 
 pályaszám és eredet  kocsiszín
7015-7018
BVVV-s mukiból átépített hóseprő
Vágóhíd
7070-7073, 7076, 7079
BSzKRt-os eredetű mukiból átépített hóseprő
Kelenföld, Száva, Zugló, Füzesi (?), Ferencváros, Vágóhíd
7101, 7103-7106, 7107
nem önjáró, alváza körül körbeforgatható, BKVT eredetű hóseprők
Szépilona, Kelenföld, Száva, Óbuda, Baross, Angyalföld
7111
BHÉV eredetű nagy hóseprő (önjáróvá építve)
Budafok
7112-7114
BVVV eredetű, BSzKRt. által átépített hóseprő
Újpest, Kelenföld, Baross
7115-7116
BVVV eredetű hóseprő
Ferencváros, Zugló
7117
acélvázas hóseprő
Hungária
7118
volt BLVV-s hóseprő
Kispest

Készítette: Németh Zoltán Ádám

Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a webmesterhez!
 

Felhasznált irodalom:
Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György- Régi magyar villamosok
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada
A 100 éves budapesti villamosvasút története - Lovász István táblázatai
Járműállomány kimutatások: 1941, 1961-63.

Rövidítések:
  • BHÉV - Budapesti Helyi Érdekű Vasutak
  • BKVT - Budapesti Közúti Vaspálya Társaság
  • BLVV - Budapest-Szentőrinci Helyi Érdekű Villamos Vasút
  • BSzKRt - Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részványtársaság
  • BVV - Budapesti Városi Vasút
  • BVVV - Budapesti Villamos Városi Vasút

  • [Gőzmozdonyok] [Kis mozdonyok] [Motoros fedett teherkocsik] [Nagy mozdonyok]
    [Nem önjáró hóseprők] [Önjáró hóseprők]
    [Ma is meglévő motoros fedett teherkocsik] [Ma is használt hóseprők] [Síncsiszolók]