A Horog utcai telep történeti oldala

1847-49.
A MÁV Budapest-Szolnok vasútvonala kiépítésének idején a vonal közelébe Kőbányán sertéstelepek létesülnek.

1878.
A MÁV kiépíti vasútvonalát ebbe a térségbe és Kőbánya-Hízlaló néven állomást létesít.

1888.
A környező sertéstelepek kiszolgálására létrejön a Kőbányai Gőzmozdonyú Vontató Iparvasút, mely Kőbánya Hízlalónál kapcsolódik a MÁV hálózatához, és forgalmi telepét a Horog utcában létesíti - ekkor jön létre a BKV teherszállító telepének elődje.

1890.
Kiépül a térség iparvágány-hálózata. A kiszolgálást gőzmozdonyokkal végzik.
lsd. ábra
1948.
Az iparvasút kezelését a BSzKRt. veszi át.

1951.
Az iparvasutat államosítják, kezelését a Fővárosi Villamosvasút (FVV) veszi át.

1955.
Az iparvasutat villamosítják és Bihari úti vonalán megindítják a 13-as jelzésű villamosviszonylatot. A Horog utcai telepen is megszűnik a gőzüzem, a kiszolgálást ezután villamos tehermozdonyokkal végzik.

1987.
A teherszállítás volumene az 1960-as évektől csökken, iparvágányok sora szűnik meg. 1987-ben már csak három ipartelep kiszolgálását végzik innen.

1993.
A környező iparvágányokat bezárták, a volt iparvasút forgalma ezzel megszűnik. A telepen azonban továbbra is tárolnak tehermozdonyokat, melyek a Ganz-Ansaldo Kisrókus utcai telepének kiszolgálására innen indulnak szolgálatba.

1996.
A BKV 1996. november 15-ével megszüntette a teherszállítási tevékenységét. A Horog utcai telepet bezárták.

2008. A bezárt telep vágányai még megvannak, a gaz és a bozót nőtte be őket, vágánykapcsolatait mind a MÁV, mind a BKV felé felbontották.

2009.
A telep vágányhálózatát elbontják, helyén autóparkoló létesül.

  Forrás: K. Juhász Erzsébet - A Kőbányai Gőzmozdonyú Vontató Iparvasútról (1888-1947), VK 1995/6.


Vissza a Horog utcai telephez
Vissza a kocsiszínekhez Vissza a kezdőlapra