A
Vágóhíd kocsiszín múltja egészen 1876-ig nyúlik vissza, amikoris a
Pesti Közúti Vaspálya Társaság (PKVT) lóvasúti vonalat és forgalmi
telepet létesített a Zimonyi út (ma Soroksári út), az épülő Összekötő
vasút és a
későbbi MÁV Zimonyi
fővonala (kelebiai vonal) által határolt területen.
A lóvasút végállomása a
Közvágóhídnál
|
Ritkán négyes fogat vitte a lóvasúti kocsit |
A végállomás és a
forgalmi telep egymás mellett volt
|
A PKVT később felvásárolta a Budai Közúti Vaspálya Társaságot (BKVT),
az új társaság neve BKVT lett. A lóvasúti vonal végállomása a kocsiszín
mellett volt. Nem volt szükség bonyolult vágányhálózatra, mert a
lovakat a végállomáson egyszerűen csak a kocsi másik végére fogták be,
és indulhattak vissza.
A korabeli forgalmi telep a
kocsiszínnel
|
Térképi ábrázolás 1896-ból
|
1887-ben megnyílt a HÉV soroksári vonala (a mai Ráckevei HÉV elődje),
a lóvasúti telep mellett állomás, HÉV mozdony- és kocsiszín létesült,
amint
az a fenti térképen is már látszik. Innentől kezdve a Közvágóhíd
forgalmi telep története szervesen összefügg a mellette lévő HÉV telep
történetével. Ez a leírás most azonban elsősorban a lóvasúti, később
villamos kocsiszínnel foglalkozik.
A közvágóhídi lóvasúti vonal villamosítása 1897-ben következett be. A
villamosítással összefüggésben egy új, 48 kocsi befogadására alkalmas 6
vágányos villamos kocsiszín épült itt 1897. október 26-án.
Az új kocsiszín a
megnyitás után
|
Patkolóműhely, háttérben
az új villamos kocsiszínnel
|
Egy ideig vegyes üzemben működött a lóvasút és a villamosvasút, mint az
az alábbi képeken is látszik.
Később a lóvasúti üzem megszűnt, a régi kocsiszín épületét elbontották.
Helyére egy második villamos színt építettek.1900-ban a forgalmi telep
vágányhossza elérte az 1579 métert.
Egy térkép az 1910-es évekből.
Fontos megjegyezni, hogy itt a Soroksári úti mellett már kiépült a
Gubacsi úti villamosvonal is, a kettőnek egymással ekkor azonban még
nem volt összeköttetése
1910-ben a forgalmi telep tárolókapacitása a két színben elérte a 70
kocsit. A villamosvasút és a HÉV vágányok között a Soroksári úton
összeköttetés létesült.
A villamosvasút kapacitását növelendő kezdett elterjedni a pótkocsis
üzem, ami viszont a végállomások átépítését igényelte. A villamosok
fordítására a forgalmi telep mellett egy hurokvágányt építettek.
Ekkoriban csak észak felől, a Soroksári útról érkeztek ide
viszonylatok. Ez az állapot állt fenn a 30-as évekig.
|
A villamos és HÉV forgalmi telep ábrázolása egy 1937. évi vázlaton
« Helyszínrajz
1935-ből a
hurokvágánnyal (a HÉV telep nincs ábrázolva)
|
Az 1930-as években azután felgyorsultak a változások. A forgalmi telep
területén a HÉV és a villamosvasút közti területmegosztás többször
változott. 1933-35 körül pl. a II-es csarnok a HÉV-hez tartozott (azért
nincs a fenti ábrán berajzolva). A változások azonban nem csak a telep
belsejét, hanem a környező vonalakat is érintették.
1935-37. között létrehozták a vágánykapcsolatot a Soroksári és Gubacsi
út között, mely a forgalmi telepen haladt keresztül. Az egyik vágány a
két csarnok között vezetett, míg a másik az I-es csarnok és a vasúti
töltés között. A Gubacsi útnál mindkét irányú csatlakozó vágányt
kiépítették. Így megindulhatott az átmenő forgalom.
A forgalmi telep helyszínrajza
1938-ból
Kék színnel vannak ábrázolva a forgalmi vágányok, zöld szín a HÉV-hez
tartozó rész, és fekete a villamos forgalmi telep vágányhálózata
A következő változás 1940-ben történt, amikor elindult a 31-es
villamosjárat a Közvágóhíd és Pesterzsébet között. A járat dél
felől történő visszafordításának céljára kiépítették a Máriássy utcai
vonalszakaszt, ahonnan a villamosok a vasúti híd alatt dél felé
fordulva érték el a végállomást.
Hamster vázlatos ábráján
követhetjük az 1941-es állapotot
|
Térképi ábrázolás
1943-ból. Jól kivehető a hurokvágány |
Funkcionálisan a vágányelrendezés lehetővé tette mind az északról, mind
a délről, mind a keletről érkező (ilyen ekkoriban nem volt)
viszonylatok visszafordítását, valamint az átmenő forgalmat. És minden
mozgás érintette legalább egyik irányban a forgalmi telepet.
|
1941. évi ábrázolás a
kocsiszín Gubacsi út felőli vágánykapcsolatáról
« 1941. évi ábrázolás a kocsiszín Soroksári
út felőli vágánykapcsolatáról
|
Az 1950-es években azután megszüntették a forgalmi telepen átmenő
közlekedést. A két szín közti vágány Gubacsi út felőli bekötését
felbontották. A hurokvágányt üzemi célokra tartották meg. Új
végállomást
építettek a töltés mellett, forgalmi vágányként a vasút melletti,
illetve a Máriássy utcai vonalszakaszt használták, mint az az alábbi
vázlaton követhető a bal oldalon.
A forgalmi telepen ebben az időszakban számos belszolgálati járművet,
tehermozdonyt és teherkocsit is tároltak.
|
1952. évi ábrázolás a
Gubacsi út felőli oldalról
« 1952. évi ábrázolás a Soroksári út felőli
oldalról
|
Az 1960-as évek elejére a főműhelyek kapacitásuk felső határán
dolgoztak. Mivel a csuklós villamos gyártását az ipar kapacitás
hiányában nem vállalta, ezért annak tervezésével és kivitelezésével a
Füzesi Főműhelyt
bízták meg (ez lett a későbbi FVV típus). A budapesti villamostípusok
közül legnagyobb szériaszámban futó UV típus javításait - a Füzesit
tehermentesítendő - máshol kívánták megoldani. A választás a Vágóhíd
kocsiszínre esett, ahol 1962-ben UV műhelyt rendeztek be. Az alábbi
képek tanúsága szerint az UV-k mellett Stukákat is javítottak itt.
A Gubacsi út felőli üzemi
kapcsolat helyett egy újat létesítettek, mely az I-es csarnok
vágánylírájából ágazott ki a töltés irányába, és egy oldalkapun
keresztül csatlakozott a forgalmi vágányba.
Térképvázlat az 1960-as évekből
|
A Soroksári út felőli
vágánykapcsolatok 1961-ből |
A Gubacsi út felőli
vágánykapcsolatok 1961-ből |
Újabb jelentős változás következett be az 1970-es években. 1973.
november 14-re
új villamosvégállomást
építettek a Soroksári út Duna felőli oldalán. Ide helyezték át az
észak felől érkező villamosok végállomását (2-es, 24-es). Ezzel együtt
a dél felől érkező HÉV végállomását is áthelyezték a Soroksári út Duna
felőli oldalára a Kvassay úttól délre. A forgalmi telep előtti
villamos-HÉV üzemi összeköttetés megszűnt. Ennek pótlására a telepen
belül a HÉV felől a hurokvágányhoz új csatlakozóvágány épült. Új
összeköttetés létesült ugyanakkor az új villamos és HÉV végállomások
között. A HÉV kocsiszín felől két üzemi vágány ágazott be az új
összeköttetésbe. Az új vágányhálózat az alábbi ábrán látható jobb
oldalt.
Még az átépítés előtt
1970-es állapotban
|
Átépítés előtti állapot
1970-ből
|
Átépítés utáni helyszínrajz az 1970-es évekből |
A forgalmi telep II-es csarnokában a vágányokat megszüntették, és
műhelyeket, irodákat rendeztek be. Egyetlen vágányt hagytak csak meg,
de azt is megrövidítették.
A környező vágányok is változtak. A Máriássy utcából megszűnt az észak
felé kanyarodás lehetősége, valamint a Gubacsi út felé vezető vágányból
sem lehetett többé a Máriássy utca felé kanyarodni.
Életképek a telep életéből az
1970-es, 80-as évekből:
Végállomási helyszínrajz
1977-ből, balra a kocsiszín
|
Téli életkép a 1825-ös
kocsival, amit tolatásra használtak
|
A két csarnok közti
korábbi forgalmi vágány már csak tárolásra szolgál.
A kép 1982-ben készült a selejtezett 3604-es Stukáról
|
A 7040-es Muki és a 3894-es UV
1982-ben a csarnokban
|
A törött 3457-es
kocsi az udvaron
|
Végállomási helyszínrajz 1980-ból és légifotók a telepről a 80-as
évekből:
1993. november 27-én hozzákezdtek a Lágymányosi híd és a hozzá
kapcsolódó
pesti úthálózat építéséhez, ezzel újabb változások következtek be. A
Máriássy utcában megszűnt a villamosközlekedés, ezzel együtt az
1940-ben épült hurok felszámolásra került. A 31-es villamosnak egy új
fejvégállomás épült, melyet a Gubacsi útról egy fedezőjelzővel védett
egyvágányú szakaszon keresztül közelített meg a töltés mellett. Az UV
műhely ekkor még tovább működött. A hurok megszűntével a Soroksári út
felől elveszett a hálózattal való kapcsolat, a csatlakozó vágány végére
ütközőbak került, azt a továbbiakban kihúzóvágányként használták.
Egyetlen kapcsolatnak a töltés felé menő oldalsó kapu maradt, ide is
fedezőjelzőt telepítettek. A II-es szín felé menő vágánylírát
felbontották, a hurokvágány bekötését módosították. A hurokvágány
továbbra is használatban maradt, mert itt tudták az egyirányú UV
kocsikat megfordítani. Elérését a kapun kívülre nyúló kihúzóvágány
biztosította. A hurokvágány és a HÉV dízelműhely közti összeköttetést
felbontották.
A 31-es villamos
fejvégállomása előtérben a kihúzóvágánnyal
|
A hurokvágány új
kiágazása a telepen
|
Az átépítés miatt
felhagyott régi csatlakozóvágány
|
Helyszínrajz az 1993-as
átépítés után
A legutolsó átépítés már nem volt túl hosszú életű. Ezután már a
leépülés és a lassú vég következett.
A 31-es villamos közlekedését a BKV 1995. július 24-től szüneteltette,
ezzel a töltés mellett és a végállomáson megszűnt a forgalom. Ezt az UV
üzem még mindig túlélte, de már csak mintegy másfél hónappal. A
vágóhídi UV-műhelyből az utolsó ott javított jármű 1995. szeptemberében
távozott. Ezzel az UV üzem 33 évi működés után bezárta kapuit. A telep
továbbra is a BKV tulajdonában maradt, vágánykapcsolata is még
megmaradt egy ideig. A HÉV dízelműhelye 1998-ig működött, ezalatt
a volt UV telepen még különféle BKV szakszolgálatok voltak állomásítva.
Néhány kép ezen időszakból:
Innen nézve még nem
látszik túl sok változás
|
A hurokvágány kiágazása a
telepen
|
Balra még néhány forgóváz
látszik
|
Az üres udvar, balra a
93-ban átépített csatlakozóvágány
|
A kiürített csarnok
|
Haarmann rendszerű
angolváltó kiépítve a pályából
|
A tevékenység 1998-as megszűnése után a telepet kiürítették, majd
2000. július-szeptember között elbontották. Egyetlen mementónak a
Gubacsi úton a
30-as villamos vonalában a volt 31-es villamos
végállomása felé vezető
kitérők maradtak bent a pályában.
A teljesen üres terület egészen 2006-ig parlagon állt, amikoris
megépítették az ún. "Kvassay áttörést", a Könyves Kálmán körút és a
Kvassay út közötti összekötő útpályát. A Gubacsi úton kiépítették a
használaton kívüli váltókat a pályából, és
megszüntették a Közvágóhídi
villamos és HÉV végállomások közti, a Kvassay utat keresztező
összekötő
vágányt. Ezzel a vágóhídi forgalmi telep története lezárult.
Látkép a Soroksári út
irányából
|
Látkép a Kvassay út
irányából
|
Látkép a Gubacsi út
irányából
|
Fotók:
Benda György, Dobrány Sándor,
Fejes Balázs, Szelényi Gábor, Vitányi Iván és ismeretlen szerzők
Képtár
- a további képek
megtekintéséhez