A
pesti rakpart villamosforgalma hosszú idő óta nagyobb változásoktól
mentes volt egészen addig, amíg a 4-es metró építése ezt a szakaszt is
el nem érte.
Az eredeti
állapot 2007.06.22-ig
állt fenn. Ekkor a 4-es metró építése elérte a Fővám teret, a
villamosforgalom korlátozására volt szükség. Június 23-24. között
kialakították az ideiglenes végállomásokat a Czuczor és Havas utcáknál
(a Fővám téri villamos aluljáró két oldalán), és
másnaptól a villamosok két szakaszban közlekednek. Ahhoz, hogy az
északi szakaszra járműveket lehessen kiadni, meg kellett teremteni
kapcsolatát a hálózat többi részével. Ennek érdekében a Jászai Mari
téren egy összekötővágány épült a Nagykörút felé.

Czuczor utca végállomás
|

A megállóperon a másik
vágány helyén létesült
|

Havas utca végállomás
|

Ezen a szakaszon Ganz
csuklósok közlekednek
|
A Fővám tér átépítése - mintegy
fél éves csúszással - 2009. októberére jutott el arra az állapotra,
hogy a 2-es villamos ismét a teljes vonalon közlekedhessen. Az
összekötéshez el kellett bontani az ideiglenes végállomásokat, amit nem
egy ütemben végeztek. Először a Havas utcai végállomást bontották el,
emiatt a 2-es villamos északi ága október 17-30. között szünetelt. A
vágányzárat kihasználva felújították a pályát a lánchídi aluljáróban,
valamint a villamospótló buszok által megrongált Belgrád rakparti
szakaszon a Havas utca-Irányi utca között. Eközben a déli ág még
működött.
A déli, Czuczor utcai végállomás
elbontására október 27-30. között került sor. Ez alatt a Boráros
tér-Jászai Mari tér között a vonal jelentős részét buszokkal pótolták.
A Fővám téri megállóhely az
átadás előtt
Végül a 2-es vonal összekötésére
és ismételt üzembe helyezésére 2009. október 31-én került sor. Ekkor
adták át az új Fővám téri aluljárót is az új megállópárral. A villamos
aluljáróban többszörös fedezőjelző-rendszert telepítettek. Ezt én a
sematikus vázlaton csak egy-egy jelző képével jelöltem.

|

|

|

|
Egy
Ganz egy KCSV-vel találkozik a Fővám tér északi lehajtóján
|
Ismét
teljes hosszban járnak a 2-esek
|
A
Fővám téri megállóhely új középperonja |
Menet
Vágóhíd felé
|
A történet itt végetér. Ha további változások történnek, akkor arról
majd tudósítani fogok.