Az Anker-Művek iparvágánya
Budapest IV. ker, Külső Váci út 51.
Megszűnt 1978-ban



Werkner Artúr 1906. december 1-re felépítette hazai kovácsolható vas- és acélöntvénygyárát Újpesten a Váci úton, melyben lágyvas-öntvényeket és temperált acélöntvényeket állítottak elő. A gyár iparvágány-kapcsolata 1916 körül létesült.


Az iparvágány ábrázolása a létesítése körüli időszakban


1920 körüli állapot

1929-es rajz

A Váci útból kiágazó 191 m hosszú iparvágány a gyár területén kettéágazott.

   
A kiágazás és a telepi vágányhálózat rajza 1930-ban

A gyárat a háború után Anker-Művekre keresztelték, majd az Anker Fémfeldolgozó Vállalat nevet kapta.



A gyár neve 1952-től Fémötvöző Vállalatra változott. Az 1950-es években a telepen belül az egyik csonkavágányt megszüntették, az iparvágány hossza ekkor 108 m-re csökkent..


Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben


Kiszolgálási utasítás 1959-ből


Az iparvágány kiszolgálása Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep - István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Váci út útvonalon történt. A nagyobb és korszerűbb teherkocsik üzembe állításával azok fogadására az iparvágány 40 m sugarú íve egyre kevésbé felelt meg. Ezért 1961 körül átépítették az iparvágányt oly módon, hogy a Váci út ellenkező irányú vágányába kötötték be. Íly módon az ívsugarat 60 m-re tudták növelni.


Az átépítés kitűzési terve

Az iparvágány kocsiforgalma 1960-62. között 100-200 kocsi/év között mozgott. A telepet rövid időre szervezetileg a Metallokémiához csatolták, majd a Csepel Vas- és Fémművek Tröszt részévé vált.



Az iparvágány helyszínrajza 1962-ben,

 illetve 1971-ben »


Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az 1978-as Váci úti nagypaneles átépítés során az iparvágány kiágazását elbontották, majd az időközben a Csepel Autógyár Dugattyú Gyáregységre átkeresztelt telephely iparvágányát 1982-ben hivatalosan is selejtezték.


Hamster felvételén még látszik az udvari vágány,

amit 2006-ra már nagyrészt leaszfaltoztak

Az udvar belsejében még 2011-ben is megvan a sín maradványa

Ugyanez kifele irányban


Helyszínrajz

Kapcsolódó link: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok
Hamster weblapja - Elveszett vágányok

Fotó és felhasznált irodalom: Fejes Balázs, Hamster, Magyarország vármegyéi,
Juhász Erzsébet: Százéves a budapesti bal parti körvasút, Vasúthistória Évkönyv 1989.
NZA gyűjteménye

Vissza az újpesti körzethez
Vissza az iparvágányokhoz Vissza a teherszállításhoz
Vissza a kezdőlapra