A külső szállítás során a villamosvasutat üzemeltető vállalaton kívüli, ún. külső ügyfelek megbízása alapján történt a megbízó, vagy a vasút tulajdonában lévő nagyvasúti kocsik továbbítása. Ehhez legtöbbször a fuvaroztató saját telephelyén kiépített iparvágányt használták, mely nagyvasúti kapcsolat hiányában a villamosvasúti vágányokon - mint közvetítőn -, továbbá a MÁV-BKV kapcsolatokon keresztül kapcsolódott a nagyvasúti hálózathoz. Ilyenkor a villamosvasút a nagyvasút "meghosszabbításaként" funkcionált, kihasználva azt, hogy a villamosvonalak a város sok pontját elérték, szemben a vasúttal. Természetesen az ilyen "interoperábilis" szállítási mód számos különleges intézkedést kívánt mind a pályahálózattól, mind az üzemeltetőtől. Olyan síneket és váltókat kellett beépíteni, mely a - villamosvasúttól némileg eltérő - nagyvasúti kerékprofilok használatát lehetővé tették, nem beszélve a nagyobb űrszelvény-igényről. Különleges tehermozdonyokra is szükség volt, melyek nagyvasúti vonó- és ütközőkészülékkel voltak felszerelve. Ezen kívül a teherszállítás, mely az alapvetően személyszállításra berendezkedett villamosvasutaknál többé kevésbé mindig is profilidegen tevékenység volt, általában akadályozta és zavarta a vállalatok fő tevékenységét, az utasok elszállítását. Az emiatt keletkező konfliktusokat némileg enyhítette, hogy a teherszállítás mindig is nyereséges tevékenységnek számított a cégen belül, szemben a személyszállítással. A fővárosi villamosvasutak egészen az 1990-es évek második feléig folytattak külső felek megbízásából teherszállítást. Ugyan a BKV 1996. november 15-vel megszüntette ilyen irányú tevékenységét, a villamosvonalakon a teherszállítás mégis csak majd' egy évvel később, 1997. nyarán szűnt meg. A következő oldalakon megkísérelem áttekinteni a fővárosi villamosvasutak külső szállítási tevékenységét, a létrehozott iparvágányok segítségével. |
Tehervonat halad át a Moszkva téren |
Teherkocsik a Kisrókus utcai iparvágányon |
Az Egyesült Izzó iparvágányának helyszínrajza |
Vissza az elejére Vissza az iparvágányokhoz
Vissza a kezdőlapra