A Budapest-Újpest-Rákospalotai
Villamos Közúti Vasút Rt. (BURV) 1896.
év elején adta át Lehel úti és Megyeri villamosvonalát. A
személyszállításon kívül azonban már a kezdetektől nagy szerepet
szántak a teherszállításnak is. Kifejezetten a teherszállítás céljából
építettek egy 941 m hosszú szárnyvonalat a Megyeri vonal Baross utcai
szakaszából kiágazva az Arany közön és annak folytatásában a Váci úton
keresztük az állami védőtöltésen (Zsilip utcán) át az akkori Duna
partig (Duna sor), ahol észak felé egy kisebb teherpályaudvart
létesítettek.
 Egy 1918 körüli ábrázolás az
iparvágányról
Egy 1918 körüli ábrázolás az
iparvágányról
A teherszállítás céljára két villamos és egy gőzmozdonyt vásároltak (az
Angyalföldi vasútállomás csatlakozóvágánya 1896-1898 között gőzüzemű
volt), és ezekkel kezdték meg a nagyvasúti teherkocsik továbbítását.
  
    
      |  
 Az elsőnek beszerzett villanymozdony itt élelmiszerszállító
teherkocsikkal
 
 
  Az 1902-ben beszerzett újabb két
villanymozdony egyike, a 4-es pályaszámú »
 |  
 | 
  
 
Rövid ideig személyforgalmat is szerveztek ezen a vonalszakaszon. A
Váci úti keresztezésnél és az újpesti szigetre vezető út kezdeténél
létesültek megállóhelyek. A Lehel utcai végállomásról napi két járatpár
ment ki a Duna partra. A személyszállító kocsi után gyakran egy
teherkocsit is kapcsoltak.
1902. május 12-re elkészült az Arany közből a Váci útra kanyarodó
összekötővágány. A BVKV megbízásából a továbbiakban a BURV szolgálta ki
a külső Váci úti villamosvonal iparvágányait is, ezen az útvonalon.
 Egy 1929-es rajz
Egy 1929-es rajz
Az iparvágány a Baross utcai elágazását követően az Arany János utca
melletti területen (közön) vezetett a Váci útig, amely nem volt
kiépített utca, itt csak a teherforgalmi vágány haladt. Az ily módon
később Arany köznek nevezett területen 1911-ben az Ister Magyar Vízmű
Rt. "csőlerakási és nyomáskísérleti" telepéhez egy kezelő csonkavágányt
is csatlakoztatott. Tovább a Váci úti összekötővágány, majd a Váci úti
keresztezés
után a Zsilip utcában egy hosszú kitérő volt. Innen több iparvágány is
kiágazott. A kitérőnek a Váci út felé volt egy 51 m hosszú
csonkavágánya is, amely 1918-ban létesült. Ezt akkoriban az
iparvágánnyal még nem rendelkező Weisz Ármin és fia Bőrgyár használta
rakodásra.
 Egy 1930-as ábrázolás
Egy 1930-as ábrázolás
Vasúti terminológiával élve az Arany köz-Zsilip utcai pályaszakasz
tulajdonképpen nem is iparvágány, hanem vontatóvágány, hiszen belőle
ágazott ki a későbbiekben számos iparvágány, amelyek bementek a
környező
gyárak és ipartelepek területére.
 1935 körülre a Zsilip utcai
kitérő csonkavágányát elbontották
1935 körülre a Zsilip utcai
kitérő csonkavágányát elbontották
1944-ben még megvolt az Arany közben a csonkavágány, amelyet az 1950-es
években bontottak el.
 1944. évi ábrázolás
1944. évi ábrázolás
 Az Arany köz 1959. körül a Váci
út felől nézve
Az Arany köz 1959. körül a Váci
út felől nézve