A cég múltja egészen 1880-ig nyúlik vissza, amikor is a Temesvárról
Budapestre költözött Krayer Emil festékkereskedést alapított. Cégét
Krayer E. és Társa néven jegyeztette be. A gyártást eleinte különféle
helyeken végezte, 1895-ben már újpesti gyárat is feltüntettek egy
számlán. Az első gyár azonban még nem az általunk is ismert dunasori
volt, hanem a Csokonai utcában működött, mígnem 1913-ban megvásárolta
gróf Károlyi Lászlótól a Dunasor 11. alatti telket, ahol először
rézgálicot és azután 1917-től csaknem 90 esztendeig festéket gyártottak.
A gyár a vasúti szállítási módot csak jóval a környező vágányok
kiépülése után, 1918-tól vette igénybe. Ekkor a Zsilip utcai kitérőhöz
csatlakozva egy 193 m hosszú iparvágányt létesített. Az iparvágány első
ábrázolása az
alábbi rajzról ismert.
1920. körüli állapot
Már a kezdetben, de a későbbiekben is, főként az állami nagy cégeknek
gyártottak itt ipari lakkokat és festékeket. Erről tanúskodik a Magyar
Királyi Állami Hidak lgazgatóságának bizonyítványa, mely szerint a
Margit, a Ferenc József és a Lánchíd Krayer festék bevonata a
szokásosnál sokkal
tovább, 10-11 évig tartott.
Az iparvágány ábrázolása
1930-körül
1928-ban jelentősen bővítették a porfestékek gyártását. Egyébként ipari
lakkokat, zománcokat, lenolajkencét, alapozókat gyártottak.
1935. évi ábrázolás
|
1944. évi ábrázolás
|
Az üzem madártávlati képe az alábbi ábrán látható.
Egy
kép 1943-ból
1948-ben a gyárat államosították, neve ekkortól Magyar Lakkfestékipari
Vállalat lett. 1949-ben több cég a volt Krayer gyár területén
létrehozta a Lakk- és Festékipari Kutató Laboratóriumot. 1959-ben újabb
átszervezéssel - öt nagy festékgyár összevonásával - létrehozták a
Lakk- és Festékipari Vállalatot. Az egész iparágat összefogó
szocialista nagyvállalatnak a Magyar Lakkfestékipari Vállalat lett az
I.sz. Gyára, és központjának székhelye. Iparvágányát időközben a
mellette lévő, és területén áthaladó Pannónia Bőrgyár is használta
rakodásra. Ez meglehetősen bonyolult kiszolgálást tett
szükségessé, különösen, ha a Budalakkhoz is kocsit kellett beállítani,
mint az az 1959-es teherforgalmi kiszolgálási utasítás rendelkezéseiből
az alábbiakban olvasható:
Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási utasítás 1959-ből »
|
|
A kiszolgálás Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Zsilip utca
útvonalon történt.
Kocsiforgalma 1960-62 között 5-600 kocsi/év között mozgott (a Pannónia
Bőrgyárral együtt). A gyár neve 1968-tól ismét változott: ezután
Budalakk Festék- és Műgyantagyárnak hívták. Az
iparvágány elrendezése az idők során nem sokat változott. Az
alábbiakban az 1960-70. közötti időszak látható.
Helyszínrajz 1962-ből,
valamint 1971-ből »
|
|
Az 1980-as évek elejére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A
Budalakk iparvágánya 1982. május 15-én szűnt meg. Az üzem
akkor még tovább működött. Hosszas előkészítés után 1987-ben világbanki
hitelből indult be Közép-Európa legkorszerűbb festékgyártó üzemének
építése. Az óriási üzem nagyon gyorsan felépült 1990-re, de a
világpolitikai és gazdasági körülmények még gyorsabban változtak, és
már az elkészülés idejére kihátrált mögüle a felvevőpiac.
Az 1990-re felépült új
zománcüzem
A rendszerváltáskor, az 1990-ben Budalakk Kereskedelmi Kft-vé
átnevezett céget 1994-ben privatizálta a ÁVÜ. Az újpesti gyár hosszú
vergődés után három részre szakadt, de már ez sem segített a csődbe
jutott cégen. A 2000-ben alapított három cég egyike, a Budalakk Innova
Kft. a szomszédos telken, a Zsilip utca túloldalán működik tovább.
A gyártelepet végül 2004-ben lebontották.
Az üzem bontása 2004-ben
|
Az iparvágány ezen a
kapun ment be a Zsilip utcából
|
A telep látképe bontás
után 2006-ban, háttérben a még álló
volt Pannónia Szőrmegyárral
|
Az iparvágány helyszínrajza