A vontatóvágányból több iparvágány is
kiágazott, melyek egészen a Vízművekig húzódtak déli irányban.
Vasúti iparvágány a Cérnagyárban
Az 1930-as években a BSzKRt. már tervezte a Váci úti vonal
meghosszabbítását a Fóti úttól a Megyeri csárdáig. Akkoriban még
kétvágányú vonalban gondolkodtak, a végén hurokvágánnyal. Ekkor a
rákospalota-újpesti vontatóvágány még megmaradt volna eredeti
állapotában. Az elképzelés ebben a formában nem valósult meg.
A téglagyár előtt a Váci úton volt egy kitérő, mielőtt a vontatóvágány
továbbvezetett a Cérnagyár irányába. Ezt, és a cérnagyári becsatlakozás
részleteit szemlélteti az alábbi helyszínrajz.
A környék 1938. évi állapota
A Megyeri csárdáig történő vonalhosszabbítás végül 1947. augusztus
20-ra készült el. Ekkorra a Fóti úti végállomástól egy összekötővágányt
létesítettek a vasúti vontatóvágányhoz, majd azon keresztül a villamost
meghosszabbították a Megyeri csárdáig. A források egy része úgy
ábrázolja ezt az állapotot, mintha a villamosvonal a vasúttal
ténylegesen össze lett volna kötve. Elképzelhető, hogy egy ilyen
állapot is fennállhatott rövid ideig. Az alábbi rajz egy ilyet ábrázol
1947. júniusából.
Elrendezési vázlat 1947-ből
Az üzem neve az 1949-es államosítás után Újpesti Cérnagyárra változott.
A gyár kiszolgálását a villamosvasút 1950. körül vette át. Az
iparvágány hossza ekkor 229 méter volt, és a kiágazási váltón kívül még
egy váltó volt a gyár udvarán. A vasúti vontatóvágányt 1951 körül
elbontották.
Az 1959-es teherforgalmi kiszolgálási utasítás a következőképpen
rendelkezett:
Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási utasítás 1959-ből »
|
|
A kiszolgálás Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Váci út
útvonalon történt. Kocsiforgalma 1960-62. között 240-300 kocsi/év körül
mozgott. Az iparvágány részletes adatai a következő hivatalos
helyszínrajzon
láthatók:
Az iparvágány 1962. évi
ábrázolása
1970-ben a hosszabb vágányt a szénrakodó mellett 61 m-rel
visszabontották. Ettől eltekintve az iparvágány elrendezése az idők
során nem sokat változott.
A gyár látképe a 80-as évek
elején
Az
alábbiakban az 1960-80. közötti időszak helyszínrajzai láthatók.
Az 1980-as évek elejére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A
Cérnagyár iparvágányát 1982-ben selejtezték és még az előtt
elbontották, hogy a 10-es villamos 1985-ben
megszűnt
volna.
Az Újpesti Cérnagyár neve 1990-ben Coats Magyarország
Kft-re változott.