Az Első Magyar Cserzőanyaggyár Kft. valamikor az 1930-as évek végén,
1940-es évek elején alakult meg és telepedett le Újpesten a Vasvári Pál
utcában. A 8-as villamos vonalához 72 méter hosszú iparvágányt
csatlakoztattak, melynek a kiágazási kitérőn túl nem volt elágazása.
Maga az iparvágány a kiágazó váltótól kezdve egyetlen, 50 m sugarú
ívben feküldt.
1944. évi helyszínrajz
Az iparvágány első ismert ábrázolása
1944-ből származik. A telephely maga egészen a Tisza Kálmán utcáig (ma
Gárdi Jenő utca) hátranyúlt. Itt működött a Fínombőrök Gyára, melynek a
Gárdi Jenő utca felől volt a főbejárata.
Helyszínrajz 1946-ból
1948. március 26-án a Cserzőanyaggyár Kft-t
államosították, neve ekkor Cserzőanyaggyár Nemzeti Vállalatra változott.
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási utasítás 1959-ből »
|
|
Az
iparvágány kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Vasvári Pál utca
útvonalon történt. Kocsiforgalma
1960-62. között 60-140 kocsi/év
körül mozgott.
Rajz 1962-ből
1963-ban összevonták az ország területén működő összes bőrgyárat,
ezáltal megalakult a Bőripari Vállalat. Ennek 7. számú gyáregysége a
Cserzőanyaggyár lett, melynek telephelye Csepelen volt, és magába
foglalta az újpesti Bőrfesték Üzemet, valamint az ugyancsak újpesti
Rostműbőr Üzemet.
1971. január 1-én újabb átszervezés történt, az újpesti bőrgyárak, a
Cserzőanyaggyárral és annak üzemeivel közösen megalakították a
Budapesti
Bőripari Vállalatot. Az iparvágány az idők során azonban nem sokat
változott.
Egy 1971-es ábrázolás
|
Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A
Cserzőanyaggyár iparvágányát a kiszolgálás megszűntével a BKV
még 1981-ben felbontotta.
A rendszerváltás után, az 1990-es évek közepén az újpesti bőrgyárak
tönkrementek. A telephelyen jelenleg a Fínombőrgyártó Rt. működik.
Az iparvágány maradványa az
udvaron 2000-ben még megvolt
A kőfal és a kapu jellegzetes vonalvezetése a 2000-res években még
emlékeztetett arra, hogy itt valaha iparvágány ment be a telephelyre.
Az ódon felsővezetéktartó
oszlop 2006-ban még megvolt
Helyszínrajz
|