A Cserzőanyaggyár iparvágánya
Budapest IV. ker, Vasvári Pál utca 11-13.
Megszűnt 1981-ben

 

Az Első Magyar Cserzőanyaggyár Kft. valamikor az 1930-as évek végén, 1940-es évek elején alakult meg és telepedett le Újpesten a Vasvári Pál utcában. A 8-as villamos vonalához 72 méter hosszú iparvágányt csatlakoztattak, melynek a kiágazási kitérőn túl nem volt elágazása. Maga az iparvágány a kiágazó váltótól kezdve egyetlen, 50 m sugarú ívben feküldt.


1944. évi helyszínrajz

Az iparvágány első ismert ábrázolása 1944-ből származik. A telephely maga egészen a Tisza Kálmán utcáig (ma Gárdi Jenő utca) hátranyúlt. Itt működött a Fínombőrök Gyára, melynek a Gárdi Jenő utca felől volt a főbejárata.




Helyszínrajz 1946-ból

1948. március 26-án a Cserzőanyaggyár Kft-t államosították, neve ekkor Cserzőanyaggyár Nemzeti Vállalatra változott.


Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben

Kiszolgálási utasítás 1959-ből »


Az iparvágány kiszolgálása Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep - István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Vasvári Pál utca útvonalon történt. Kocsiforgalma 1960-62. között 60-140 kocsi/év körül mozgott.


Rajz 1962-ből


1963-ban összevonták az ország területén működő összes bőrgyárat, ezáltal megalakult a Bőripari Vállalat. Ennek 7. számú gyáregysége a Cserzőanyaggyár lett, melynek telephelye Csepelen volt, és magába foglalta az újpesti Bőrfesték Üzemet, valamint az ugyancsak újpesti Rostműbőr Üzemet.

1971. január 1-én újabb átszervezés történt, az újpesti bőrgyárak, a Cserzőanyaggyárral és annak üzemeivel közösen megalakították a Budapesti Bőripari Vállalatot. Az iparvágány az idők során azonban nem sokat változott.


Egy 1971-es ábrázolás

Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A Cserzőanyaggyár iparvágányát a kiszolgálás megszűntével a BKV még 1981-ben felbontotta.

A rendszerváltás után, az 1990-es évek közepén az újpesti bőrgyárak tönkrementek. A telephelyen jelenleg a Fínombőrgyártó Rt. működik.


Az iparvágány maradványa az udvaron 2000-ben még megvolt

A kőfal és a kapu jellegzetes vonalvezetése a 2000-res években még emlékeztetett arra, hogy itt valaha iparvágány ment be a telephelyre.


Az ódon felsővezetéktartó oszlop 2006-ban még megvolt


Helyszínrajz

Kapcsolódó link: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Fejes Balázs, NZA gyűjteménye
Fotó és
felhasznált irodalom:  dohanymuzeum.hu, Újpesti Helytörténeti Értesítő 2007/4. szám
Juhász Erzsébet: Százéves a budapesti bal parti körvasút, Vasúthistória Évkönyv 1989.

Vissza az újpesti körzethez
Vissza az iparvágányokhoz Vissza a teherszállításhoz
Vissza a kezdőlapra