Mechanikai Szállítóberendezések Gyára Rt. néven 1918-ben céget
alapítottak, melynek székhelye Újpesten, a Baross utca nyugati oldalán
lévő telephelyre költözött be. A gyárba a BURV megyeri vonalából
iparvágányt fektettek. A 154 méter hosszú vágányzat a kapun belül
kettéágazott és két csonkavágányból állt. Első korabeli ábrázolását az
alábbi rajz mutatja.
1924-ben a cégnevet Bányagépek és Mechanikai Szállítóberendezések Gyára
Rt-re változtatták. A vállalat üzletkörébe drótkötélpályák,
aknaszállítógépek, szén- és ércelőkészítő gépek, osztályozók, csúszdák,
emelőgépek, mechanikai berendezések gyártása, illetve felszerelése
tartozott.
Az
iparvágány ábrázolása 1930-as évekbeli rajzokon
Az európai államokon kívül a gyár exportpiacai közé számított - egyebek
között - az USA, Egyiptom és Palesztina is. A foglalkoztatott munkások
átlagos létszáma a háború előtt évi 200-400 fő körül mozgott.
Ábrázolások az 1940-es évekből
A vágányhálózat az 1940-es évek végéig nem változott számottevően. A
II. világháború éveiben a vállalat erőteljesen bekapcsolódott a háborús
termelésbe, gyártmányainak zöme azonban csak közvetett hadi-
szállításnak volt tekinthető: bányagépeivel és berendezéseivel a szén-
és ércbányászat működését biztosította. A közvetlen hadirendelések sem
fegyverek gyártására, hanem a honvédség számára szükséges szállító- és
emelőberendezések készítésére vonatkoztak. 1944 decemberében - az
üzembénítást elrendelő katonai parancs értelmében - leszerelték és
elszállították a gyár legfontosabb gépeit. Ezekben a napokban a
foglalkoztatott munkások létszáma már csak 130- 140 főt tett ki. A
Budapest felszabadításáért vívott harcok során a gyár csak
jelentéktelen, harci cselekményekből eredő károsodást szenvedett. 1945.
január hó végén a gyár szovjet katonai parancsnokság alá került és más
gyárakból odaszállított gépekkel néhány hónapig a Vörös Hadsereg
harcoló alakulatai részére dolgozott. Ezt követően - 1947 végéig - a
jóvátételi gyártás került előtérbe. A szovjet és jugoszláv szállítások
a termelési kapacitást kezdetben kb. 80 százalékban, később 40
százalékban foglalták le, a fennmaradó szabad kapacitást a hazai
kőszénbányák részére szükséges szállító- és osztályozó berendezések
gyártására fordították. Az 1946-1947. években a vállalat átlagosan
240-290 munkást foglalkoztatott.
1948. március 26-án a bányagépgyárat
államosították. 1949 márciusában a cégnév BAMERT Bányagépgyár N.V.-re
változott.
Képek
a gyár életéből és termékeiből 1952-ből
Az 1950-es évek második felében, a termelés felfutásával szükségessé
vált a telephely bővítése. Egy új telephelyet létesítettek a Baross
utca túloldalán, a régivel közel szemközt. Az 1959-es helyszínrajz már
tartalmazza az új telephely vágányhálózatát is.
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási
utasítás 1959-ből »
|
|
1952-től 1962. június 30-ig a cég DUCLOS Bányagépgyár néven működött.
Az
iparvágány kiterjedése 1962-ben 447 méteres volt. Kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca útvonalon történt.
Kocsiforgalma
1960-62. között 750-850 kocsi/év
körül mozgott.
Rajz 1962-ből
Az 1959-es állapothoz képest az új telep déli részén (az 1962-es kép
tetején) megszüntették a második bejáratot és az ahhoz kapcsolódó
vágánylírát, így a vágányok nagy része csonka lett.
Eközben - a Bányászati Villamosszerelvényeket Előállító Vállalat
beolvasztása kapcsán - 1962. július 1-től a cég neve Budapesti Bányagép
és Bányavillamossági Vállalatra módosult. A vállalat 1964. július 1-i
hatállyal el- veszítette addigi önállóságát: a továbbiakban a négy cég
összevonásából megszületett Országos Bányagépgyártó Vállalat egyik
gyáregységeként, Budapesti Bányagépgyár néven folytatta tevékenységét.
Egy 1971-es ábrázolás
|
A helyszínrajzok a régi telephelyet 1971-ig mutatják, ezután azt
valószínűleg felhagyták. Később a Tungsram egyik telepeként szolgált.
A
régi telephely nyomai a 2000-res években
Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A
Bányagépgyár iparvágányának kiszolgálási szerződését a BKV
1981.12.31-vel felmondta, a vágányt 1982-ben selejtezték,
majd el is bontották.
Az iparvágány kiágazása 1980
decemberében
Érdekes szituáció volt, hogy a 8-as villamos forgalma, ahonnan az
iparvágány kiágazott, 1980. december 31-én megszűnt, az iparvágány
azonban még egy évig tovább üzemelt.
Azóta
a gyártás megszűnt, a telephelyen sok kis cég
telepedett meg.
A kiágazás és a
telephelyen belüli vágánymaradványok 2000-ben
A Baross utcai vágánymaradványok az utca 2002. nyári leaszfaltozásáig
voltak láthatóak.
A
kiágazás 2000 körül, illetve a telephely látképe 2006-ból
Helyszínrajz
|