A Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút Rt. (BURV) 1896.
év elején adta át Lehel úti és Megyeri villamosvonalát. A
személyszállításon kívül azonban már a kezdetektől nagy szerepet
szántak a teherszállításnak is. Kifejezetten a teherszállítás céljából
építettek egy 941 m hosszú szárnyvonalat a Megyeri vonal Baross utcai
szakaszából kiágazva az Arany közön és annak folytatásában a Váci úton
keresztük az állami védőtöltésen (Zsilip utcán) át az akkori Duna
partig (Duna sor), ahol észak felé egy kisebb teherpályaudvart
létesítettek nagyjából a mai Zsilip és Tímár utcák között.
Az egyik első térképrészlet a
kiépült vonalszakasszal 1903-ból. A Váci úti vonal még a védötöltésnél
ér véget.
Az 1896. június 27-én villamos üzemmel átadott vonalnak a kiépítését
akkoriban még nem elsősorban a környező gyárak vasúti kapcsolata
indokolta, sokkal inkább Újpest akkori Duna-parti hajókikötőjének
elhelyezkedése (ma a Duna az időközben bekövetkezett feltöltések
következtében több száz méterrel távolabb került), mely
lehetőséget kínált az egyes gyárak, üzemek hajón szállítandó
nyersanyagainak átrakására.
Egy 1920 körüli ábrázolás a
teherpályaudvarról
A teherpályaudvaron kezdetben két kitérő volt, továbbá egy 126 m2-es
felvételi épület, egy 120 m2-es áruraktár és egy 100 m2-es nyílt
rakodó. Később iparvágányok is kiágaztak belőle.
Az 1930-as években a teherpályaudvar vágányhálózata még nem sokat
változott
Rajz 1935-ből »
|
|
Rövid ideig személyforgalmat is szerveztek ezen a vonalszakaszon. A
Váci úti keresztezésnél és az újpesti szigetre vezető út kezdeténél
létesültek megállóhelyek. A Lehel utcai végállomásról napi két járatpár
ment ki a Duna partra. A személyszállító kocsi után gyakran egy
teherkocsit is kapcsoltak.
1942 körül egy új iparvágány csatlakozott a teherpályaudvarhoz,
más változás nem volt
|
Légifotó 1944-ből
|
Az 1944-59 közötti időszakban a teherpályaudvaron több átépítést is
végeztek. Először az északon lévő kitérő szűnt meg.
A 40-es évek végén az északi oldal vágányhálózata egyszerűsödött
|
A kitérőből ekkor
még egy csonka vágányt meghagytak
|
Az iparvágány továbbra is keresztezte a teherpályaudvar vágányát, ami
üzemviteli szempontból nem lehetett túl kedvező. Később a déli kitérőt
bővítették, feltehetően a Furnérlemezgyár forgalmának felfutása miatt.
Rajz a megváltozott vágányképpel 1959-ből
|
Légifotó 1953-ból
|
A teherpályaudvar elrendezése a
továbbiakban nem sokat változott.
Kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Zsilip utca
útvonalon
történt.
Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. A
Dunaparti teherpályaudvar kiszolgáló menetei által igénybe vett 8-as
viszonylat
forgalmát a BKV 1980. december 31-én beszüntette. A pályát azonban
teherszállítás céljára ekkor még meghagyták. Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A
csatlakozó iparvágányok megszűntével az Arany köz-Zsilip utcai
vontatóvágány és a Dunaparti teherpályaudvar forgalmát is beszüntették,
majd a pályát ezen a részen 1982. május 15-re elbontották.
A Zsilip utca végén jobbra kanyarodott a vágány a Dunaparti
teherpályaudvar felé (2006.)
|
A teherpályaudvar helyén útpályát építettek (2006.)
|
Helyszínrajz
|