Stern Ignác újpesti vállalkozó 1860-ban (vagy 1862-ben) alapította
szesz és szeszfinomító gyárát. Az 1868-ra Újpest korabeli egyik
legnagyobb üzemének számító gyár a Fő út - Lővy (ma Aradi) - Csányi
László - Perc (ma Temesvári) utcák által közrefogott területen feküdt.
A 150 munkásnak kenyeret adó szeszgyár fő termékét a nyers és
denaturált szesz, valamint az élesztő képezte, melyek melléktermékeiből
moslék lett; ökör- és sertéshízlalással is foglalkoztak.
A gyár egy 1875. évi térképi
ábrázoláson
A gyártelepre a lóvasúti iparvágány az URLV Árpád úti vonalából 1878-ra
épült ki. Később a telephely a Bocskai utcáig bővült. 1894-ben Stern
Ignác halálával fia, Stern Lajos vette át a gyár vezetését. Lajos
fivére, Artúr Sopron megyében, Egyeden, egy több ezer holdnyi családi
földbirtokon gazdálkodott. A két Stern fivér 1885-ben, illetve 1889-ben
– a családi földbirtok után – Egyedire magyarosította nevét. Az
iparvágányt az Árpád úti vonal 1896. évi villamosítása során
átépítették. Az átépítés után 1902-ig működött, majd megszüntették.
Pótlására a BURV Pozsonyi úti vonalából építettek egy új, az Ősz
utcánál kiágazó sínpályát.
Az Ősz utcai iparvágány-kiágazás
A Bocskai utcán vezetett új iparvágány a szeszgyáron belűl több
részleghez elágazott. A teljes hosszában 1370 méteres vágánycsoportot
1902. július 5-én helyezték üzembe.
Az új iparvágány ábrázolása az
1910-es, 20-as évekből
Az Egyedi
Szeszgyár iparvágánya ilyen formában 1926-ig működött, amikor is
kiépült egy új csatlakozása a MÁV Angyalföld állomásáról. A gyárat a
továbbiakban a vasút szolgálta ki, a villamosvasúti iparvágány megszűnt.
Ezen az 1928. évi térképi
ábrázoláson a régi és az új iparvágány egyaránt szerepel
Kezdetben a vasúti csatlakozás még ugyanahhoz a kapuhoz vezetett, mint
a villamos felől kiépült iparvágány. Később a vasúti iparvágány átépült
és a telep egy másik pontján csatlakozott. Ez vélhetően összefüggött a
gyár időközbeni funkcióváltásával.
A
vasúti iparvágány ábrázolása az 1950-es, illetve a 60-as évek elején