Lőwy Dávid Újpesten, a Váci út és a Dunapart között 1834-ben
fűrészüzemet létesített. Először a Dunán leúsztatott fenyőrönkök
fogadására épült ki a fatelep, majd megjelentek itt a keretfűrészek, a
gatterek. Egy időben öt volt belőlük, később az üzemben ajtót, ablakot
is gyártottak. Magyarországon nagy valószínűséggel itt helyezték üzembe
az első furnérvágó kést, gőzgépi meghajtással. 1880-ban az itteni
parkettagyárban 240 lóerős gépen 260 munkás dolgozott. Az 1896-os
millenniumi kiállítás 32 pavilonja is itt készült. Ekkoriban önálló
iparvágánya még nem volt, a vasúti küldeményeket az időközben kiépülő
Dunaparti teherpályaudvaron rakodták.
A terület ábrázolása 1929-ből
A Lőwy féle
gyárból 1931-ben megalakult a Furnér- és Lemezművek Részvénytársaság.
Iparvágánya - valószínűleg a háborús konjunktúra következtében felfutó
furgalom miatt - 1942 körül épült ki.
Az iparvágány létesítésének
rajza 1942 körülről
A fenti rajzon megfigyelhető a farönkök mozgatását szolgáló, belső
gyári vágányhálózat is.
Ábrázolás egy 1944-es rajzon
|
Mozzanatok a gyár
életéből 1947-ből
|
|
A baloldali képen a farönköt egy a gyár belső vágányaihoz tartozó
sínpáron tolják. A kitérő megtalálható az 1942-es rajzon is, így a
helyszín pontosan beazonosítható. A jobb oldali képen látszik a
Dunaparti teherpályaudvar a bal oldalon, ahol egy rönkszállító vasúti
kocsiról éppen szálfákat daruznak le.
A gyárat 1949-ben államosították, neve ezután Furnír és Lemezművek
Nemzeti Vállalatra változott.
|
Kiszolgálási
utasítás 1959-ből
« Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
|
Az iparvágány kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Zsilip utca
- Duna sor
útvonalon történt. Kocsiforgalma 1960-62. között 3150 kocsi/év
körül mozgott. 1962-ben egy több vállalat összevonását hozó
átszervezéssel létrehozták a Budapesti Falemezműveket, melynek az
újpesti gyár lett a 2-es telepe. Ekkoriban az iparvágány elrendezését
az alábbi rajz szemlélteti.
Rajz 1962-ből
1970-ben sor került az iparvágány kismértékű átépítésére, amely azonban
a vágányképet nem befolyásolta.
Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. 1976.
október 1-től egy újabb átszervezés keretében, több üzem összevonásával
a cég beolvadt a Fűrész-, Lemez és Hordóipari Vállalatba (Fürlemho).
Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A
Falemezgyár iparvágányát 1982-ben selejtezték, majd elbontották. Az
üzem a rendszerváltás után végelszámolással megszűnt, majd még a '90-es
években elbontották. Helyén ma egy barkácsáruház található.
A telephely a
betonkerítés után helyezkedett el
|
Jobbra a volt gyár helye a Duna sor kiépülése után, 2006-ban
|
Helyszínrajz
|