A Népsziget tulajdonképpen 1857-ig létezett szigetként, amikor is
elhatározták a téli kikötő létrehozását a pesti part felőli
mellékágban, és ennek érdekében megépült egy zárógát a Zsilip utca
vonalában. Mivel Újpest szennyvize részben a téli kikötőbe zúdult,
ezért
a bűz és fertőzésveszély miatt rövid idő múlva szükségessé vált az öböl
átöblíthetősége. Ezért 1873-ban először fazsilipet, majd 1899-ben
vasszerkeztű zsilipet létesítettek. A ma is látható vasbeton műtárgy
végül 1929-ben épült meg.
A környéken a XIX. század második felétől hajóépítő műhelyek telepedtek
meg. A Nicholson Gépgyár 1891-ben létesített hajógyárat az újpesti téli
kikötőben. 1912. május 4-én egyesültek a Schlick és Nicholson gyárak és
létrejött a Schlick és Nicholson Gép-, Vaggon és Hajógyár Rt. Ebben az
időszakban épült ki a Népszigeten az Újpesti vízmű, az "Ister"
szivattyútelepe is. A hajógyár 1915-ben az újpesti szivattyútelep
mellett hajókazánkovács-műhelyt létesített, majd kérelmezte ide
iparvágány létesítését. Egy korabeli jegyzőkönyv tanúsága szerint
"Újpest város és az "Ister" képviselői kérik a hatóságtól az építési
engedély megtagadását, amikor a Károlyi-uradalom a népszigeti iparvasút
nyomvonalát a vízművek szivattyútelepétől induló két 400 mm átmérőjű
főnyomócső felé kívánja meghatározni". Íly módon az iparvágány végül
1917-ben a Zsilip utca vonalában épült ki. Ez tekinthető a népszigeti
iparvágány elődjének.
Az
iparvágány első ismert ábrázolása 1920 körülről
Ez az állapot hosszú évtizedekig fennmaradt.
Érdekes momentum az az alábbi ábrázolás mely ugyanezt az iparvágányt,
mint a Magyar Királyi Folyamőrség iparvágányát ábrázolja. A folyamőrség
ezen a néven 1921-1945. között létezett és a kikötő északi részén
1929-ben építették meg műszaki üzemét, hajótelepét, irodáit,
laktanyáját. Az alábbi helyszínrajz az 1930-as évek második feléből
származhat.
A Folyamőrség iparvágánya
A XX. század elején a térségben más hajógyárak is megtelepedtek.
1927-ben a Schlick-Nicholson Hajógyár beolvadt a Ganz és Társa Danubius
Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt-be. Az rt. 1928-ban nevet változtatott
Ganz és Társa Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt-re.
Telephelye az Újpesti öböl keleti oldalán volt. Az üzem 1948-51. között
a Ganz Hajógyár nevet viselte, majd 1951-62. között a Gheorghiu Dej
Hajógyár nevet vette fel. Az 1950-es évek iparfejlesztésének lendülete
a hajógyártást is elérte. Ebben az időszakban a hajógyár úszódaruk
építésére specializálódott, és 1957-ben a
Népsziget irányába terjeszkedett, az Újpesti vasúti hídtól délre, ahol
korábban sportpályák
működtek. Az 5 tonnás úszódarukat vasúton szállítható szekciókban
építették, melyeket a célállomáson szereltek össze. Ehhez a
fejlesztéshez kapcsolódóan épülhetett ki végül a
népszigeti iparvágány a Zsilip utca végén délre fordulva. Az első
ismert ábrázolás 1959-ből származik.
|
Kiszolgálási
utasítás 1959-ből
« Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
|
A mozdonyok körüljárása, illetve a rakott-üres elegy cseréje céljából a
vasúti hídtól délre, de még a gyártelepen kívül egy kitérő is létesült.
Időközben a MAHART elődje, az MFTR (Magyar /Királyi/ Folyam- és
Tengerhajózási Rt.) 1919-ben hajójavító műhelyt létesített a
Népszigeten. 1946-ban az MFTR utódjaként létrejött a MESZHART
(Magyar-Szovjet Hajózási Rt.), majd 1954-től - amint a Szovjetúnió
megszüntette érdkeltségét a veszteségessé vált magyar hajózásban - a
MAHART. Az 1950-es években megindult a hajópark korszerűsítése, emiatt
szükségessé vált a MAHART újpesti hajójavító üzemének fejlesztése is.
1960. körül a hajójavító üzem is önálló iparvágány-csatlakozást kapott.
Ábrázolás
1961-ből
Az iparvágány kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Zsilip utca
- Duna sor
- Népsziget útvonalon történt. A hajógyár kocsiforgalma 1960-62. között
700-900, míg a hajójavítóé 60-100 kocsi/év
körül mozgott. Az 1962. körüli elrendezést
az alábbi rajzok szemléltetik.
|
Két rajz 1962-ből
|
1962-ben a hajógyárat átkeresztelték Magyar Hajó- és Darugyár (MHD)
Angyalföldi Gyáregységévé. További ábrázolások az iparvágányról és a
területről az 1960-as évekből.
|
1966. körüli
vágányrajz
« illetve 60-as évekbeli katonai
térképrészlet.
|
Az alábbi három rajz az 1971-es iparvágány rajzgyűjteményből származik.
A
bal oldalin látszik a MAHART iparvágány létesítése előtti és utáni
állapot, a középsőn pedig már a letisztázott helyzet. A bal oldali rajz
kissé félrevezető, ugyanis a kép alján látható hosszú kitérő azonos a
jobb szélen meglévő kitérővel, mely a vasúti híd déli oldalán, még a
gyárkapun kívül helyezkedett el. Emiatt készítettem egy javított rajzot
az első kettőből, ez látható a jobb oldalon.
Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A
népszigeti iparvágányt 1982-ben selejtezték, majd elbontották. Nyomai
azoban egy darabig még fellelhetőek voltak.
Légifénykép 1980-ból. A Palotai
szigeten épül már a szennyvíztisztító.
Néhány kép az MHD telephelyről a Fortepan jóvoltából az 1980-as
évekből. A harmadik képen az épület jobb sarkánál felfedezhető egy
darus szerelvény. Ez azonban minden bizonnyal csak a telep belső
vágányhálózatán volt használatos. Az utolsó képen jobb oldalt az épület
tövében látszik az iparvágány maradványa.
A MAHART telephelyére bemenő iparvágány maradványa nemrég még megvolt.
A telep bejárata előtt
2000-ben
|
Ugyanez az ellenkező
irányban
|
A bal szélső kép készítése után 6 évvel a vágány helyét
már leaszfaltozták
|
A telepen belüli vágány azonban 2006-ban még látszott.
Az - időközben ismét
nevet változtatott - hajógyár kapuzata,
ahol az iparvágány bement a telepre
|
A Zsilip utca végén az iparvágány dél felé kanyarodott (2000.)
|
Ugyanez 6 évvel később
|
Végezetül néhány légifotó a területről a 2000-res évek végéről.