Az Egyesült Villanyossági Rt-t 1896. augusztus 1-én alapították. Váci
úti telephelyére 1901-ben költözött, majd 1902-re elkészült a gyárat
kiszolgáló, Váci úti villamospályából kiágazó 380 m hosszú iparvágány
is. Az üzem neve 1906-tól Egyesült Izzólámpa és Villamossági Rt. lett.
A gyártelep látképe az 1910-es
években
Szén-, majd később wolframszálas izzók készítése mellett telefon- és
távírókészülékek, vasúti biztosítóberendezések, kisteljesítményű
dinamók és egyéb elektromos alkatrészeket gyártottak, nagy részben
exportra.
A TUNGSRAM nevet, mint védjegyet 1912-től alkalmazták.
Az iparvágány kiágazása
1915-ben a Váci úti második vágány építésekor
Helyszínrajz és
ábrázolás az 1920-as évekből
A gyárban 1928. július 15-én hatalmas
tűzvész pusztított, ami sok épületet és berendezést elpusztított. A
gyár újjáépítése 1930-31-ben történt, 1932-re egy üveggyárat is
felépítettek. Valószínűleg ekkoriban bővült az iparvágány egy újabb
csonkavágánnyal.
Az üveggyár építése 1930-ban
Az iparvágány és a vonali
kiágazás ábrázolása 1930 körül
A telephely helyszínrajza
1933-ból
Az iparvágány hossza ekkorra elérte a 837 métert, elrendezése a
későbbiek során már nem sokat változott.
Látkép az 1950-es években
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
|
Kiszolgálási
utasítás 1959-ből
|
A Váci út-Pintér József utca sarkán 1962-65 között felépült az új, 11
szintes irodaház. Az iparvágány forgalma az 1960-62 közötti időszakban
évi 3300-3400 kocsi körül mozgott, mely teljesítményével ő képviselte a
legnagyobb forgalmat a teljes újpesti iparvágány-hálózaton.
Kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Váci út
útvonalon történt.
Az iparvágány
helyszínrajza 1962-ben,
illetve 1971-ben »
|
|
1970. novemberében a szomszédos Budalakk 20.000 m2-es telephelyét (volt
Porfestékgyár) kiürítették és az Egyesült Izzó telephelyéhez csatolták.
Az ottani iparvágányt is vélhetően az Izzó használta tovább. Az 1970-es
évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át.
Az iparvágány kiágazása a Váci
útból egy 1978-as rajzon
Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. Az
Egyesült Izzó iparvágányát 1982-ben selejtezték, majd elbontották.
Helyszínrajz
A gyár 1984-től vette fel a Tungsram
Rt. nevet.