Az iparvágányról fennmaradt adatok
egy része ellentmondásos. Bulicsek Ferenc gyáros, kazánkovács
(1869-1919.) 1903-ban alapította a Bulicsek Ferenc és Társa Kazán-,
Tartály- és Vasszerkezeti gyárat testvérével, Bulicsek Józseffel és
Szauer Somával. Az üzem telephelye Újpesten, a Rózsa utca 14.
szám alatt volt. Ekkoriban errefelé még nem járt villamos,
ugyanis a BURV a MÁV Istvántelki Főműhelyéhez vezető, Ősz utcai
hurokvonalát csak négy évvel később, 1907.12.19-én adta át. A
telephelyhez 1909.10.18-án a Rózsa utcai villamosvonalból kiágazva egy
74 m hosszú iparvágányt építettek.
A
Rózsa utcai iparvágány
Más források szerint az iparvágányt a Popelka és Társa Vasszerkezeti
Gyár építtette a könnyebb áruszállítás érdekében, mely üzemet a
Bulicsek és Társa cég csak 1912.03.16-án vett át.
Az iparvágány ábrázolása az
1910-es évekből
Bulicsek József 1919.02.28-i halála után a cég vezetését fiai vették
át. A gyár általában 70-100 munkást foglalkoztatott és a Balkánra is
szállított termékeiből.
Az iparvágány ábrázolása az
1930-as években
Budapesten 1941.11.09-én tértek át bal oldaliról jobb oldali
közlekedésre. Ekkor a villamosvonalak nagy részét is átépítették. Hogy
az Ősz utcai hurok körüljárási iránya ne változzon, ezért a Rózsa utcai
torkolatban lévő vágánykeresztezést megszüntették, és geometriai okoból
egy vágányfonódással helyettesítették. Az alábbi rajzon már ez látható.
Rajz 1944-ből
A Bulicsek és Társa céget 1949-ben államosították. Neve ekkor Kazán és
Tárolóberendezések Vállalatra módosult. Kiszolgálása Angyalföld
MÁV-állomás - Leibstück Mária utca - Ősz utca - Rózsa utca útvonalon
történt. Utolsó ismert ábrázolása
1959-ből származik.
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
|
Kiszolgálási
utasítás 1959-ből
|
A gyár iparvágánya 1960. körül szűnhetett meg, mert az 1961. évi rajzon
már nem szerepel. A vágány
megszűnése összefüggésben lehetett az egyre nagyobb tengelytávú vasúti
kocsik kis sugarú ívekben történő egyre nehézkesebb közlekedésével.
Maga a gyár ekkor még tovább működött.
Helyszínrajz