Az iparvágány előtörténetének megismeréséhez egészen 1870-ig vissza
kell menni az időben. Ebben az évben kötött szerződést Újpest község az
Általános Osztrák Légszesztársaság pesti igazgatóságával a község
légszesszel (mai nevén gázzal) történő világítására. A feladat ellátása
céljából a társaság megvette gróf Károlyi László egyik telkét a Váci út
és a Zsilip utca kereszteződésének délnyugati sarkán, ahol 1872.
december 23-ra
felépítette gázgyárát. A gyár 1886-ban a Váci út felől iparvágányt
létesített.
A következő évben Mauthner Mihály megvásárolta a szomszédos telken
Jordán Károly Váci úti gyárát és testvérével együtt itt egy korszerű
bőrfeldolgozó üzemet létesített. Ekkoriban a gyárnak még nem volt
vasúti kapcsolata. Hamarosan az ország egyik jelentős vállalata lett a
Mauthner gyár. A millenniumi kiállításon ezüstérmet nyertek a gyár
termékei (fénybőr, talpbőr, gépszíjbőr).
1898. végén a légszeszgyár a két évvel korábban kiépített Zsilip utcai
teherforgalmi pályához is csatlakozott iparvágánnyal. A gázgyár és
Újpest között kötött szerződés 1904-ben lejárt, de azt
meghosszabbították 1910-ig. Az üzem időközben egyre elavultabbá vált és
bővíteni is kellett volna. Mivel Újpest ezt már nem vállalta, 1913-ban
a gázgyárban megszűnt a termelés. Egy évvel később a gyárat el is
bontották, mivel szerepét az 1914-re kiépülő Óbudai Gázgyár vette át.
Valószínű, hogy az iparvágány-csatlakozásokat is felszedték.
Időközben a bőrgyár is létesített egy iparvágány csatlakozást a Váci út
irányából, mégpedig 1902-ben.
A bőrgyár fényképe 1910 körülről
A légszeszgyár
területét annak megszűnése után a Mauthner Bőrgyár vette meg.
Térképi ábrázolás 1915 körülről
A gyár területén egy hurokvágányt építettek, melyből a Duna irányába
egy csonkavágány ágazott ki.
Ezen a korabeli ábrázoláson
látszik egy tehervonat a Váci út felőli bejárat közelében
Ez az elrendezés 1918-ig létezett, amikor
a Zsilip utca felé is kiépült egy kapcsolat.
1920 körüli állapot
Ily módon egy meglehetősen bonyolult vágányhálózat alakult ki. Ez a
rajz nem ábrázolja a Duna felőli csonkát, pedig az vélhetően továbbra
is megmaradt. 1921-ben Turul Cipőgyár Rt. néven közkereseti társaságot
alapítottak, napi 1000 pár cipő gyártásával. A MAuthner és TUrul nevek
összevonásával létrejött a MATU Cipőgyár.
|
« 1929-es és 1930-as állapot
|
A harmincas években beszüntették a lábbelik gyártását, ehelyett még
több gépszíjat állítottak elő. Újdonság volt 1933-ban, hogy a Balkánról
vásárolt juhbőrből kesztyűbőr gyártását kezdték meg, majd kész
kesztyűket is kiészítettek. A bőrgyár iparvágány-hálózata ebben az
időben volt a legnagyobb,
mintegy 1100 méter hosszú, 6 kitérővel és 1 átszeléssel. Ez az állapot
1935-ig állt fenn, amikor is megszüntették a Váci úti kiágazást.
1935-ös, és 1944-es
állapot »
|
|
A kiágazás megszűntével értelmét vesztette a korábbi hurok, így azt
fokozatosan felszámolták. 1948. március 26-án a Mauthner Bőrgyárat
államosították, neve ekkor lett Újpesti Bőrgyár.
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási utasítás 1959-ből »
|
|
A gyáron belül a hurokvágányt visszabontották odáig, hogy az
értelmetlenné vált kereszteződést megszüntethették. Az így létrejövő
négy csonkavágány elnevezését az ábrából leolvashatjuk. A Zsilip utca
felőli, nem feliratozott csonka volt az ún. "bőrös vágány". Az
iparvágány kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Zsilip utca
útvonalon történt. Kocsiforgalma 1960-62. között 1300-1500 kocsi/év
körül mozgott.
Rajz 1962-ből
1962-re elbontották a "bunker" és "bőrös" vágányokat, viszont építettek
egy új csonkát a Zsilip utcával ellentétes oldalon. Ekkoriban épült át
a Zsilip utcai iparvágány-szakasz is. Vélhetően a korszerűbb, nagyobb
sugarú íveket követelő teherkocsik megjelenésével együtt épült át a
kiágazás oly módon, hogy a kiágazó kitérő átkerült a távolabbi,
Pannónia Szőrmegyár felőli vágányba. Valószínűleg a bejárati ív
átépítésének esett áldozatol a bőrös csonka is.
1963-ban összevonták az ország területén működő összes bőrgyárat,
ezáltal megalakult a Bőripari Vállalat. Ennek 3. számú gyáregysége lett
a Újpesti Bőrgyár.
1971. január 1-én újabb átszervezés történt, létrejött a Budapesti
Bőripari Vállalat.
Egy 1971-es ábrázolás
|
Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. Az
Újpesti Bőrgyár iparvágányát 1982-ben selejtezték, majd elbontották.
A telephely Zsilip utcai oldala
Az iparvágány bejáratát a megszüntetés után
befalazták »
|
|
A bőrgyár a termelést az 1990-es évek közepén beszüntette. A
telephelyet azonban nem bontották el, azt több kis cég tovább használja.
A fenti, 2006-ban készült képeken az ipartelepen belül több helyen
látszanak még eredeti vágánymaradványok, vagy azok helye lebetonozva.
A telephely Váci út felőli
bejárata 2006-ban
Helyszínrajz
|