A Megyeri úti rakodóvágány
Budapest IV. ker, Megyeri út
Megszűnt 1978-ban

A történet a Magyar Ólomárugyárral kezdődött, amely a Megyeri út 9-11 számú telken működött és 1918-ban a Váci úti villamospályából a Megyeri úton az üzembe vezető 551 m hosszú iparvágányt fektetett.


Egy 1920 körüli ábrázolás az iparvágányról

A későbbiekben a gyári belső vágányhálózatot egy új csonkavágánnyal bővítették.


Egy kicsit későbbi ábrázolás ugyanabból az időszakból

  
Az iparvágány és a vonali kiágazás ábrázolása 1930 körül

Az Ólomárugyár 1934-35 körül megszűnt, az iparvágány gyártelepen belüli 395 m hosszú vágányhálózatot a hozzá tartozó kitérőkkel elbontották, míg a Megyeri úton lévő 149 m hosszú szakaszt meghagyták rakodóvágány céljára.


A rakodóvágány helyszínrajza 1959-ben


Kiszolgálási utasítás 1959-ből


A rakodóvágányt olyan környékbeli üzemek használták, melyeknek nem volt saját iparvágányuk. Forgalma az 1960-62 közötti időszakban évi 1500 kocsi körül mozgott. Itt rakodott állandó jelleggel a Nyersbőrbegyűjtő és Készletező Vállalat (Külső Váci út 76.), a Finombőrök Gyára (korábban Csillag Bőrgyár, Gárdi Jenő u. 7.), Ipari Segédanyagok Gyára (korábban Lázár-féle üzem Külső Váci út 71.) és az Egyenáramú Kismotorgyár (korábban Magyar Brown-Boveri Művek újpesti gyára Megyeri út 6.). Kiszolgálása Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep - István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Váci út útvonalon történt.



Az iparvágány helyszínrajza 1962-ben,

 illetve 1971-ben »


Nagyobb futballmérkőzések idején  az Újpesti Dózsa Megyeri úti stadionjába igyekvő szurkolók jelentette tömeges utazási igények esetére a Megyeri úti rakodóvágányra állítottak félre tartalék villamosokat. Az 1970-es években a motorizáció fejlődésével az üzemek egyre inkább a közúti szállítási módra tértek át. Ez megpecsételte a Megyeri úti rakodóvágány sorsát is. Az 1978. szeptember 20-án kezdődő Váci úti nagypaneles villamospálya-felújítás során kiágazó kitérőjét elbontották.


A megszüntetést rögzítő helyszínrajz 1978-ból

A rakodóvágányt magát hivatalosan 1982-ben selejtezték.


Helyszínrajz


Az Ólomárugyár Megyeri úti volt telephelye 2006-ban
 

Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok
Hamster weblapja - Elveszett vágányok

Fotó:  Fejes Balázs
Felhasznált irodalom:
BSZKRt. jegyzőkönyv 1936.
Juhász Erzsébet: Százéves a budapesti bal parti körvasút, Vasúthistória Évkönyv 1989.

Vissza az újpesti körzethez
Vissza az iparvágányokhoz Vissza a teherszállításhoz
Vissza a kezdőlapra