Az első textilüzem 1882-ben létesült Újpesten. A Kiss Ernő, Erkel Gyula
és Klauzál utcák által közrefogott tömb Vasút (ma Görgey Artúr) utcához
közeli szegletében 1882. őszén kezdődött meg Roger Tatham angol
vállalkozó pamutfonó és szövőgyárának felépítése a Károlyi Sándortól
kedvezményesen vásárolt 4000 négyszögölnyi területen. Vasúti
szállításhoz még a telep építése során bevezették az
Újpest-Rákospalotai lóvasút (URLV) iparvágányát, mely a Vasút utcai
vonalból a Kiss Ernő utcai torkolatnál jutott a gyár területére.
A lóvasúti iparvágány korabeli
ábrázolása
Az angol vállalkozó 1883-ban eladta cégét a Magyar Országos Banknak,
mely Első Magyar Pamutfonó és Szövőgyár néven 1887-ig üzemelt. 1887-ben
német tőkével Magyar Pamutipari Rt. néven éledt újjá Magyarország első
és akkor egyetlen pamutfonodája. Főbb termékei fonalak, pamutvásznak,
ruhaszövetek voltak. A gyár évi 1 millió kg fonalat termelt, és 400-500
munkást foglalkoztatott.
A pamutgyár korabeli
ábrázolása
A Vasút utcai lóvasúti pályát 1896-ban villamosították, az iparvágány
azonban egészen 1900. november 15-ig lóvasúti üzemben megmaradt. Az
ezutáni időszakről a források ellentmondásosan nyilatkoznak. A
villamosvasúti iparvágányt új nyomvonalon, 625 méter hosszban, négy
kitérővel 1906. július 23-án adták át a forgalomnak, de hogy a két
időpont között létezett-e a gyárnak vasúti összeköttetése, arról nincs
pontos információ.
A századfordulót követően az újpesti textilipart folyamatos fejlődés
jellemezte, mely különböző átszervezések után más, például óbudai
üzemekkel kiegészülve működött. 1912-13-ban egy rekonstrukció során
korszerűsítették a fonodát, kibővítették a szövödét, a gépparkot főleg
angol és német gépekkel újították meg. A szükséges előművekkel 30 ezer
orsós fonodát és 600 gépes szövödét alakítottak ki.
Az iparvágány 1920. körüli ábrázolása
A fenti képen látszik, hogy az új iparvágány az Erkel utcába
kanyarodott be, ott egy kihúzóvágányban végződött, majd ellenkező
irányba ágazott ki a gyártelepre bemenő vágány. Ez az elrendezés
lehetővé tette, hogy a Rákospalota-Újpest MÁV állomás felől érkező,
mozdony vontatta tehervonat betoljon az üzem területére, majd a kocsik
leakasztása után a mozdony visszatérjen.
A gyártelep korabeli látképe
Az 1920-as években a gyár területét keleti irányban bővítették,
létrehozták a Fonó II-t. Az iparvágányt is meghosszabbították az új
telephelyre, hossza ekkor 782 méterre növekedett. Elrendezése a II.
Világháborúig már nem változott.
Helyszínrajzok
1929-ből, 1935-ből és 1944-ből
Az 1920-as évek nagyszabású
rekonstrukciót hozott, aminek hatására 1927-28-ban a Magyar Pamutipar
Rt. a legnagyobb fonó- és szövőgyár címet kapta. Az 1925-1939. közötti
évek a magyar textilipar aranykorát jelentették. Ezekben az években
jelent meg a termékeken a védjegy: a csőrében arany gyűrűt tartó fekete
holló.
Képek a gyárról és az Erkel
utcai iparvágányról az 1930-as évekből
A pamutgyár fejlődését hadiüzemmé nyilvánítása is serkentette: az
1930-as adatok szerint 2500 dolgozót foglalkoztatott. Végül a front
közeledtével a termelés 1944. december 17-én leállt.
A szovjet Vörös Hadsereg 1945. január
10-én foglalta el a gyárat. Mivel az üzemet csak kisebb károk érték,
ezért februárra sikerült újra beindítani a termelést. Ekkoriban a
szovjet hadsereg számára gyártottak ruházatot.
Az iparvágány kiágazása 1947
körül
A gyárat 1948. március 25-én államosították. Az 1950-as években a
termelés volumene ingadozott, majd 1957-től ismét növekedésnek indult.
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási utasítás 1959-ből »
|
|
Az
iparvágány kiszolgálása
- bár a fenti leírás az Angyalföld MÁV-állomás felőli kiszolgálást
tárgyalja - az István út-Dózsa György út (Görgey Artúr utca)
kereszteződésében lévő szűk ívek miatt elsősorban a Rákospalota-Újpest
MÁV állomás - Dózsa György út - Erkel utca útvonalon történt.
Kocsiforgalma
1960-62. között 1000-1400 kocsi/év
körül mozgott.
Rajz 1962-ből
1963-ban az iparágat átszervezték, a kikészítő üzemmel is rendelkező
pamutipari vállalatokat Pamutnyomóipari Vállalat (Panyova) néven vonták
össze. A Panyova feladata elsősorban pamutból, cellulóz alapú
mesterséges szálakból, valamint ezeknek szintetikus szálakkal kevert
változataiból készült nyomott szövetek gyártása volt. Termékeit
BUDAPRINT márkanéven hozta forgalomba.
1968-ban a vasúti kiszolgálást a Fonó I-es telepről a Fonó II-es
telepre szervezték át. A korábbi iparvágányt megszüntették és
felbontották, majd 1968. december 2-án új, 292 méter hosszú iparvágányt
helyeztek üzembe,
mely közvetlenül a Dózsa György útról ágazott ki. Elrendezését az
alábbi rajz szemlélteti.
Az 1968-ban épített új
iparvágány elrendezése
1970-es években korszerűsítették a gépparkot, új automata gépeket is
vásároltak, ami által jelentősen megnőtt a termelékenység.
Egy 1971-es ábrázolás
|
1977. január 3-án 2 óra 59 perckor kigyulladt a Magyar Pamutipar 4000
m2-es fa shed-szerkezetű ún. BD fonodája. Jóllehet a tűz észlelése után
néhány perccel a IV-XV. Kerületi Tűzoltóság megkezdte a tűz oltását, a
fonoda teljes technológiai berendezésével (benne az akkor három éve
üzemelő korszerű fonógépekkel) együtt megsemmisült. A BRFK vizsgálati
osztálya bűncselekményt nem állapított meg, a tüzet nagy
valószínűséggel elketromos szikra okozhatta. Még a tűzeset napján
döntés született a Könnyűipari Minisztériumban, hogy a leégett fonodát
újjá kell építeni. Egy éves megfeszített munka után az új épületet a
tűzeset egy éves évfordulóján helyezték üzembe.
A tűzesetről beszámoló korabeli
képriport
1986-ban a vállalat neve BUDAPRINT Pamutnyomóipari Vállalat lett. A
'80-as években megindult a lassú leépülés. Míg 1977-ben még 2300-an
dolgoztak a Magyar Pamutiparban, addig 1989-re a létszám 920 főre
csökkent. Az 1989-1990-ben végbement politikai és gazdasági változások
azután az egész magyar textilipart megrázták. A korábbi, számos
gyáregységet magukba foglaló nagyvállalatok többé nem voltak
életképesek és részeikre bomlottak. A Magyar Pamutipar 1989-ben
BUDAPRINT Újpesti Textilművek Rt. néven részvénytársasággá alakult, de
a piaci viszonyok átalakulását már nem élte túl sokáig.
Az iparvágány-kiágazás
és környezetének ábrázolása az 1970-es évek végén
A '80-as évek végén alkalmanként egy-egy négytengelyes fedett kocsit
továbbítottak a mukik Rákospalota-Újpestről. Ha áru érkezett, akkor a
kocsit két muki közé fogták, lementek az iparvágányig, előtte a hátsó
mozdony leakadt, majd az első betolta a kocsit az iparvágányra, végül
utána ment a hátsó mozdony is, hogy a mögöttük időközben megérkező
forgalmi kocsit (12-es, 14-es) elengedjék. Ha nem kellett kocsit
visszavinni, akkor a tehermozdonyok visszatértek Angyalföld
kocsiszínbe. Az iparvágányt ily módon 1991-ig szolgálták még ki, majd
azt a soron következő
nagypaneles felújítás során 1992. szeptember 29-én az egyszerű
vágánykapcsolattal együtt megszüntették.
A régi iparvágány
kiágazásának helye az Erkel utcai torkolatban
|
Az Erkel utca irányába a
vágány nyomai 2006-ban még látszottak a kockakőben
|
Ugyanez az ellenkező
irányból 2000-ben
|
Az Erkel utcai kapu, ahol a régi iparvágány bement
|
A kapun belül vágányhídmérleg üzemelt, később ezt a teherautók
részére építették át (balra)
|
Itt jött ki régen a vágány a
Fono I. telepről ...
|
... és ment be a Fonó II-es telepre a Kiss Ernő (korábban Pamutgyár)
utcán keresztül
|
A pamutgyár 1994-ig üzemelt, majd a termelést megszüntették és
felszámolás alá került. Ma pedig - annyi más nagy múltú gyárhoz
hasonlóan - a Magyar Pamut már csak emlék, néhány helyrajzi szám, több
tucat tulajdonos és számtalan bérlemény.
Az újabb ipavágány
kiágazásának helye a Görgey Artúr utcában |
Ezen a kapun ment be az
iparvágány 1992-ig a Pamutgyárba
|
Helyszínrajz
|