A Pannónia Szőrmekészítő iparvágánya
Budapest IV. ker, Váci út 44-48.
Megszűnt 1982-ben




A cég múltja egészen az 1866-os évig nyúlik vissza, amikor Weisz Ármin bőrgyárat alapított a Váci út-Zsilip utca sarkán. A korabeli Duna parti üzem látképe az alábbi metszeten látható. A céget később Diamant Samu és Fiai Rt. néven is említik.



Weisz Ármin és Fia Bőrgyár

A gyár a vasúti szállítási módot csak jóval a környező vágányok kiépülése után, 1918-tól vette igénybe. Ekkor a Zsilip utcai kitérőhöz csatlakozva egy 51 m hosszú csonkavágányt létesített, de nem a gyár területén, hanem a Zsilip utcában. Az iparvágány első ábrázolása az alábbi rajzról ismert.


1920. körüli állapot

A vállalat 1921-től a Pannónia Bőrgyár Rt, majd 1929-től a Pannónia Báránybőr-nemesítő és Kereskedelmi Rt. nevet vette fel. A gyár bárány-, juh-, vad- és nemes prémbőrök kikészítésével, festésével és nemesítésével foglalkozott.


Az iparvágány ábrázolása 1930-ból

Az 1929/33-as gazdasági válság alatt a gyár csonkavágányát ideiglenesen üzemen kívül helyezték, majd később valószínűleg elbontották. Az 1935. évi vágányhálózati rajzon már nem szerepel.


1935. évi ábrázolás


1944. évi ábrázolás


A háború után a termelés visszaesett.


Egy kép a gyár osztályozójából 1947-ből

1948. március 26-án valamennyi bőrgyárat államosították. Az üzem neve is megváltozot, ekkortól Pannónia Szőrmeárugyár Nemzeti Vállalat, majd állami vállalat, Pannónia Szőrmekikészítő
és Szőrmekonfekcionáló Vállalat. Önálló iparvágánya a továbbiakban nem volt, a Budalakk iparvágányának gyártelepen áthaladó szakaszát használták rakodásra. Ez meglehetősen bonyolult kiszolgálást tett szükségessé, különösen, ha a Budalakkhoz is kocsit kellett beállítani, mint az az 1959-es teherforgalmi kiszolgálási utasítás rendelkezéseiből az alábbiakban olvasható:



Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben

Kiszolgálási utasítás 1959-ből »


A kiszolgálás Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep - István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Zsilip utca útvonalon történt. Kocsiforgalma 1960-62 között 5-600 kocsi/év között mozgott (a Budalakkal együtt). Az iparvágány elrendezése az idők során nem sokat változott. Az alábbiakban az 1960-70. közötti időszak látható.



Helyszínrajz 1962-ből,

valamint 1971-ből »


Az 1980-as évek elejére a villamosvasúti teherszállítás volumene csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A Pannónia Szőrmegyár iparvágánya 1982. május 15-én szűnt meg. Az üzem akkor még tovább működött. A rendszerváltáskor,1990-ben kivált a vállalatból az olasz érdekeltségű, vegyes tulajdonú Pannónia–Újpest Szőrmeipari Rt., amely 1994-ben kft.-vé alakult át, majd 1998-tól felszámolták. A volt állami vállalat felszámolása 1990–1993-ig tartott. Az épületegyüttes még sokáig üresen állt a Váci út-Zsilip utca sarkán. Néhány felvétel ebből az időszakból:


A gyár fő épülettömbje a Váci út-Zsilip utca sarkán

Itt ment be a gyár iparvágánya a Zsilip utcából

Pillantás a Zsilip utca irányába

A Zsilip utcából visszafelé tekintve, balra a Pannónia Bőrgyár

A kiürített épülettömb 2006-ban

A gyár látképe hátulról, a Duna sor irányából

Az épületeket végül 2007-ben lebontották, a területet kiürítették.


Az iparvágány helyszínrajza


Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok
Hamster weblapja - Elveszett vágányok

Fotók: Borovszky: Magyarország vármegyéi és városai,  Fejes Balázs, MTI és NZA gyűjteményéből
Felhasznált irodalom:
Juhász Erzsébet: Százéves a budapesti bal parti körvasút, Vasúthistória Évkönyv 1989.
A Magyar Országos Levéltár segédletei 14.: Az államosítás előtt működött textil-, szőrme- és bőripari vállalatok repertóriuma, Budapest, 2004.

Vissza az újpesti körzethez
Vissza az iparvágányokhoz Vissza a teherszállításhoz
Vissza a kezdőlapra