A cég múltja egészen az 1866-os évig nyúlik vissza, amikor Weisz Ármin
bőrgyárat alapított a Váci út-Zsilip utca sarkán. A korabeli Duna parti
üzem látképe az alábbi metszeten látható. A céget később Diamant Samu
és Fiai Rt. néven is említik.
Weisz Ármin és Fia Bőrgyár
A gyár a vasúti szállítási módot csak jóval a környező vágányok
kiépülése után, 1918-tól vette igénybe. Ekkor a Zsilip utcai kitérőhöz
csatlakozva egy 51 m hosszú csonkavágányt létesített, de nem a gyár
területén, hanem a Zsilip utcában. Az iparvágány első ábrázolása az
alábbi rajzról ismert.
1920. körüli állapot
A vállalat 1921-től a Pannónia Bőrgyár Rt, majd 1929-től a Pannónia
Báránybőr-nemesítő és Kereskedelmi Rt. nevet vette fel. A gyár bárány-,
juh-, vad- és nemes prémbőrök kikészítésével, festésével és
nemesítésével foglalkozott.
Az iparvágány ábrázolása
1930-ból
Az 1929/33-as gazdasági válság alatt a gyár csonkavágányát ideiglenesen
üzemen kívül helyezték, majd később valószínűleg elbontották. Az 1935.
évi vágányhálózati rajzon már nem szerepel.
1935. évi ábrázolás
|
1944. évi ábrázolás
|
A háború után a termelés visszaesett.
Egy
kép a gyár osztályozójából 1947-ből
1948. március 26-án valamennyi bőrgyárat államosították. Az üzem neve
is megváltozot, ekkortól Pannónia Szőrmeárugyár Nemzeti Vállalat, majd
állami vállalat, Pannónia Szőrmekikészítő
és Szőrmekonfekcionáló Vállalat. Önálló iparvágánya a továbbiakban nem
volt, a Budalakk iparvágányának gyártelepen áthaladó szakaszát
használták rakodásra. Ez meglehetősen bonyolult kiszolgálást tett
szükségessé, különösen, ha a Budalakkhoz is kocsit kellett beállítani,
mint az az 1959-es teherforgalmi kiszolgálási utasítás rendelkezéseiből
az alábbiakban olvasható:
Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási utasítás 1959-ből »
|
|
A kiszolgálás Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Zsilip utca
útvonalon történt.
Kocsiforgalma 1960-62 között 5-600 kocsi/év között mozgott (a
Budalakkal együtt). Az
iparvágány elrendezése az idők során nem sokat változott. Az
alábbiakban az 1960-70. közötti időszak látható.
Helyszínrajz 1962-ből,
valamint 1971-ből »
|
|
Az 1980-as évek elejére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A
Pannónia Szőrmegyár iparvágánya 1982. május 15-én szűnt meg. Az üzem
akkor még tovább működött. A rendszerváltáskor,1990-ben kivált a
vállalatból az olasz érdekeltségű, vegyes tulajdonú Pannónia–Újpest
Szőrmeipari Rt., amely 1994-ben kft.-vé alakult át, majd 1998-tól
felszámolták. A volt állami vállalat felszámolása 1990–1993-ig tartott.
Az épületegyüttes még sokáig üresen állt a Váci út-Zsilip utca sarkán.
Néhány felvétel ebből az időszakból:
A gyár fő épülettömbje a
Váci út-Zsilip utca sarkán
|
Itt ment be a gyár
iparvágánya a Zsilip utcából
|
Pillantás a Zsilip utca
irányába
|
A Zsilip utcából
visszafelé tekintve, balra a Pannónia Bőrgyár
|
A kiürített épülettömb
2006-ban
|
A gyár látképe hátulról,
a Duna sor irányából
|
Az épületeket végül 2007-ben lebontották, a területet kiürítették.
Az iparvágány helyszínrajza