A Dr. Keleti és Murányi Vegyészeti Gyár 1903-ban költözött Újpestre a
Váci úti telephelyre, majd 1904-re elkészült a gyárat
kiszolgáló, Váci úti villamospályából kiágazó 130 m hosszú iparvágány
is. A gyár profiljának egyik meghatározó terméke a porfesték volt.
Az iparvágány kiágazása
1915-ben a Váci úti második vágány építésekor
Helyszínrajz az 1920-as
évekből
A gyár látképe
Az iparvágány és a vonali
kiágazás ábrázolása 1930 körül
1948-ban az államosítás során több, egyéb porfestékipari gyár
beolvasztásával létrehozták a Vegyi- és Porfestékipari Vállalatot, majd
1959. január 1-től a gyár a Lakk- és Festékipari Vállalat I. sz.
telepeként működött.
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
|
Kiszolgálási
utasítás 1959-ből
|
Érdekes, hogy 1960-ban tervezték az iparvágány átépítését oly módon,
hogy a Váci út Duna felőli vágányából ágazott volna ki, ezzel együtt
áthelyezték volna az egyszerű vágánykapcsolatot is. Erre valószínűleg a
nagyobb elérhető ívsugár és így a szűk íveken közlekedni nem képes
kocsik fogadása miatt lett volna szükség. A végül meg nem valósult
átépítésről az alábbi helyszínrajz maradt fenn.
Az 1960-ban tervezett átépítés
Az iparvágány forgalma az 1960-62 közötti időszakban
évi 700-900 kocsi körül mozgott.
Kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Váci út
útvonalon történt.
Az iparvágány
helyszínrajza 1962-ben,
illetve 1971-ben »
|
|
1968-ban egy újabb átszervezés keretében a gyár a Budalakk Festék- és
Műgyantagyár II. számú telepeként működött tovább, de már nem sokáig.
Még abban az évben felépült Szolnokon a Tiszamenti Vegyiművek Porfesték
gyára, mely az újpesti gyár szerepét fokozatosan átvette. 1969 folyamán
a pigmentgyártást fokozatosan beszüntették, majd 20.000 m2-es területét
1970 novemberében kiürítették és a szomszédos Egyesült Izzó
telephelyéhez csatolták.
Az iparvágány megmaradt, azt vélhetően az Izzó használta tovább.
Az iparvágány kiágazása a Váci
útból egy 1978-as rajzon
Az iparvágány Váci úti kiágazási váltóját 1979-ben kiépítették, majd az
iparvágányt magát 1982-ben selejtezték.
Helyszínrajz
A telephely az utóbbi időkben a
TUNGSRAM gépkocsiparkolójaként szolgál.