Ez az iparvágány egy igazi kakukktojás, ugyanis valószínűleg a
legtöbben úgy ismerik, mint nagyvasúti iparvágányt. És valóban,
pályafutása nagy részén - így megszűnése előtt is - a MÁV szolgálta ki
Kőbánya felső állomásról. Azonban voltak egyes időszakok, amikor a
Sörgyárat a villamosvasút kezelte, így most röviden áttekintjük az
iparvágány történetét.
1854-ben két sógor, Barber és Klusemann serfőzdét nyitott a külső
Jászberényi úton, egy évvel megelőzve a Schmidt-féle Kőbányai Serház
Társaságot. A két söröscég hetven éven át folyamatosan versenyzett
egymással, mígnem 1923-ban egyesültek. Az egykori kőfejtő helyén,
egymás szomszédságában hat gyár, épült ötven év alatt. Barber Ágost és
Klusemann Károly után egy évvel, 1855-ben a Kőbányai Serház Társaság is
megnyitotta üzemét, amelyet hét év múlva már Dreher-gyárnak hívtak,
mivel Dreher Antal 1862-ben megvásárolta az ígéretes telepet.
A telephelyek egy részének
áttekintő ábrája
Ez a lap az 1-essel jelölt gyár történetével foglalkozik, mely
valószínűleg a MÁV losonci (ma Bp-Hatvan-Somoskőújfalu)
vonalának 1867. évi kiépülésekor kapott iparvágány-csatlakozást, az
alábbi térkép szerint.
A sörgyár régi térképeken
Ifjabb Dréher Antal fejlesztve a gyárakat és kapacitásukat elérte, hogy
Kőbányán üzemeljen
Magyarország
legnagyobb sörüzeme. 1890-ben már 1,2 millió hektoliternyi italt
termeltek.
Térképrészlet 1908-ból
A cég 1905-ben részvénytársasággá alakult, majd 1928-ban létrejött a
Dreher-Haggenmacher Első Magyar Részvény Serfőzde Rt.
A képen egy ismeretlen
pályaszámú közúti vasúti jellegű gőzmozdony tolat a gyár területén
A nagy államosítások idején, 1948-ban a Dreher sörgyárba olvasztották a
Polgári és a Királyi sörfőzdét is. A cég neve Kőbányai Sörgyár Nemzeti
Vállalat lett. 1959-ben megalakult a Magyar Országos Söripari Vállalat,
melynek központjául szintén a kőbányai gyárat választották. A MOSV
fennállásának utolsó évében már 3,6 millió hektolitert termeltek
Kőbányán.
Ebben az időszakban vehette át az FVV a MÁV-tól az iparvágány
kiszolgálását, melyről az 1959. évi teherszállítási utasítás az
alábbiak szerint
rendelkezik.
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási utasítás 1959-ből »
|
|
A vágányhálózati rajz nagy része a II. sz. telepet ábrázolja, mely a
Jászberényi út mellett helyezkedik el. Innen vezetett el egy hosszú
összekötővágány az I. sz. telepre, amely az Előd utcánál volt, és a
rajzon "Dreher csokoládé" néven szerepel. A sörgyár iparvágánya Kőbánya
felső vasútállomáshoz csatlakozott. Ez az üzemvitel azonban nem
tarthatott sokáig, a sörgyár kiszolgálását később az FVV-től ismét a
MÁV vette át.
Azután egy 1969-es KPM rendelet alapján a MÁV Budapesti Igazgatósága a
Kőbányai Sörgyár II. sz. telepén lévő iparvágányt ismételten átadta,
ezúttal 1970-ben már a BKV részére. A hivatalos irat szerint leltárilag
átadásra került 1427 fm vágány, 11 csoport kitérő, 1 távbeszélő, 1
jelző, 3 db siklasztó saru, 2 db vágányzáró sorompó, valamint 4 db
váltózár.
1971. évi vágányhálózati rajz
Az eltelt 12 év alatt a vágányhálózat nem sokat változott. Megszűnt a
korábbi 6-os, 7-es vágány, de cserébe épült két új vágány. Érdekes
volt, hogy a Jászberényi út túloldalán, a gyártelepen kívüli
csonkavágányok fölött is felsővezeték húzódott. A viszonylag bonyolult
vágányhálózat révén az iparvágány mind a nagyvasúttal, mind a
villamosvasúttal kapcsolatban volt, és így itt létezett egy BKV-MÁV
közvetlen átmenet is. 1971-ben
újabb átszervezés eredményeként létrejött a Söripari Vállalatok
Trösztje, szintén kőbányai központtal.
A fenti képeken a sörgyár előtt
félreállított Bengáli csuklósok mellett jobb oldalon látszanak a
felsővezetékes vasúti vágányok
1981-ben a gyár kiszolgálását a BKV-tól a tulajdonos vette át, saját
mozdonnyal, de az iparvágány kezelése a BKV-nál maradt. Amikor a tröszt
1982-ben felbomlott, a gyár nagyszabású rekonstrukcióba kezdett, de
mire befejezték, kiderült, hogy a kapacitásnövelés helyett a
minőségfejlesztésre kellett volna koncentrálni.
Részlet a gyárból. Figyelmesen
szemlélve a teherkocsi előtt látszik a villamos felsővezetéktartó oszlop
1987-ben a gyár újra megjelent a Dreher márkanévvel, ám a piaci
részesedésnek ekkor már csak 34 százalékát birtokolta. Az 1987. október
31-i kimutatás szerint az 1881 m vágányhosszú, 15 csoport kitérőt és 4
csoport átszelést tartalmazó iparvágány kiszolgálását a tulajdonos
végzi, fenntartása a BKV feladata, a munkavezeték selejtezése
folyamatban van.
A sörgyári iparvágány 1987. évi
helyszínrajza
1989-ben a BKV az iparvágányon kisebb átépítést és felújítást végzett
az alábbi rajz szerint, melynek során egy kitérőt megszüntettek. Hogy
mi köze volt még a Budapesti Közlekedési Vállalatnak egy olyan
iparvágányhoz, ami közvetlenül a vasúthoz kapcsolódott, nem volt
felsővezetéke és nagyvasúti mozdonyokkal szolgálták ki, számomra
rejtély.
Az 1989. évi átépítés
helyszínrajza
1993-ban a gyárat privatizálták, a Dél-afrikai Sörgyárak (SAB) vette
meg, melynek európai igazgatósága is Budapestre költözött. Az utána
következő évek jelszava a minőségfejlesztés volt. Előbb a palackfejtő
gépsort cserélték le, majd a főzőházat újították fel. Mindemellett
tudatosan törekedtek a márkanevek öregbítésére is.
Kiszolgálómenet az iparvágányon
gyári saját mozdonnyal
A vasúti kiszolgáló menet áthaladása az utolsó időkben úgy történt,
hogy a szerelvény az útátjáró előtti fedező jelzőnél megállt, majd a
jelzőoszlopon lévő nyomógombot kezelték. Ekkor a csomóponti
forgalomirányító jelzőlámpa minden irányba tilosra váltott, és 2-3
percig, a menet biztonságos áthaladásáig így maradt. Ezután
folytatódott a szokásos periódusok szerinti jelzőlámpa fázisok
kivezérlése.
A közúti konkurrencia erősödése és a vasúti szállítási mód nehézkessége
miatt végül 1999. körül a sörgyár vasúti kiszolgálása megszűnt. Néhány
kép az iparvágányról:
Pillantás a gyárkapun
keresztül
|
Pillantás az állomás
irányába
|
Az iparvágány látképe
távolabbról
|
Az iparvágány
lekeresztezte a Jászberényi úti villamospályát is
|
Itt ágaztak szét a gyár
előtti rendező vágányok
|
A gyár előtti
csonkavágányokon tárolták a kiszolgálásra érkezett kocsikat
|
A 2000-res években a sörgyár épületeit szépen felújították,
rendbehozták. Ezek láthatóak az alábbi légifénykép-összeállításon.
2012-ben megkezdődött a Rákoskeresztúri buszkorridor projekt
kivitelezése, melynek egy szakasza a sörgyár előtti területen halad
keresztül. Emiatt elbontásra került a használaton kívüli iparvágány,
valamint a gyár előtti csonkavágányok is. Egyedül a roncstelep melletti
vontatóvágány és a BKV-MÁV csatlakozóvágány maradt meg.
Bontják a közterületi
vágányokat
|
A volt felsővezetéktartó
oszlopok még jól látszanak
|
A kereszteződést fedező jelző és a
jelzőlámpa-programba
beavatkozó nyomógomb látszik a kép jobb oldalán
|
Ezzel az iparvágány története lezárult.
Helyszínrajz