A Ganz-MÁVAG Kada utcai telepének iparvágánya
Budapest X. ker, Kada utca 149.
Megszűnt 1978-ban



Az - akkor még - Ganz Vagon és Gépgyár anyagtelepe a Maglódi út és a Kada utca sarkán valamikor az 1950-es években jöhetett létre, legalábbis iparvágány-csatlakozása ekkorról datálódik. A telephelyet szokták még "Sorg telepként" is emlegetni. Ennek pontos okát nem sikerült tisztáznom, de nagyon valószínű, hogy a volt kőbányai építész Sorg Antalról (1868-1948) nevezték el, akinek nevéhez sok emblematikus ipari épület kötődik a fővárosban, többek közt 1913. óta a Kőbányai Sörgyár épületegyüttese is. Valószínűleg az ő cégének lehetett ezen az ingatlanon telephelye korábban.

A Ganz telep iparvágányának első ismert ábrázolása 1959-ből származik. Itt két csonkavágány volt, ahol az egyik íves kialakítású.


1959. évi helyszínrajz

Kiszolgálása a Gránátos utcai "Téglagyári vontató" vágányhoz kapcsolódó, Rákos MÁV állomásról kiszolgált Akna utcai BKV iparvágányon keresztül történt, meglehetősen körülményesen. A korabeli kiszolgálási utasításról itt lehet bővebben olvasni. Itt is felmerül a kérdés, hogy miért volt egyszerűbb az iparvágány fölé felsővezetéket szerelni, azt az FVV-nek kezelnie, oda külön villamos tehermozdonyokat rendelni, az érkező elegyet a MÁV-tól átvenni és úgy továbbítani ahhoz képest, mintha a környék többi iparvágányához hasonlóan ezt is tisztán a MÁV szolgálta volna ki.


1962. évi helyszínrajz

1962-re felépült egy gépcsarnok a telep Maglódi út felőli oldalán, és oda egy újabb vágányt vezettek, cserébe egy régebbi vágányt lerövidítettek. Ekkoriban itt többek között külföldről hazahozott dízelmotorokat szereltek szét, és a még használható alkatrészeket beszállították a Ganz gyárba.


Ugyanez az elrendezés figyelhető meg egy 1964-es rajzon

Az 1970-es évek elején még nem sok változás történt, bár az 1971-es vágányhálózati rajzon a gépcsarnok vágányát nem ábrázolták.


1971. évi vágányhálózati rajz

Az évtized második felére azonban a telephely és így az iparvágány forgalma vélhetően lecsökkent. Az 1977-es rajzon még ábrázolták, azonban 1978-ban az iparvágányt selejtezték és fokozatosan elbontották.


1977. évi rajz a még végállomásként az év augusztus 31-ig működő létesítményről, ahol a Ganz iparvágánya is fel van tüntetve

Az 1978-ban megszűnt iparvágány keresztezéseit - legalábbis ami a forgalmi vágányokat illeti - még a Maglódi úti villamospálya 1981-83. közötti teljes átépítése előtt, már 1978-79-ben elbontották, mint arról az alábbi helyszínrajz tanúskodik.


1979. évi helyszínrajz a már felbontott iparvágánnyal

A telephely néhány évig még vélhetően a Ganz-Mávag tulajdonában volt, majd később eladták. A volt iparvágány-hálózat nyomai azonban még a közelmúltban is láthatóak voltak a telepen (az alábbi képek 2010-ben készültek).


A Maglódi út felől már nincs nyoma annak, hol ment be az iparvágány a telepre

Itt érkezett a telepre az iparvágány

Az oszlopsor kijelöli az iparvágány nyomvonalát

Az előbbi képnél jobb oldalt látható egy üzemcsarnok, a volt  gépjavító

A régi vágány nyomvonalán jelenleg raktároznak

Itt ment be az iparvágány az üzemcsarnokba


A gépjavító előtt még áll a felsővezeték-tartó oszlop is a kereszttartóval


Visszafordulva látható a sín egy darabja


További vágányszakaszok az udvaron


Az udvar egy másik részlete iparvágány-nyomokkal


Nagyjából az aszfaltcsík vonalában kanyarodott a belső íves vágány



Az aszfaltból itt-ott még egy-két sínszál bukkan ki



Helyszínrajz

Kapcsolódó link: Akna utcai iparvágány
Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Fejes Balázs
Felhasznált irodalom:  NOL.hu: Sorg a kétkezi mágnás


Vissza az iparvágányokhoz Vissza a teherszállításhoz
Vissza a kezdőlapra