Az - akkor még - Ganz Vagon és Gépgyár anyagtelepe a Maglódi út és a
Kada utca sarkán valamikor az 1950-es években jöhetett létre,
legalábbis iparvágány-csatlakozása ekkorról datálódik. A telephelyet
szokták még "Sorg telepként" is emlegetni. Ennek pontos okát nem
sikerült tisztáznom, de nagyon valószínű, hogy a volt kőbányai építész
Sorg Antalról (1868-1948) nevezték el, akinek nevéhez sok emblematikus
ipari épület kötődik a fővárosban, többek közt 1913. óta a Kőbányai
Sörgyár épületegyüttese is. Valószínűleg az ő cégének lehetett ezen az
ingatlanon telephelye korábban.
A Ganz telep iparvágányának első ismert ábrázolása 1959-ből származik.
Itt két csonkavágány volt, ahol az egyik íves kialakítású.
1959. évi helyszínrajz
Kiszolgálása a Gránátos utcai "Téglagyári vontató" vágányhoz
kapcsolódó, Rákos MÁV állomásról kiszolgált
Akna utcai BKV iparvágányon
keresztül történt, meglehetősen körülményesen. A korabeli kiszolgálási
utasításról
itt lehet bővebben olvasni.
Itt is felmerül a kérdés, hogy miért volt egyszerűbb az iparvágány fölé
felsővezetéket szerelni, azt az FVV-nek kezelnie, oda külön villamos
tehermozdonyokat rendelni, az érkező elegyet a MÁV-tól átvenni és úgy
továbbítani ahhoz képest, mintha a környék többi iparvágányához
hasonlóan ezt is tisztán a MÁV szolgálta volna ki.
1962. évi helyszínrajz
1962-re felépült egy gépcsarnok a telep Maglódi út felőli oldalán, és
oda egy újabb vágányt vezettek, cserébe egy régebbi vágányt
lerövidítettek. Ekkoriban itt többek között külföldről hazahozott
dízelmotorokat szereltek szét, és a még használható alkatrészeket
beszállították a Ganz gyárba.
Ugyanez az elrendezés
figyelhető meg egy 1964-es rajzon
Az 1970-es évek elején még nem sok változás történt, bár az 1971-es
vágányhálózati rajzon a gépcsarnok vágányát nem ábrázolták.
1971. évi vágányhálózati rajz
Az évtized második felére azonban a telephely és így az iparvágány
forgalma vélhetően lecsökkent. Az 1977-es rajzon még ábrázolták,
azonban 1978-ban az iparvágányt selejtezték és fokozatosan elbontották.
1977.
évi rajz a még végállomásként az év augusztus 31-ig működő
létesítményről, ahol a Ganz iparvágánya is fel van tüntetve
Az 1978-ban megszűnt iparvágány keresztezéseit - legalábbis ami a
forgalmi vágányokat illeti - még a Maglódi úti villamospálya 1981-83.
közötti teljes átépítése előtt, már 1978-79-ben elbontották, mint arról
az alábbi helyszínrajz tanúskodik.
1979. évi helyszínrajz a már
felbontott iparvágánnyal
A telephely néhány évig még vélhetően a Ganz-Mávag tulajdonában volt,
majd később eladták. A volt iparvágány-hálózat nyomai azonban még a
közelmúltban is láthatóak voltak a telepen (az alábbi képek 2010-ben
készültek).
A Maglódi út felől már
nincs nyoma annak, hol ment be az iparvágány a telepre
|
Itt érkezett a telepre az
iparvágány
|
Az oszlopsor kijelöli az
iparvágány nyomvonalát
|
Az előbbi képnél jobb
oldalt látható egy üzemcsarnok, a volt gépjavító
|
A régi vágány nyomvonalán
jelenleg raktároznak
|
Itt ment be az iparvágány
az üzemcsarnokba
|
A gépjavító előtt még áll a felsővezeték-tartó oszlop is a
kereszttartóval
|
Visszafordulva látható a
sín egy darabja
|
További vágányszakaszok az udvaron
|
Az udvar egy másik
részlete iparvágány-nyomokkal
|
Nagyjából az aszfaltcsík vonalában kanyarodott a belső íves vágány
|
Az aszfaltból itt-ott még egy-két sínszál bukkan ki
|
Helyszínrajz