Az Akna utcai iparvágány pontos keletkezési dátuma az idő homályába
vész. Az biztos, hogy 1921-ben már megvolt. A rendelkezésre álló adatok
alapján én ezért az 1910-es évekre teszem. Ekkoriban a BVVV. az
újköztemetői vonal Maglódi úti szakaszán
salaklerakó iparvágányt létesített az Akna utca melletti területen.
Ennek a vágánynak a kiágazása kezdetben még a vonal végpontja irányából
volt megközelíthető, aminek logikája az volt, hogy a vontatva (akkor
még
kifele irányban a bal vágányon) közlekedő tehervonatok egyszerűen
betoltak a csonkavágányra. Ekkoriban már létezhetett a MÁV Téglagyári
vontatóvágánya, amely Rákos állomásról a Tárna utca-Gránátos utca
nyomvonalon át szolgálta ki az Akna utca-Venyige utca közti területen
elhelyezkedő Kőbányai Gőztéglagyárat. Hogy a BVVV. vágánynak a
MÁV-val volt-e közvetlen kapcsolata, arról nem állnak rendelkezésre
megbízható információk.
|
Az első általam ismert
rajz
az iparvágányról 1935-ből származik
« Egy 1926. évi térképrészlet a környékről
|
1926-ban a BSzKRt. kis mértékben bővítette az iparvágányt.
|
Ekkoriban ezen a területen
számos téglagyár működött, amelyek a talajban
lévő agyagot kitermelve nagy kiterjedésű bányagödröket hoztak létre.
Az így létrejövő mélyedéseket azután különféle anyagokkal (hulladék,
sitt, salak, stb.) elkezdték feltölteni. Ugyan a téglagyárak később
megszűntek, ezt a kerületrészt azóta is Téglagyárdűlőnek hívják. |
|
A háború után az Akna utcai lerakóhoz nagy mennyiségű építési törmelék
érkezett. A korabeli vágányelrendezés az alábbi rajzokon látható.
1945. évi vágányrajzok
Ekkora már egy kitérő is kiépült, ahol a mozdonyok a kocsisort
körüljárhatták.
Az 50-es években a Maglódi út túloldalán felépült a Ganz Vagon és
Gépgyár anyagtelepe, amelynek iparvágányát csatlakoztatták az Akna
utcai FVV iparvágányhoz. Ennek másik végén pedig nagyvasúti
összeköttetést
létesítettek a korábban kiépült
Téglagyári vontatóvágánnyal. A vontatóvágány szolgálta ki többek között
az időközben
a Maglódi úton az Akna utcai FVV telep melletti területen felépült
Ferroglobus haszonvas telepet. A villamosvasút
iparvágánya lekeresztezte a MÁV vágányt és azon túl is folytatódott a
Gránátos utca irányában.
1954. körül a Maglódi úton az Akna utcánál villamosvégállomást
alakítottak ki. A villamosok egy a folyó pálya bal oldalára kiágazó
harmadik vágányon fordulhattak vissza. Ekkoriban a 28A villamosnak volt
itt végállomása, majd később a 37-es, 37A viszonylatoknak; ez többször
változott. Az Akna utcai iparvágányt a végállomási harmadik vágányból
ágaztatták ki, annak Maglódi úti csatlakozása ezzel megfordult a vonal
kezdőpontja felé.
Elrendezési vázlat 1959-ből
Az 1959. évi teherszállítási utasítás az Akna utcai FVV és a tőle délre
elhelyezkedő Ganz telep iparvágány-hálózatát egy egységnek kezelte. A
kiszolgálás részletes végrehajtási utasítása
itt
olvasható. Ebben az időszakban többek között az M2-es metró
alagútjának építéséből származó kitermelt anyagok deponálását
végezhették a lerakóban.
1961-re a végállomás elrendezését és az iparvágányt kismértékben
módosították. Épült egy összekötő vágány a végállomás harmadik vágánya
és a vonali bal vágány között, amely lehetővé tette, hogy a
végállomásra érkező, előttes szerelvényt utolérő forgalmi kocsi a
vonali forgalom
zavarása nélkül várakozhasson. Innen az Akna utca mellé egy
másik csonkavágány ágazott ki. A két iparvágány között az FVV-nek
felsővezeték telepe volt.
Elrendezési vázlat
1961-ből
|
Egy 37A az Akna utcai
végállomáson a 60-as években*
|
*A 2900-as ikerkocsi egészen pontosan nem a végállomási vágányon
áll (amely baloldalt látható), hanem az Akna utcai iparvágányra állt
félre.
1962-re a MÁV vontatóvágányának keresztezését elbontották, az FVV
iparvágány immár nem ment át a vasúti vágányon, hanem belecsatlakozott.
Az akkori állapot hivatalos (nem méretarányos) helyszínrajza az
alábbiakban látható. A MÁV csatlakozást és a csonkavágányokat
a korábbi állapothoz képest megcserélték. Érdekes, hogy a Ganz telepet
- a MÁV közelsége
ellenére - az FVV szolgálta ki.
Az Akna utcai iparvágány 1962. évi
állapota
Az, hogy milyen volt a vágánykép a MÁV oldalán a becsatlakozás után, az
a régi légifotók alapján rekonstruálható. Akkoriban az összeágazások
után egy sima csonkavágány volt a lerakó előtt. Felsővezeték nagyjából
az FVV-MÁV összeágazásig volt a vágány felett, tehát a villamosvasúti
tehermozdonyok nem jártak ki a MÁV vágányokra.
A következő két rajz a Maglódi úti, illetve az Akna utcai
vágányelrendezést mutatja 1970-ben. Láthatóan nem sok változás történt
az 1960-as évek óta.
Az 1972-es állapotot részletesen tanulmányozhatjuk a korabeli
légifelvétel segítségével a fentrol.hu jóvoltából.
A terület légifelvétele 1972-ből
A 70-es években elsősorban roncs kocsikat tároltak itt, illetve
bontottak szét, majd adtak át a szomszédos fémhulladék telepre. Ezt
Lakatos József és más szerzők alábbi képei illusztrálják.
Az 1977. évi végállomási helyszínrajzon jól kivehetők az iparvágány
kiágazásai.
1977. évi helyszínrajz
Még ugyanabban az évben kisebb módosítás történt a végállomáson.
1977-ben a félangol váltós vágánykapcsolatot átépítették két egyszerű
kitérősre. Az erről készült dokumentációt az alábbi rajz mutatja be.
Az Akna utcai végállomás azonban már nem sokáig működött itt. 1977.
augusztus 31-én közlekedett utoljára a 37A viszonylat, ezzel az Akna
utca a továbbiakban megszűnt végállomásnak lenni.
Az újköztemetői vonalon minden évben a halottak nap környéki megnövekvő
forgalom jelentős terhelést rótt az alállomásokra és az áramellátó
rendszerre. Emiatt időnként áramfejlesztő dízelmozdonyok segítettek
rátáplálni a Maglódi úti vonalra. A következő képen a HÉV állományú
43-as és 44-es pályaszámú áramfejlesztő dízelmozdonyok láthatók az Akna
utcai iparvágányra félreállítva, amint az újköztemetői vonal
feszültségviszonyait próbálják javítani a megnövekedett temetői
forgalomban.
A következő változás 1978-ban történt. Ekkor megszűnt a Maglódi út
túloldalán lévő Ganz telep kiszolgálása, így a teherforgalom lényegesen
lecsökkent. A Ganz iparvágány elbontását megkezdték. A részben
elbontott keresztezéseket mutatja az 1979. évi alábbi helyszínrajz.
Alul kéziratilag be van
rajzolva a jelenlegi vágányelrendezés
1979-ben a lerakó vágányhálózatát bővítették, a korábbi MÁV
csonkavágányból kiágaztattak egy új vágányt, amely egy 90 fokos bal
ívvel egy kitérőben végződött. E fölé valószínűleg BKV rendszerű
felsővezetéket szereltek, és a BKV tehermozdonyai ki tudtak ide járni,
ugyanis a roncs kocsik tárolása mellett továbbra is folyt az
anyagdeponálás.
Légifotó 1979-ből, rajta az
épülő új szakasszal
Az
1979-ben készült következő kép valószínűleg már ezen az újonnan épített
helyszínen készült. A két Muki által közrefogott pőrekocsikról
a pályafelújítások során a zúzottkő átrostálásakor keletkező ún.
rostaaljat készülnek éppen kirakni az Akna utcai iparvágányon.
Rostaaljszállító tehervonat az
Akna utcai lerakóban
Az új szakasz vágányhálózatáról nem maradt fenn helyszínrajz. Némi
támpontot adhat a vágányelrendezésről az a
szabályozási terv részlet, amely a Gránátos utcai szeméttelep
rekultivációját hivatott bemutatni - viszont kivehetők rajta a vágányok
is.
Sajnos a vágányok és a
szabályozási vonalak néha nehezen különböztethetők meg egymástól
A térkép bal alsó sarkában látható az Akna utcai BKV iparvágány,
fölötte a roncstelep MÁV vágányai a BKV csatlakozással. Jobbra látható
a MÁV 80-as években kiépült Gránátos utcai háromvágányos ipartelepi
rendezője is, de hogy az
afölött nehezen kivehető vonalak milyen vágányok voltak - ha egyáltalán
- már nehezen mondható meg.
Az alábbi rajz az 1981. évi vágányelrendezést mutatja.
1981-83. között került sor a Maglódi úti villamospálya teljes
átépítésére. Ekkor szüntették meg az utolsó, közúttal közös szakaszokat
is. Az átépítés során selejtezték az Akna utcai iparvágány-hálózat nagy
részét, csak az Akna utca menti szakasz maradt meg. Az elvesző MÁV
kapcsolatot akkor még pótolták. Az Akna utcai csonkavágányt
meghosszabbították és úgy kötötték be a MÁV téglagyári
vontatóvágányába. Ezzel együtt 1983. október 26-ra átépült a Maglódi
úton az Akna utcai villamosvégállomás is. A megszűnt BKV iparvágányok
irányába a hulladékvas telep bővült. Az így kialakult vágányhálózatot
az alábbi rajz mutatja.
Kék színnel a MÁV vágányok
vannak ábrázolva, míg fekete a BKV. Annyi bizonytalanság fennáll, hogy
a jobb oldalon található szemétlerakói rendező fölött ekkoriban BKV
rendszerű felsővezeték lehetett, erről árulkodnak az oszlopokon máig
megmaradt szigetelő csonkok. De hogy ez pontosan mekkora vágányszakaszt
érintett, arról nincsenek megbízható adataim. Annyi biztos, hogy ez az
elrendezés
maradt fenn gyakorlatilag máig, annyi különbséggel, hogy a 3 vágányú
rendező két vágányúra csökkent, a felfelé kiágazó csonkát elbontották,
a MÉH telepen pedig a Maglódi útra merőleges csonkát megszüntették. Az
1979-ben épült íves lerakót a 80-as évek második felében elbontották,
de a kiágazási váltó még sokáig bent maradt a pályában, emlékeztetve rá
(a jobb oldali rajzon is ábrázoltam).
A BKV felsővezetéket valamikor a 90-es években bonthatták el.
Az Akna utca környéki vágányok elrendezése
az 1983-as átalakítás után »
|
|
Ez az 1990-es évekbeli térképvázlat mindkét MÁV-BKV csatlakozást
egyszerre ábrázolja.
A MÉH hulladékfém-gyűjtő cég új neve időközben ERECO Kft. lett.
A MÁV vágányhálózati térképe is ábrázolta a BKV csatlakozóvágányt és a
környező iparvágányokat.
Ezen az 1996-os rajzon
figyelmesen szemlélve némi pontatlanság tapasztalható a Hőtechnika
iparvágányai esetében
Az Akna utcai BKV iparvágányt a 90-es években már nemigen használták,
bár a vágányösszekötés még megvolt. Szelényi Gábor alábbi képsorozatán
láthatjuk az 1999. évi állapotát.
Kiágazási váltó a Maglódi
úton
|
Innen a vágány egy ívben
folytatódott
|
Majd bement egy telephely
kapuján
|
Tovább végigment az Akna
utcában és
elkanyarodott a Gránátos utca felé
|
Ugyanez a helyszín a
másik irányba:
jobb ív a szeméttelep irányába
|
Kicsit távolabbról
visszanézve az Akna utcára,
előtérben MÁV vágányokkal
|
A szeméttelep melletti
rendezővágányok
|
Maga a BKV vágány az itt
kiágazó
iparvágányba csatlakozott be
|
Gmarc alábbi képe az ERECO Kft.
telephelyét kiszolgáló iparvágány-menetről készült. A kapu után
közvetlenül balra kivehető vágánycsonk egy a 2000-es évek elején
megszűnt déli irányban a Ferroglobus telep felé leágazó
iparvágány maradványa, ebből ágazott ki korábban a MÁV-BKV
összekötővágány is.
2000-ben azután felépült egy üzletház a Maglódi út-Akna utca sarkán,
amely ráépült a korábbi iparvágány nyomvonalára. Ezzel a
vágánykapcsolat
megszakadt, az iparvágány véglegesen megszűnt.
Az alábbi képeket Dash9 készítette a 2000-res évek derekán.
Az Akna utcában a vágány
a kerítés mellett fut
|
Egy régi vágányzáró
sorompó maradványa
|
Egy szakaszon a vágány
keresztülment egy telephelyen
|
Végezetül nézzük, hogy mi maradt mára
(2010.) az Akna utcai BKV iparvágányból.
A kiágazási váltónak már
csak a csonkja maradt meg
|
A sarokra épült
nagyméretű épület
|
Az Ereco bejárata az Akna
utcából,
előtérben az iparvágány maradványa
|
A vágány nagy részét a
növényzet teljesen benőtte
|
Az Akna utcából a vágány
a Gránátos utcába kanyarodik (jobb oldalon).
Előtérben a felsővezeték-tartó oszlop csonkja
|
A Gránátos utcából
visszatekintve az Akna utcába
|
A bal oldali vágányból
jobbra kiágazó sín az
Akna utcai iparvágány
|
A szeméttelep melletti
rendező.
A bal oldali oszlopon felül megfigyelhető
a volt felsővezeték szigetelőjének maradványa
|
A Maglódi úton lévő Akna utcai volt villamos végállomást a BKV rossz
kocsik tárolására, vagy forgalmi zavar esetén villamosok
visszafordítására jelenleg is használja.
Felhasznált
irodalom: A BSzKRt. tíz éve
1923-1933., a BSzKRt. kiadványa, Budapest, 1934.,
Végrehajtási utasítás teherszállítási dolgozók részére, az FVV
kiadványa, Budapest, 1959.
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, a BKV kiadványa,
Budapest, 1987.
Szelényi Gábor és Németh Zoltán Ádám gyűjteménye