A nagysurányi eredetű Wolfner család első, Újpestre települő tagja
Wolfner Gyula volt, aki a Váci út-Károlyi utca sarkán, a későbbi gyár
területén lévő telket megvásárolva, 1840-ben gyapjúmosó vállalkozásba
fogott. Később csatlakozott hozzá testvére, Wolfner Lajos is és
létrehozták a Wolfner Gyula és Társa Közkereseti Társaságot. Első
termékük a birkabőrből készített szattyánbőr volt. Az új gyár nagyon
gyorsan fejlődött, fokozatosan az egész országra kiterjedtek üzleti
kapcsolataik. 1869-ben már saját hajójuk szállította a nyersanyagokat
és a késztermékeket a Dunán.
Egy 1875-ös térképi ábrázolás
A gyárban 1894-ben tűzvész pusztított, de azt hamar újjáépítették. A
nagy mennyiségű ipari termelés vasúti csatlakozást is igényelt. A gyár
lóvasúti iparvágányát 1886-ban építette a BKVT, Váci úti vonalából
kiágazva. A következő évtizedekben külföldön is terjesztették
termékeiket. 1896-ra a magyar bőrexport 30-40 %-át a Wolfner gyár adta.
A Váci úti lóvasút 1898-as villamosításakor a lóvasúti iparvágány
csatlakozását megszüntették. Helye 2008-ig látható volt még a Váci út
felől a kőkerítés vonalában.
A volt lóvasúti vágány
behajtójának nyoma a Váci úti kerítésben
A lóvasúti iparvágány pótlására a BURV a Károlyi utca irányából
1899.12.30-án villamos üzemű iparvágányt létesített. A századfordulón a
gyár már kb. 1000 embert foglalkoztatott. Az üzem első számú terméke a
talpbőr volt, ebből sokat szállítottak a hadseregnek is. Elnyerték a
"Magyar Királyi Honvédség Egyetlen Bőr-Hadfelszerelési Gyára " címet is.
Az iparvágány 1920 körüli ábrázolása
A fenti képen látszik a gyár területén lévő vágányhálózat kialakítása,
mely egy hurkot írt le és abból ágazott ki két csonkavágány.
A 20-as években újabb gyártmányok (krómbőr, lakkbőr), újabb gépek, és
egy újabb tűzvész jellemzte a termelést, mely az újjáépített gyárban
egyre jobban felfutott. Az üzem területe a Baross utca mentén bővült
különféle cipőüzemekkel.
|
« 1929-es és 1930-as állapot
|
A pontosabb rajzokon látszik, hogy a hurokvágány valójában egy önmagát
metsző hurkot alkotott.
A gyár termelése a harmincas években érte el a maximumát. Az üzem
termékei közül a legjelentősebbek a talpbőr és a gépszíj voltak. Az évi
7000 tonna talpbőr és 3000 tonna felsőbőr az ország termelésének 35
%-át jelentette. Világmárka volt ebben az időben a Wolfner gépszíj.
1935-ös, és 1944-es
állapot »
|
|
A második világháború alatt problémák voltak a nyersanyagellátással és
az energiaellátással is. 1943-tól csökkent a termelés, majd a gyárból
jelentős készleteket nyugatra hurcoltak. 1944. végén a termelés leállt.
Helyszínrajz 1947-ből. A
bőrgyár neve még a régi, de a mellette lévő utcát már átnevezték
1948. március 26-án a Wolfner Bőrgyárat
államosították, neve ekkor lett Táncsics Mihály Bőrgyár, valamint
leválasztották róla a Duna Cipőgyárat is.
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási utasítás 1959-ből »
|
|
Az
iparvágány kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca útvonalon történt. Kocsiforgalma
1960-62. között 1300-1500 kocsi/év
körül mozgott.
Rajz 1962-ből
A gyár belső vágányhálózata az 1960-as évekig nem sokat változott.
1963-ban összevonták az ország területén működő összes bőrgyárat,
ezáltal megalakult a Bőripari Vállalat. Ennek központja a Táncsics
Bőrgyár területén felépített új irodaházba került. Az alábbi, a
gyárudvaron készült fényképen, bal oldalt kivehető a gyár iparvágánya.
A gyár udvarán 1966-ban
1971. január 1-én újabb átszervezés történt, létrejött a Budapesti
Bőripari Vállalat. A hurokvágányt ekkoriban felhagyták, csak néhány
csonkavágányt használtak.
Egy 1971-es ábrázolás
|
Ekkoriban az iparvágány a Táncsics Mihály utcai kitérőből ágazott ki
oly módon, hogy a kitérővágány meghosszabbításaként folytatódott, majd
egy bal ívvel lekeresztezte a forgalmi vágányt. Az elrendezést az
alábbi képek illusztrálják.
Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A
Táncsics Bőrgyár iparvágányának kiszolgálási szerződését a BKV
1981.12.31-vel felmondta. A vágányt 1982-ben selejtezték, majd
elbontották.
A rendszerváltás után a Táncsics Bőrgyár 1993-ban csődbe ment. A
privatizáció során a gyárat az Amerikai-Magyar
Bőrkereskedelmi Kft. vette meg.
|
|
A telephely 2000-ben
|
Aztán a 2000-res évek közepén elhatározták, hogy ezen a területen
építik fel a Károlyi István Városközpontot, és megkezdték a gyár
bontását.
A
gyár területe 2006-ban
A lebontott épületek egy része
helyére lakóházak épültek
A fenti, 2006-ban készült képeken az ipartelepen belül több helyen
látszanak még eredeti vágánymaradványok, vagy azok helye lebetonozva.
Helyszínrajz
|