Újpest további iparvágányai

Ezen az oldalon azokat az iparvágányokat gyűjtöttem össze, melyekről olyan kevés információ áll rendelkezésre, hogy egy-egy külön oldalt nem tudnának kitölteni, azonban létezésükről érdemes mégis megemlékezni, hiszen a szakirodalomban felbukkannak. Ezek részben olyan a lóvasút korában épült vágányok, melyek a lóvasutak villamosításakor megszűntek. Következzenek tehát ezek a további, újpesti iparvágányok.

Árpád úti rakodóvágányÉliás féle tüzifatelepGyőrffy Kornél FémárugyáraPollack féle gyufagyárTrágyavágány

Árpád úti rakodóvágány
Budapest, IV. ker. Árpád út 55-57.
Megszűnt 1934-ben

Mindjárt az elsőnek tárgyalt vágány kilóg a sorból, mivel ez nem egy klasszikus iparvágány volt. Az Árpád úton a BVKV és a BURV villamosvonalai között egy az István utat keresztező összekötő vágányt építettek a kereszteződés déli oldalán 1902-ben. Amikor 1906 decemberére elkészült az Árpád úti BURV pálya kétvágányúsítása, ezt az egyetlen összekötő sínpárt az István utcánál elvágták, keleti része az Árpád út 55. és 57. (ma: 69–75.; a Burger King épületénél a 196-os, 104/204-es, 120-as buszok megállóinak sora) előtt csonkavágányként megmaradt.


Korabeli helyszínrajz

Ezt követôen rajta áruszállítási célból tehervagonok állomásoztak, melyeken a közeli kereskedők vasat és gabonaneműt, szalmát hozattak. Ezzel Újpest belterületén városképet csúfító és forgalmat akadályozó „teherpályaudvar” született.


A rakodóvágány megszüntetését is tartalmazó átépítési terv

A kereszteződés 1938. évi teljes átépítésére készülve a csonkavágányt végül 1934-ben szüntették meg.

Éliás féle tüzifatelep iparvágánya
Budapest, IV. ker. Árpád út 89.
Megszűnt 1914-ben

Az előző rakodóvágánytól nem messze, az Árpád út 71. (ma: 89.) sz. telken Éliás Adolf tüzifa- és szénkereskedő működtette fatelepét. Hogy a város belterületére árui eljussanak, 1907. május 29-ére egy 96 m-es sínpárt fektetett, mely a BURV rákospalotai vonalának Víztorony felőli irányából kanyarodott a fatelepre. Üzemben csupán rövid ideig állt, hiszen 1914-ig bezárólag megszűnt az itteni közúti vasúti áruszállítás.

Győrffy Kornél Fémárugyárának iparvágánya
Budapest, IV. ker. Erzsébet utca 2-4.
Megszűnt 1914-ben



Közvetlenül a BUR telep (Angyalföld kocsiszín) mellett ágazott ki egy újabb sínpár az 1903-ban alapított Győrffy Kornél-féle Érc- és Vasárugyár Erzsébet utca 2-4. szám alatti telepének a mai Pozsonyi utca felőli udvarára. 106 méteres hoszszából csupán 16 m-nyi feküdt a gyár területén, rajta a BURV villamos mozdonyai 1903. december 7-étôl mozgattak tehervagonokat. A 200 embert foglalkoztató üzem réz- és vasépületvasalással és bútor-vasalással, galvanizálással foglalkozik; valamint gyárt még gazdasági gépekhez szükséges vetőkorongot, magházat és tolókákat is. Tulajdonos- és profilváltást követôen szükségtelenné vált a vasúti kapcsolata, így az iparvágányt 1914 körül elbontották.

Pollack féle gyufagyár iparvágánya
Budapest, IV. ker. Jókai-Kassai-Petőfi utca
Megszűnt 1894-ben

Újpest község képviselőtestülete1871. április 25-i ülésén tárgyalta Pollack és Fiai azon kérelmét, hogy a Sándor (ma: Jókai), Diófa (ma: Kassai) és Petőfi utcák sarkán vásárolt házban egy gyufagyárat létesíthessen. Ezt követően a képviselők támogatásávaI az üzem létrejöhetett, majd az újpest-rákospalotai lóvasút vonalából a Petőfi utcán iparvágányt is vezettek a telephelyére. Az István utcából a vasútállomás felől balra kanyarodó ívben érintette a Petőfi utca déli oldalát, majd ellenívben az északi oldalra, ezt követően újabb ellenív által az utca déli oldalának érintésével a gyufagyárba vezetett. Építésének és üzembe helyezésének ideje egyelőre nem ismert. A lóvasút villamosításának 1894. december 29-i közigazgatási bejárásán már nem került szóba e vágány átépítése. Feltételezhetően ez idő tájt szűnhetett meg forgalma, mely után elbontották.


Az iparvágány ábrázolása egy korabeli térképrészleten


Trágyavágány
Budapest, IV. ker. Corvin utca
Megszűnt 1896-ban

A Vasút utcai vonalból ágazott el, és annak északi oldalára, a Károlyi család uradalmi földjére vezetett a Corvin utca nyomvonalán egy rövid, úgynevezett "trágya" vágány, melynek elágazása az itteni iparvágányok többségével ellentétben az Istán utca felől volt. Feltehetőleg e sínpár mellett lehetett a községi szemétszállítás Károlyi uradalomtól bérelt első lerakóhelye is, és ekkor már nem csak a vágány elnevezésében olvasható terméket hordhatták ide lóvasúti kocsik. A nyolcvanas években üzemben álló vágány 1896 nyarán már nem volt használatban.


A korabeli helyszínrajz jobb oldalán látható a "trágyavágány"

Fotó és felhasznált irodalom:  Borovszky: Magyarország vármegyéi
BSzKRt. felülvizsgálati jegyzőkönyv 1934-35.
Juhász Erzsébet: Százéves a budapesti bal parti körvasút, Vasúthistória Évkönyv 1989.
Újpesti Helytörténeti Értesítő 2010/3, 2013/1, 2. számok

Vissza az újpesti körzethez
Vissza az iparvágányokhoz Vissza a teherszállításhoz
Vissza a kezdőlapra