Mindjárt az elsőnek tárgyalt vágány
kilóg a sorból, mivel ez nem egy klasszikus iparvágány volt. Az Árpád
úton a BVKV és a BURV villamosvonalai között egy az István utat
keresztező összekötő vágányt építettek a kereszteződés déli oldalán
1902-ben. Amikor 1906 decemberére elkészült az Árpád úti BURV pálya
kétvágányúsítása, ezt az egyetlen összekötő sínpárt az István utcánál
elvágták, keleti része az Árpád út 55. és 57. (ma: 69–75.; a Burger
King épületénél a 196-os, 104/204-es, 120-as buszok megállóinak sora)
előtt csonkavágányként megmaradt.
Korabeli helyszínrajz
Ezt követôen rajta áruszállítási célból tehervagonok állomásoztak,
melyeken a közeli kereskedők vasat és gabonaneműt, szalmát hozattak.
Ezzel Újpest belterületén városképet csúfító és forgalmat akadályozó
„teherpályaudvar” született.
A rakodóvágány megszüntetését
is tartalmazó átépítési terv
A kereszteződés
1938. évi teljes átépítésére készülve a csonkavágányt végül 1934-ben
szüntették meg.
Éliás féle tüzifatelep iparvágánya
Budapest, IV. ker. Árpád út 89.
Megszűnt 1914-ben
Az előző rakodóvágánytól nem messze, az Árpád út 71. (ma: 89.) sz.
telken Éliás Adolf tüzifa- és szénkereskedő működtette fatelepét. Hogy
a város belterületére árui eljussanak, 1907. május 29-ére egy 96 m-es
sínpárt fektetett, mely a BURV rákospalotai vonalának Víztorony felőli
irányából kanyarodott a fatelepre. Üzemben csupán rövid ideig állt,
hiszen 1914-ig bezárólag megszűnt az itteni közúti vasúti áruszállítás.
Győrffy Kornél Fémárugyárának iparvágánya
Budapest, IV. ker. Erzsébet utca 2-4.
Megszűnt 1914-ben
Közvetlenül a BUR telep (Angyalföld kocsiszín) mellett ágazott ki egy
újabb sínpár az 1903-ban alapított Győrffy Kornél-féle Érc- és
Vasárugyár Erzsébet utca 2-4. szám alatti telepének a mai Pozsonyi utca
felőli udvarára. 106 méteres hoszszából csupán 16 m-nyi feküdt a gyár
területén, rajta a BURV villamos mozdonyai 1903. december 7-étôl
mozgattak tehervagonokat. A 200 embert foglalkoztató üzem réz- és
vasépületvasalással és bútor-vasalással, galvanizálással foglalkozik;
valamint gyárt még gazdasági gépekhez szükséges vetőkorongot, magházat
és tolókákat is. Tulajdonos- és profilváltást követôen szükségtelenné
vált a vasúti kapcsolata, így az iparvágányt 1914 körül elbontották.
Pollack féle gyufagyár iparvágánya
Budapest, IV. ker. Jókai-Kassai-Petőfi
utca
Megszűnt 1894-ben
Újpest község képviselőtestülete1871. április 25-i ülésén tárgyalta
Pollack és Fiai azon kérelmét, hogy a Sándor (ma: Jókai), Diófa (ma:
Kassai) és Petőfi utcák sarkán vásárolt házban egy gyufagyárat
létesíthessen. Ezt követően a képviselők támogatásávaI az üzem
létrejöhetett, majd az újpest-rákospalotai lóvasút vonalából a Petőfi
utcán iparvágányt is vezettek a telephelyére. Az István utcából a
vasútállomás felől balra kanyarodó ívben érintette a Petőfi utca déli
oldalát, majd ellenívben az északi oldalra, ezt követően újabb ellenív
által az utca déli oldalának érintésével a gyufagyárba vezetett.
Építésének és üzembe helyezésének ideje egyelőre nem ismert. A lóvasút
villamosításának 1894. december 29-i közigazgatási bejárásán már nem
került szóba e vágány átépítése. Feltételezhetően ez idő tájt
szűnhetett meg forgalma, mely után elbontották.
Az iparvágány ábrázolása egy
korabeli térképrészleten
Trágyavágány
Budapest, IV. ker. Corvin utca
Megszűnt 1896-ban
A Vasút utcai vonalból ágazott el, és annak északi oldalára, a Károlyi
család uradalmi földjére vezetett a Corvin utca nyomvonalán egy rövid,
úgynevezett "trágya" vágány, melynek elágazása az itteni iparvágányok
többségével ellentétben az Istán utca felől volt. Feltehetőleg e sínpár
mellett lehetett a községi szemétszállítás Károlyi uradalomtól bérelt
első lerakóhelye is, és ekkor már nem csak a vágány elnevezésében
olvasható terméket hordhatták ide lóvasúti kocsik. A nyolcvanas években
üzemben álló vágány 1896 nyarán már nem volt használatban.
A korabeli helyszínrajz jobb
oldalán látható a "trágyavágány"