Magát az újpesti vágóhidat 1884-ben hozták létre, de akkor még nem ezen
a helyen, hanem a Dunához közelebb. Az azonban sertésvágásra nem volt
berendezve, így hamarosan felmerült egy új vágóhíd építésének igénye. A
Megyeri út-Irányi Dániel utca sarkán lévő telken 1911-re épült fel az
új közvágóhíd Hegedűs Ármin és Böhm Henrik tervei alapján. Az építési
vállalkozó
Schreiber Gyula
volt. Ide az 1911. március 29-én megnyílt, meghosszabbított megyeri
villamosvonal Irányi Dániel utcai szakaszához csatlakoztatva a
villamosvonal megnyitásával egyidőben egy 346 m hosszú iparvágányt
fektettek. Az iparvágányban a kiágazási váltón kívül még két kitérő
volt beépítve. Építéskori elrendezését az alábbi rajz szemlélteti.
Térképrészlet az 1910-es évekből
A vágóhíd korabeli leírása a következő volt: a Megyeri útból elágazó
széles kocsiút tágas, bolthajtásos három kocsibejárásos kapuhoz vezet.
A jobb oldaliban a kocsimérleg van, kétoldalt pedig kisebb ajtók a
gyalogjárók számára. A kapubejárótól balra van az igazgató és az
állatorvos földszintes lakóépülete, jobbról a vágóhídi egyéb
alkalmazottak emeletes lakóhelyisége megfelelő mellékhelyiségekkel. A
vágóhíd pavilon rendszerű, a főbejárattal szemben az irodaépület, ettől
balra a marhavágóhíd és a marhaistállók, jobbról a sertésvágóhíd és
sertésólak helyeztettek el. A vágócsarnok és iroda épület mögött terül
el a hűtőcsarnok, melyet a vágóépületekkel fedett átjáró köt össze. A
hűtőcsarnokkal közös épületben van a gépház, kazánház stb. A
ló-vágóhid, a pároló, a szalonnahűtő és a sertésvágóhíd
toldalék-épületben vannak. Az 1928-ik évben a lóvágóhíd átépittetett s
ugyanakkor a lóhúst feldolgozó műhely is megfelelő új gépekkel
szereltetett fel. A telek bal oldali hátsó sarkában fekszik a trágyaház
és az egészségügyi vágóhíd. A telek hátsó részében van bevezetve a
vasúti vágány két rakodóval, közvetlenül csatlakozással a BUR. vasút
pályatestéhez.
Az iparvágány 1920 körüli ábrázolása
A fuvarozási feladatokat az élőállatok szállítása, illetve a
belőlük készült élelmiszerek fuvarozása jelentette.
Az
iparvágány ábrázolása 1930-as évekbeli rajzokon
Az 1930-as évekre az iparvágány építési hossza kis mértékben, 314
méterre csökkent.
Helyszínrajz 1944-ből és egy fénykép
1949-ből
A fenti kép előterében telt házas mérkőzés zajlik az UTE stadionban,
míg a kép jobb oldalán, a víztorony tövében teherkocsik várakoznak
rakodásra a vágóhídi iparvágányon.
A háború után az iparvágányban lévő kitérőt megszüntettét, azt egyetlen
vágányúra bontották vissza.
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási
utasítás 1959-ből »
|
|
Az
iparvágány kiterjedése 1962-ben 225 méteres volt. Kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Vasvári Pál utca -
Megyeri út - Irányi Dániel utca útvonalon történt.
Kocsiforgalma
1960-62. között 230-280 kocsi/év
körül mozgott.
Rajz 1962-ből
Egy 1971-es ábrázolás
|
Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. A
vágóhídi iparvágány 1977-ben megszűnt.
A vágány nyomvonala nagyjából a
kocsinyomokat követhette
A
kapu, ahol az iparvágány bement, valamint felsővezeték maradvány
A fenti jobb oldali képen a kapu utáni első felsővezetéktartó oszlopnál
elhelyezett szakaszszigetelőre még ma is emlékeztet a keresztsodrony
maradványára felerősített "Sz" jelű tábla.
Helyszínrajz
|