A XIX. század végén Újpesten (akkori elnevezéssel Káposztásmegyeren)
elkezdték építeni a főváros vízellátását szolgáló végleges vízművet. Az
1893. április 1-én indult és 1904-ig tartó építkezéssel a Duna bal
bartján északon kiépült Európa akkori egyik legkorszerűbb vízműve, a
természetes szűrésre alapozott Káposztásmegyeri Vízmű, kútjaival,
gépházaival, csőhálózatával, összhangban a 17 000 köbméteres
Gellért-hegyi medence megépítésével. Mivel akkoriban még nem találták
elég megbízhatónak a már létező elektromos rendszereket, ezért a
gépházakba gőzgépek kerültek.
Az vízmű építésének
kezdetén
|
A telep helyszínrajza
|
1904-re a Váci útból kiágazó 353 m hosszú iparvágányt is
létesítettek, mely a telepre a Kemény Zsigmond u-Váci út sarkon ment
be.
Az iparvágány 1916. évi állapota
Az 1920-as évek elején a Károlyi
téglagyár és a Dunaparti rakodó kiszolgálására Rákospalota-Újpest MÁV
állomásból egy vasúti vontatóvágányt építettek. A vontatóvágányból több
iparvágány is
kiágazott, melyek egészen a Vízművekig húzódtak déli irányban.
A Vízművek gépházainak gőzüzeme az 1930-as évekig maradt fenn. Ekkor
megkezdődött egy nagyszabású megújítási munka, melynek legfontosabb
eleme az akkorra már megbízhatóvá vált elektromos üzemre való áttérés
volt. A kazánházak helyére transzformátorállomásokat, míg a
széntárolókba olajtartályokat telepítettek.
A II. világháborúig az iparvágány elrendezése nem változott.
1954. körül aztán - talán a Fóti úti hurokvágány üzembehelyezéséhez
kapcsolódóan - egy új kapcsolatot és vágányhálózatot építettek a
Vízművek
kiszolgálására, miközben a Kemény Zsigmond utcai kapcsolat megszűnt.
|
|
« Az új vágányhálózat 1959-ből és a hozzá
tartozó
kiszolgálási utasítás
1962-es elrendezés
|
Az új vágányelrendezés nagyon hasonló volt a korábbihoz. Kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Váci út
útvonalon történt. Kocsiforgalma 1960-62. között 50-250 kocsi/év között
mozgott.
|
A Vízművek iparvágányát
időnként rossz kocsik félreállítására is használták.
Ezen az 1971-es felvételen épp egy Stuka állt félre.
« Légifelvétel a telepről 1963-ból
|
A továbbiakban már nem sok változás történt az iparvágánnyal. Két rajz
a 70-es évekből:
Az iparvágány
helyszínrajza 1971-ben
|
Váci úti helyszínrajz 1978-ból
|
A hurokban forduló 3-as mellett
balra látható az iparvágány
Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. A
Vízművek iparvágányának nagy részét - egy 200 méteres szakasz
kivételével - 1979-ben megszüntették.
A kép előterében látható az
iparvágány
Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A
Vízművek iparvágányának kiszolgálásását a BKV 1981. március 31-vel
felmondta. Selejtezése 1982-ben megtörtént, majd elbontották.
Az iparvágány helyszínrajza
A kapu, ahol az
iparvágány bement, 2006-ban
|
Bent az aszfalt alatt még
kivehető a vágány nyoma
|