1973. augusztus 16-án érkeztek az első sorozat Ikarus 280-asok
Fürst garázs | GC 52-01 ~ GC 52-19 |
Récsei garázs | GC 52-20 ~ GC 52-38 |
a GC 52-05 kivételével amit csak `73. december 18-án érkezett.
GC 52-32 |
Típus | Rendszám | Alv.szám. | Motor típ. | Új rendszám | Selejtezés | Egyéb változás, eladás | |
280.00 | GC 52-22 | 035/73 | D2156 | - | 81.12.08. | 18. VOLÁN | |
280.00 | GC 52-25 | 015/73 | D2156 | - | 82.02.01. | BKV különjárati ~ 20. Volán Szabolcs u. | |
280.00 | GC 52-32 | 005/73 | D2156 | BU 13-30 | 82.09.14. | MÉH 82.11.25. | |
280.00 | GC 52-29 | 012/73 | D2156 | FS 75-57 | 80.02.04 | CLK-621 | |
280.00 | GFY-280 |
A következő sorozat 1974. december 22-én érkezett a BKV-hoz.
Récsei garázs | GC 52-39 ~ GC 52-55 |
Fürst garázs | GC 52-56 ~ GC 52-75 |
Kilián garázs | GC 52-76*~ GC 53-00 & GC 54-01 ~ GC 54-38 |
GC 52-44 |
A GC 52-47 forgalomban és selejtezésekor |
Vonal- jelzés |
Év | Útvonala | Menet idő perc |
Egyéb |
7 | 1939 | Hungária
krt. Thököly út, Baross tér,
Rákóczi út, Kossuth L. utcza, Apponyi tér, Duna utcza, Eskü út, Erzsébet híd, Döbrentei utcza, Ybl M. tér, Lánchíd utcza, Clark Á. tér, Fő utcza, Pálffy tér, Bem J. utcza, Margit krt. Keleti K. utcza, Bimbó út (Statisztika) |
28 | |
7 | 1958 | Bosnyák tér, Kálvin tér, Szabadság híd, Kosztolányi D. tér | 28 | Erzsébet híd ! |
7 | 1967 | Öv utca, Rákóczi út, Erzsébet híd, Bartók B. út, Kelenföldi PU. | 40 | |
7/A | 1967 | Kosztolányi D. tér, Erzsébet híd, Thököly út, Népstadion út | 20 | |
7/C | 1967 | Bosnyák tér, Erzsébet híd, Bartók B. út, Kosztolányi D. tér | 28 | |
7 | 1987 | Bosnyák tér - Bornemissza tér | 39 | |
7 | 1987 | Bosnyák tér - Etele tér, Kelenföldi PU. | 30 | |
7/A | 1987 | Baross tér, Keleti PU. - Fehérvári úti ltp., Forgalmi u. | 30 |
Selejtezések
Típus | Rendszám | Alv.szám. | Motor tip. | Új rendszám | Selejtezés | Egyéb változás, eladás | |
280.00 | GC 52-44 | 965/74 | D2156 | BU 13-35 | 82.09.14. | MÉH 82.11.25. | |
280.00 | GC 52-45 | 967/74 | D2156 | BU 13-36 | 82.09.02. | MÉH 82.11.25. | |
280.00 | GC 52-47 | 959/74 | D2156 | BU 13-38 | 83.12.15. | KOKÖV 84.02.20. | |
280.00 | GC 52-51 | 971/74 | D2156 | BU 13-42 | 82.09.02. | MÉH 82.11.25. | |
280.00 | GC 52-59 | 962/74 | D2156 | BU 13-46 | 83.12.07. | KOKÖV 84.02.20. | |
280.00 | GC 52-71 | 998/74 | D2156 | BU 13-60 | 83.06.21. | 8. VOLÁN |
|
|
GC 54-xx szétbontása
A Récsei garázs, GC-85-ös, csak egy pár darabból álló sorozata |
Forgalomba állítás | Eredeti | '82-es átrendszámozás után |
1975.11.28 | GC 85-86 ~ GC 86-00 | BU 15-13~ BU 15-26 |
GC 85-92 => BU 15-19 & BU 15-23 ex. GC 85-96 |
BU 15-21 ex. GC 85-94 |
Típus | Rendszám | Alv.szám. | Motor tip., szám | Új rendszám | Selejtezés | Egyéb változás, eladás | |
280.00 | GC 85-92 | 1205/76 | D2156 HM 6U | BU 15-19 | 85.07.11. | 11. VOLÁN 85.08.21. | |
280.00 | GC 85-94 | 1211/76 | D2156 HM 6U | BU 15-21 | 86.12.02. | GV | |
280.00 | GC 85-96 | 1226/76 | D2156 HM 6U | BU 15-23 | 85.07.11. | 11. VOLÁN 85.08.21. |
"Az
Ikarus gyárral kötött szerződés alapján, új autóbusztípus
futáspróbái folytak a BKV-nál. A 18 m-es Ikarus 282-es
csuklós autóbusz prototípusát 1977. augusztus 5-én vette át
próbaüzemre a BKV. A KPM Autófelügyelete hozzájárult az e
típusba tartozó nullszériás kocsik forgalomba
állításához.
A Fővárosi autóbusz-közlekedés 75 éve
Ikarus 282-es 6 darab volt a BKV-nál, a legelső (amiről a kép is készült) a GC 96-17 volt 1977. júniusában.
Ennek a kocsinak az
érdekessége hogy GC 96-10 rendszámmal
(A rajzot Csorba Ferenc készítette)
érkezett a BKV-hoz, de műszaki, vagy
valami hasonló probléma miatt napokon belül visszakérte az Ikarus. Mire ismét a
BKV-hoz került 1977 augusztus 5-én, már GC 96-17 rendszám volt rajta, de az busz - természetesen -
ugyan az volt! Ezek után érkeztek - 1979 június - a sorozati kocsik a BKV-hoz, a GE 04-50 - GE
04-54 rendszámúak. Ezek az átrendszámozás után BU 04-50 - BU 04-54 rendszámon
futottak. Hármat, a BU 04-51, 52, 53-at 1983.
decemberében, a BU 04-50-est 1985. áprilisában selejtezték, de egy,
a BU 04-54 1989-ig járt a 61E viszonylaton.
A GC 96-17-est még valamikor 1980-ban adta vissza az
Ikarusnak a BKV.
A BU 04-50, 51, 53-at a
VOLÁN 5 sz. vállalata -Nyíregyháza- vette meg, onnan 1986-87-ben selejtezték.
Nagy Zsolt
A beépített
Rába- MAN HM 6U 2356 típusú, 162 kW-os motor teljesítménye
minden korábbinál nagyobb volt. Az ideiglenes típusbizonylat e
kocsikon 49 ülő és 73 álló utas ( 5 fő m2 -re számolva ) szállítását
engedélyezte. Ezekből az autóbuszokból Cinkota Üe-hez 1979.
június 9-én négy, 1980. november 26-án egy érkezett és a
144 és 61E viszonylaton teljesítettek szolgálatot. A hosszabb
járművek a városi forgalomban nehézkesnek bizonyultak, így a
BKV sorozati kocsikat nem vásárolt."
A Fővárosi autóbusz-közlekedés 75 éve
Évjárat | Típus | Alv.sz | á | m | Áll. vét | Ü.e. | Betű | szám | Új | frsz. | Törlés | Eladás, egyéb | "S" | ||
1979 | 282 | 282.00 | 1978 | 1 | 79.06.09 | Cinkota | GE | 04-50 | BU | 04-50 | 85.04.02 | Eladva 1983 Volán 5 sz. Vállalat Nyíregyháza | 78 | 6 | S87 |
1979 | 282 | 282.00 | 1978 | 2 | 79.06.09 | Cinkota | GE | 04-51 | BU | 04-51 | 83.12.07 | Eladva 1985 Volán 5 sz. Vállalat Nyíregyháza | 78 | 4 | S86 |
1979 | 282 | 282.00 | 1978 | 3 | 79.06.09 | Cinkota | GE | 04-52 | BU | 04-52 | 83.12.07 | ||||
1979 | 282 | 282.00 | 1978 | 5 | 79.06.09 | Cinkota | GE | 04-53 | BU | 04-53 | 83.12.07 | Eladva 1985 Volán 5 sz. Vállalat Nyíregyháza | 78 | 5 | S87 |
1979 | 282 | 282.00 | 1978 | 4 | 80.11.26 | Cinkota | GE | 04-54 | BU | 04-54 | 89.08.31 |
Az 1981 decemberi beszerzésű GE 11-es sorozat
GE 11-01 ~ GE 11-37
GE 11-27 |
Típus | Rendszám | Alv.szám. | Motor tip., szám | Új rendszám | Selejtezés | Egyéb változás, eladás | |
280.00 | GE 11-27 | 2639/81 | D2156 HM 6U | BU 10-62 | 89.10.25. | GV | |
280.00 | GE 11-32 | 2666/81 | D2156 HM 6U, 100.1768/864 | BU 10-67 | 92.07.14. | - | |
280.00 | GE 11-37 | 2618/81 | D2156 HM 6U | BU 10-72 | 94.03.11. | KRAVTEX 94.08.05. |
Az első kiadású ex. GE 11-32 Ikarusz 280-as a | Az új rendszám 1982-es átszámozás eredménye | |
Alv.sz: 280.00.2666/81 | ||
|
Ennek az Ikarus 280-asnak a selejtezése után a rendszámát újra felhasználták. A következő képeken már az új autóbusz látható
BU 10-67 II |
Az
"öreg" rendszámát ugyan megkapta, de már
csak kinézetre hasonlított az első BU 10-67-re 1992. július 15-én vették állományba. Típusa szerint: 280.49, alv.sz.: TRA 280 VLJN1HU 0592 A motor típusa: D2156HMGU, motorszáma: 106.292/191 |
|
|
|
|
|
Ik. 280 | Kelenföld | BPO-431 | 04-31 | BU 10-72 | 10-72 | 2000.06.16 | 1992 |
Zugló
"büszkesége" a 67-es villamos. A felvételek a Főváros egyik "legjobb minőségű" útján a Thököly úton készültek a BP 04-79-es szereplésével a Hermina útnál és a Stefánia úti "villamos megállónál. |
"1985. december 28-án jelent meg a Rákóczi úti 7-esen az Ikarus 284 típusú tolómotoros csuklós autóbusz próbakocsija, amely a 200-as családhoz tartozó hagyományos kivitellel, de eltérő műszaki megoldásokkal készült. A hajtómű az utánfutó hátsó részén a harmadik tengely fölé került, a közlekedő csuklós kocsiknál 1400 mm-rel hosszabb, motorja 31 kW-tal erősebb volt. Üzeme a várakozásokat nem igazolta, így 1987. február 8-án az Ikarusnak visszaadták. E sorozátból kocsibeszerzés nem volt."
A Fővárosi autóbuszközlekedés 75 éve
Évjárat | Típus | Alv.sz | á | m | Áll.vét. | Ü.e. | Betű | szám | Törlés | Eladás, egyéb |
1984 | 284 | 284.00 | 1985 | 1 | 85.11.25 | Récsei | BX | 55-11 | 87.02.08 | visszaadva IKARUS-nak 1987.02.08, majd onnan Hajdú Volánhoz került BX 55-11-ként, majd BV 87-75 és ma BPY-150 rendszámon fut. |
BX 02-06 |
Leírás a
284-es típusról és a képeken látható buszok sorsáról, Kovács Ferenctől
BX 52-31 1986. április 15. Karinthy Frigyes utca |
Ik. 280 | Kelenföld | BPO-483 | 04-83 | BX 58-96 | 58-96 | 2000.06.16 | 1998 |
Debrecen
Miskolc |
A Tűzoltósághoz került Ikarusz 280, valószínűleg a BU 02-06 ex. GE 02-06
Az 1999-ben kezdődött átrendszámozásról és a rendszámok mostani állásáról Hajtó Bálint oldalán kapni információt