" A
lényegesen korszerűbb, de z 1960-as évek fejlesztésének
eredményességét jelezte az Ikarus gyár új és az
eddigieknél csak rövid ideig használt járműtípusa az Ikarus
556.
Hossza - 1 0885 mm - már megfelelt az Union Internationale
Transports Publics (UITP) által ajánlott méreteknek. A
korábbi nagy alapterületet elfoglaló megoldásoktól
eltérően padló alatti motorral épült és az eddigi
járműtípusokat meghaladó teljesítménnyel. Ennél a
típusnál alkalmazták először a Rába (MAN-licenc) 2156 HM 6U
típusú hathengeres, 141 kW teljesítményű, soros
elrendezésű, padló alatti dízelmotort, amelynek
hengerűrtartalma 9572 cm3.
Befogadóképessége (27 ülő és 75 álló) túlszárnyalta
az előző típusokét, magasabb ablakaival barátságosabb lett.
Vezetőfülkéje már csupán a vezetőülést foglalta magába,
tiszta levegőjű, nem zajos munkahely volt. Kifogásolni
lehetett viszont az ajtóelrendezést (1-2-2).
Bár már középső ajtót is alkalmaztak, de az ajtóméretek
nem feleltek meg, az első ajtó 800 mm, a középső 1100 mm,
míg a hátsó 1600 mm széles volt, azaz az első ajtó egy
utasnak széles a középső kettőnek szűk, míg a hátsó
kettőnek széles, de háromnak keskeny volt."
Az Ikarus
556-os járművek is 1964-ben jelentek meg Budapest
tömegközlekedésében.
Az első évben 28 lépett szolgálatba (1964 és 1972 között
274-et vettek állományba).
Hatósági
vizsga időpontja |
Rendszáma | Szolgálati hely |
Alvázszám | Motorszám | Megjegyzés |
1964.01.08. | GA 81-01~GA 81-05 | Fürst | 556-00-002~006/63 | 619.xx | |
1964.07.20. | GA 07-38II** | Récsei | 556/3 | EO 680/468-12 | |
1964.07.20.~65.01.04. | GA 81-06~GA 81-28 | Fürst, Récsei | 556-70-001~023/64 | 619.xx |
** Ikarus tulajdonú IK 556/3L típusú
autóbusz, amelyet kísérleti üzemre a FAÜ 1964. július
20-tól december 31-ig átvett.
(Férőhely: 25 ülő-, 75
állóhely, önsúlya 9280 kg.)
|
1970-től
átrendszámoztak. A GA 81-01 a GA 82-14 rendszámot kapta. A GA
81-04-nek maradt a rendszáma.
A GA 81-16 és a GA 81-17 1968-ban
átkerült a VOLÁN-hoz, ahol emeletes
buszt építettek
belőlük.
Átrendszámozás időpontja |
Eredeti rendszám |
Fődarabcserét
követő új rendszám** |
Megjegyzés |
1970.01.13.~1970.07.20. | GA 81-01~GA 81-03 | GA 82-14~GA 82-16 | |
Nem lett átrendszámozva | GA 81-04 | - | 1967.05.10. Különjárati városnéző*** |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-05~GA 81-13 | GA 82-17~GA 82-25 | |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-14 | GA 82-26 | 65.09.06.
rendszámelvesztés miatt a még szabad GA 81-29-re számozva. |
1970.06.08. | GA 81-13 | GA 82-27 | |
1969.10.03 | GA 81-16 & GA 81-17 | GA 81-17 | `Emeletes
autóbusz építéshez átadva 20. AKÖV-nek (Budapest) |
1970.01.13.~1970.07.20 | GA 81-18~GA 81-28 | GA 82-28~GA 82-38 | |
1973.02.02. | GA 82-30 ex. GA 81-20 | GB 33-94 | A vállalati KISZ. bizottságnak átadva* |
*Egy fotóra nagy szükség lenne!!!
**A KPM autó-felügyelet
4559-7/69 számú engedélyével felújításkor az eredeti
fődarabokat a sorozatgyártásnál alkalmazottakra cserélték.
*** A GA 81-04-est 1967
május 10-én minősítették át különjárati városnézővé
a Budapest Tourist megbízásából. Ajtóelrendezése 1-0-0-ra
változott és utasterében 2+2 ülésrendezést hoztak létre. A
jármű városnéző- és kirándulójáratokat bonyolított le,
1977. április 15-iki selejtezéséig.
Alvázszáma:
556.00-004/65 volt.**(Nagy
Zsolt)
1968-tól a sorozat
végül is a GA 81-31-től kezdődik, és a "GA"-s
forgalmi rendszámok közül a GA 82-75-ig tart.
A GA 81-32-nek
rendszáma elveszett átszámozva GA 82-08-ra **.
Az állomány, korábbi és további változásai
Év | Nyitó állomány |
+ - |
Állományváltozás | Záró állomány |
Egyéb |
1964 | 0 | (+28) | GA 81-01~81-28 | 28 | |
1966 | 28 | (+1) | GA 81-29 (65.12.31) | 29 | |
1967 | 29 | (-1) | GA 81-04 | 28 | különjárati állományba |
1968 | 28 | (+52) (-2) |
GA 81-31~82-00;
GA 82-09~82-13 GA 81-16; GA 81-17* |
78 | * Emeletes busz
átépítés A 4-es 5-ös viszonylaton közlekedő Ik 620-asokat cserélték fel ezzel a szállítással |
1969 | 78 | (+30) | GA 81-76~82-00; GA 82-09~82-13 | 108 | |
1970 | 108 | (+35) | GA 82-40~82-74 | 143 | |
1971 | 143 | (+50) | GC 45-01~45-50 | 193 | |
1972 | 193 | (+78) | GC 45-51~46-13; GC 47-15~47-29 | 271 | Ekkor már
keveredik a rendszám az Ik-280-asokkal |
1973 | 271 | (-1) | GA 82-30 ex. GA 81-20 | 270 | KISZ. busz |
Évszám | Meglévő állomány | Selejtezés db. | Záró állomány | Egyéb |
1975 | 270 | -8 | 262 | |
1976 | 262 | -61 | 201 | |
1977 | 201 | -50 | 151 | Átminősítés Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88 Munkásszállító: GC 45-28; GC 45-41 |
1978 | 151 | -77 | 74 | |
1979 | 74 | -57 | 20 | Átminősítés Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88 Munkásszállító: GC 45-28 autóbuszállományba véve; |
1980 | 20 | -20 | 0 |
Az Ikarus 556-os típusból 1964 és 1972 között 274-et vettek állományba.
Tovább az Ikarus 180-asokhoz
vagy
Vissza az autóbusz-közlekedés
történetéhez
GA 81-49 |
Hatósági vizsga: 1968. január 4.állományból törlése: 1976. február 1. Alv.sz.:556.71-030/67. Motor:D614 a motorcseréig |
Mint a képen is látható, a sofőrje nagyon odafigyelt a járművére, festegette, díszítgette. A hűtőrácson látható IKARUS jel is csak ezen a járművön volt, akkor már. Nagy Zsolt** kimutatásában található, hogy 1971. január 18-tól "a KPM Af 4137/70 sz. engedélyével D2156 HM 6 U típusú Rába-MAN motor és AS 70-6 típusú sebességváltó került beépítésre. 500000 Km-t futott."** A 155-ös gyorsjáraton járt a 155-ös csuklósításáig. |
GA 82-09 |
1969 november 11-i
szállítású Ikarus 556. "Récsei" garázs
üzemeltetésébe került. 1976. július 6-án törölték az állományból. 505 ezer kilométert futott D 614-es motorral szerelték, Alvázszáma: 556.72-167/69** |
A GC 45-31 1971. augusztus 18-án helyezték forgalomba és 1978. október 19-én vonták ki.
|
Selejtezés
GA 82-74 |
Az utolsó GA-s rendszámú Ikarus
556 1970. október 2-án érkezett és 1979. december 29-én selejtezték A "Fürstben" szolgált |
Ikarus 556 Ferihegyen
A MALÉV is sokáig használt Ikarus 556-ost |
A FAÜ-hez 1964.12.23-án a érkezett GA-81-16 és a GA-81-17 rsz. Ikarusz 556-os autóbuszokat 1968.10.03-án emeletes autóbusz építéshez átadták a 20 sz. AKÖV-nek |
Reprodukció az Autó-Motor 1969. januári számából és egy kép az Internetről |
|
A FAÜ-nek szállított Ikarus 180 -as, önhordó karosszériájú járművekbe is az új, Rába-MAN 2156 HM 6U típusú hathengeres, 141 kW teljesítményű, soros elrendezésű, padló alatti dízelmotort helyeztek, amelynek hengerűrtartalma 9572 cm3. A 16 500 mm hosszú csuklós kocsi, 1-2-2-2 ajtóelrendezéssel építették. 42 ülő és 140 álló, az utóbbit befogadására méretezték. Az első tíz Ikarus 180-as a FAÜ-höz 1964-ben érkezett. (1964 és 1972 között 414-et szállítottak a főváros részére).
Hatósági
vizsga időpontja |
Rendszáma | Szolgálati hely |
Alvázszám | Motorszám | Megjegyzés |
1964.01.10. | GA 85-10~GA 85-18 | Fürst | 180.00.63/01~/09 | 619.xx | |
1964.10.17. | GA 07-30II** | Récsei | 180.00/12-64 | EO 680/468/11 | |
65.01.13. | GA 85-19 | Fürst | na. | na. | Az AUTÓKER-től |
1965.09.27.~65.12.31. | GA 85-21~GA 85-43 | Fürst | 180.70-001~02x/64 | 619.xx |
GA 07-30II** |
Az állomány, korábbi és további változásai
Év | Nyitó állomány |
+ - |
Állományváltozás | Záró állomány |
Egyéb |
1964 | 0 | (+10) | GA 85-10~85-19 | 10 | |
1965 | 10 | +21 | GA 85-21~85-41 | 31 | GA 85-18 -> GA 85-20 |
1966 | 31 | +2 | GA 85-42; GA 85-43 | 33 | |
1967 | 33 | +20 | GA 86-53~86-72 | 53 | Ikarus 180-asok kapják, folytatólagosan az addigra már gyártásukat befejezett FAÜ csuklósok rendszámát |
1968 | 53 | +111 | GA 86-73~87-83 | 164 | |
1969 | 164 | +65 | GA 96-26~96-90 | 229 | |
1970 | 229 | +50 | GA 87-84~88-00;
GA 95-88~96-00 GA 96-06~96-25 |
279 | A GA
96-01~05 VOLÁN-os rendszám GA 95-80~84 Különjárati |
1971 | 279 | +26 | GA 96-91~97-00; GC 46-14~46-29 | 305 | GC 46-13-ig Ikarus 556 |
1972 | 305 | +110 | GC 46-30~46-99;
GC 47-00~47-14 GC 47-30~47-53; GA 95-85 |
415 | Ekkor
már keveredik a rendszám az Ik-260-asokkal GC 47-15~47-29 Ikarus 556 |
1973 | 415 | 0 | 415 |
Évszám | Meglévő állomány | Selejtezés db. | Záró állomány | Egyéb |
1974 | 415 | -17 | 398 | |
1975 | 398 | -14 | 384 | |
1976 | 384 | -114 | 270 | |
1977 | 270 | -84 | 186 | |
1978 | 186 | -60 | 126 | |
1979 | 126 | -35 | 91 | |
1980 | 91 | -91 | 0 | Az utolsó 41
db. Ikarus 180-ast az Óbuda üe. selejtezte 1980. január 20-án |
Vissza az autóbusz- közlekedés történetéhez
GA 85-11 |
A Fürst garázs állományába tartozott, mindvégig. 16 év elteltével 1980. január 15.-én törölték az állományból.** |
GA 85-12 Minkét buszt 1964. 01.10-én vették állományba. Alv.sz. 180.00.63/02 és 03** |
Kezdetben a "Fürst" garázs állományába tartozott, majd áthelyezték az Óbudai garázsba. | 1978. szeptember 1-én selejtezték.** |
Az első Ikarus 180-asokra,
még felkerült a pótkocsis szerelvényeknél kötelezően használatos fekete-sárga
háromszög.
Az első index lámpák a GA 85-xx sorozatnál még a fényszórók mellé kerültek.
GA 85-21-től GA 85-43-ig, kivéve a GA 85-32-es, az Ikarus 180-asok viszonylatszámjelzője kisméretű, négyzet alakú volt. A vezetőfülke oldalablakán egy törés volt amit a későbbi típusoknál elhagytak és a viszonylatszámjelzőt is széles téglalap alakúra gyártották.
|
|
A felvétel valamikor 1975-ben készülhetett, mert az Óbudai garázs 1974. végén kapott 260-as Ikarust |
|
|
Haller utca, volt Hámán Kató út 1976-ban. A képen a GC 47-00 rendszámú Ikarus 180, a 33. viszonylaton. |
|
|
A GA 96-00, 2003 június 22-én Kiskunhalason, az Old Timer Találkozón.
Selejtezések
|
Frsz. | Szolg.hely | Alv.szám | Hatósági vizsga | Állományból törl. | Telj. kocsi km. |
GA 87-00 | Récsei | 180.72-078/68 | 68.08.08. | 77.04.27. | n.a. |
GA 87-25 | Récsei | 180.72-137/68 | 68.08.25 | 75.12.09 | 460 ezer km. |
GA 87-29 | Récsei | 180.72-136/68 | 68.08.25 | 76.05.24 | n.a. |
GA 96-87 | Récsei | 180.72-435/68 | 69.08.26 | 76.01.06 | n.a. |
GC 46-25 | Fürst | 180.36-1421/71 | 71.12.18. | 76.12.06. | 585 ezer km. |
GC 46-96 | Fürst -> Óbudai | 180.36-1670/72 | 72.09.23 | 80.01.06 | n.a. |