A húszas
években Leányfalu és Visegrád körzetében, a Pilis keleti
oldalán és az előtte elterülő dunai teraszon hétvégi
üdülőtelepek létesültek. Korábban erre HÉV-vonalat
terveztek. Az üdülők és az itt élők jogos kérelmére 1928.
július 25-én megindult a HÉV-pótló autóbuszjárat. A
Szentendrei HÉV végállomásától induló kocsik Leányfalun,
Tahin, Dunabogdányon, Visegrádon át Gizella telepig, 27,1
km-es útvonalon közlekedtek. A járatok hamar népszerűek
lettek, és az utasforgalmi igények alapján Tahi hídfőig
(10,8 km), Dunabogdányig (16,7 km) és Visegrád
gyógyszertáráig (22,9 km) indítottak betétviszonylatokat. A
BHÉV 1928-ban a MÁVAG-tól nyolc, 16 ülő és 6 álló utast
szállító, NI típusú kis kocsit és egy 25 ülő, valamint 10
álló utast szállító nagy autóbuszt vásárolt. A kocsikra
36,8 illetve 51,5 kW-os MAVAG-Mercedes-Benz rendszerű
benzinmotort szereltek. A járműtárolásra Szentendrén garázs
és javítóbázis létesült.
1928 őszén a BHÉV a Dunaharaszti és Taksony, illetve Ráckeve
és Kiskunlacháza között is megpróbálkozott járatok
indításával, de ezeket a csekély igénybevétel miatt
hamarosan beszüntette. A BHÉV 1931 augusztusában időszakos
jelleggel villamospótló járatot szervezett. A gyorsan
növekvő forgalom lebonyolítására a BSZKRT már régebben
villamosvonal építését tervezte a római-parti Nánási
útra. Elkészültéig a HÉV Római fürdő megállójától az
Emőd utcán és a Nánási úton át a Hungária strandfürdőig
(1,3 km) indította új viszonylatát. Az erre közlekedő kocsik
kezdetben csak a nyári hónapokban, 1934 májusától egész
évben üzemeltek. A kirándulók hamar megkedvelték, 1935-ben
179, 1939-ben 268 ezren utaztak erre. A Békásmegyeren
létesített Pünkösfürdő 1935. évi megnyitásától a BHÉV
állomása és a strand között (1,2 km) hétvégén
közlekedett a harmadik autóbusz-viszonylat. Az üzemviteli
költségekhez a fürdőigazgatóság hozzájárult. Az új
viszonylaton az első évben 15 ezren utaztak. 1936 nyarán
Aquincum HÉV-állomás és Aquincum strandfürdő között (1,2
km) újabb idényjáratok indultak. A nyári forgalom
lebonyolításához a BSZKRT-tól kölcsönöztek autóbuszokat.
Az üzemanyag hiánya, a gumiabronaok kímélése miatt 1940.
május 8-án a három viszonylatot megszüntették. A
szentendre-visegrádi forgalmat a negyvenes évek elején
korlátozták. Az utasszám az 1941. évi 209 ezerről 1943-ra
309 ezerre növekedett. Az emelkedéshez az élelmiszerek
beszerzésével összefüggő utazásokon kívül hozzájárult,
hogy sok család egész évre nyaralójába költözött. A
Szentendrén állomásozó katonák és a Visegrádon
létesített munkaszolgálatos tábor látogatói is növelték a
forgalmat. A járatok zsúfoltak voltak.A BHÉV 1939-ben egy,
1940-ben három Rába-Special autóbuszt vásárolt. Az eredeti
beszerzésű két kis kocsit 1942. augusztus 1-jén vidékre
eladták. A vonal forgalmát 1944. május 8-án leállították.
Vissza a bevezet.htm-hez
A BHÉV 1948-ban újabb öt Rába-Special autóbuszt
vásárolt. A Budapest-Szentendre-Visegrád-Esztergom útvonalra
kizárólagossági jogot szerzett, és napi
kocsikilométer-teljesítményét 480-ról 540-re növelte.
Szentendre és Leányfalu között a nyári idényben új
betétjáratok indultak. A gödöllői HÉV-vonal belső
zónájában a hiányzó férőhely-kapacitást a május 3-ától
indított Baross tér - Sashalom viszonylat pótolta, melyet már
egy hét múlva Mátyásföldig meghosszabbítottak. E
viszonylaton napi 380 kocsikilométert teljesítettek,
Békásmegyer és Pünkösdfürdő között május 30-ától, a
Marx tér és a csillaghegyi strandfürdő között június
27-étől munkaszünetes napokon indítottak idényjáratokat. Az
autóbusz-közlekedés egységesítése céljából augusztus
31-ével a BHÉV autóbuszüzemét megszüntették.
Mátyásföldi járatát 14-es jelzéssel a BSZKRT vette át, az
esztergomi és visegrádi a BART-hoz került. Az autóbuszokat a
BSZKRT kapta meg. A benzinüzemű autóbuszok a 14-es
viszonylaton közlekedtek. Üzemanyag-vételezési lehetőség
csak a Baross kocsiszínben volt, így esténként a beálló
kocsik ide hajtottak, majd feltöltött állapotban érkeztek a
Récsei forgalmi telepre.
Vissza a haboru_utan.htm-hez
A BHÉV-nek a háború után mindössze két
roncsautóbusza maradt, így a
visegrádi forgalmat nem vállalhatta. A szentendre-visegrádi
vonalon külön engedéllyel 1946-1947-ben a „Start" Autófelszerelési
és Műszaki Vállalat és a Pestvidéki Autóbuszüzem bonyolította
le az utasszállítást. 1947. május 1-jétől két helyreállított
és egy, a BSZKRT-tól bérelt autóbuszával a BHÉV is
bekapcsolódott a visegrádi forgalomba. Az utasok visszaszerzése
céljából az engedélyezett kilométerenkénti 34 fillér
helyett 30 filléres viteldíjat alkalmazott. A BHÉV 1947. június
15-étől Aquincum és a Római-part, illetve Békásmegyer - Pünkösdfürdő
közötti idényjáratait is megindította. A vonaljegy ára 60
fillér, illetve 1,20 Ft volt. Szeptember 1-jétől egy nyugatról
visszakerült autóbusszal gyarapodott az állomány. E naptól a
„Start"-tal Budapest - Visegrád - Esztergom útvonalon közös
forgalmat szerveztek. A napi két járatpárból egyet a BHÉV,
egyet a „Start" közlekedtetett. A szentendre - visegrádi
forgalomtól a „Start" visszalépett. A BHÉV 1947. október
1-jén öt új Rába-Special autóbuszt állított forgalomba,
Szentendre és Visegrád között sűrítette a járatkövetést,
Tahiba betétviszonylatot szervezett, egyes kocsikat gyorsjáratként
a Marx térig közlekedtetett; az utasoknak kedvező menetrenddel
a Pestvidéki Autóbuszüzemet is sikerült a piacról kiszorítania.
Vissza a haboru_utan.htm-hez