"Városi" pótkocsik,
|
A következő lapon a Budapesti Városi Villamos Vasút (BVV, majd BVVV) által, az 1910-es években beszerzett pótkocsikat mutatjuk be. Az oldal címét az magyarázza, hogy a villamosvasúti zsargonban a versenykorszak elmúlása után is "közúti" és "városi" jelzővel különböztették meg a volt BKVT és a BVVV eredetű járműveket.A Budapesti Városi Villamos Vasút a D típusú motorkocsi megjelenése után, az összes újonnan beszerzett motor- és pótkocsiját egységes karakterű szekrénnyel rendelte meg a Schlick-gyártól. A villamosok homlokfalainak ablakosztása, megjelenése szinte teljesen megegyezett, emiatt is nehéz volt különbséget tenni az egymást követő sorozatok között. Pontosan innen lehetett azonban a jellegzetes "városi" kocsikat felismerni: a háromablakos homlokfal szélén átlós levágást alkalmaztak, kisablakkal. Hasonló enyhén ívelt, favázas szerkezetű kialakítása volt a villamosok oldalfalának is. A BSzKRt-nél sorozatban véghezvitt kettősfeljárós fejlesztés után azonban a pótkocsik peronjának "városi" jellege elveszett.
Hiába indította a BVVV egy évtizeddel hamarabb a villamos üzemet, vonalai nem tudták elérni a nagyforgalmú széles útvonalakat, mivel ezeket már a konkurens lóvasút korábban elfoglalta. Ezért a BVVV vonalai szinte kizárólag Pestre korlátozódtak, és itt is csak a szűkebb utcákban építkezhettek (Baross utca, Podmaniczky utca). Ezzel magyarázható, hogy a cég kb. 300-as motorkocsiállománya mellett csak kevés, kb. 100 db. pótkocsit üzemeltetett - azaz inkább preferálta a kisebb utasforgalomnál használható szóló motorkocsis üzemet. Kivételt csak a Nagykörút és egyes kifutó vonalak képeztek (Pesterzsébet és Kőbánya felé), itt vált szükségessé a pótkocsis üzem bevezetése. Emiatt a belvárosban csak ezen vonalak végpontjainál épített a BVVV hurokvágányokat: a Boráros téren, a Nyugati pályaudvarnál és a Rókus kórháznál.
A növekvő forgalom miatt a BVVV 1910-ben kezdte meg a pótkocsik vásárlását, bár már korábban is használt kiskocsikból átépített pótkocsikat. Kezdetben a motorkocsikhoz hasonló háromablakos szekrényű pótkocsikat (M és N típus), majd a motorkocsikkal szinte teljesen megegyező szekrényű négyablakos pótkocsikat vásároltak (O és P típus). Az M típus még a korabeli szerkesztési gyakorlatnak megfelelően laternás tetővel, világítóablakokkal készült. A többi pótkocsitípust az ekkor elterjedő szilárdabb felépítésű dongatetővel látták el. A pótkocsik igen egyszerű berendezésűek voltak: fékrendszerként a villamosvasúton szokásos Böcker-légféket alkalmazták, ami rudazaton keresztül tuskófékekre hatott. Elektromos berendezésként csak a főáramkörű világítás volt felszerelve rájuk. Az utastér eredetileg - ami válaszfallal volt leválasztva a perontól - sok ülőhellyel volt ellátva: az egyik oldalt kettős keresztülések voltak felszerelve. Az M típusú kocsikat eredetileg kifelé nyíló ajtókkal szerelték fel (bár egyes kocsikon már a BVVV idején lecserélték lecsapható ajtókra), az 5100-asoktól kezdve a később szabványossá vált lecsapható ajtókat alkalmazták. A kalauz egy az utastéren is végigvezetett bőrszíjjal működtette a kocsik elejére és végére felszerelt indításjelző csengőt - a szíj megfelelő irányú megrántásával a csengők külön-külön is működtethetőek voltak.
|
|
és az 5210-es |
|
|
|
---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5013,5017,5018,5019, 5024,5027; 5210; 5011* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Böcker-légfék |
Böcker-légfék |
Böcker-légfék |
Böcker-légfék |
Böcker-légfék |
|
|
|
|
|
|
Az M típusú (4900-as) pótkocsik
Az eredetileg 501-530-as pótkocsiknak a BSzKRt. a 4900-4929-es pályaszámot adta. A kocsik fényezési mintája megmaradt, a '20-as évektől kezdve az alsó fehér sávban gyakran helyeztek el reklámokat. A szokásos szabványosítási átépítések után a pótkocsik továbbra is javarészt a nagykörúti forgalomban maradtak. 1935 augusztusától kezdve két pótkocsis szerelvényekben közlekedtek, a nagy forgalom miatt ezért előtte felszerelték őket az ide rendszeresített indításjelző berendezéssel.
Az utascsere meggyorsítása érdekében 1939-től 1944-ig az összes pótkocsit kettős feljárósra építették át. A téli időjárástól védendő az utasokat, a lecsapható ajtók elé behajtható téli ajtókat is felszereltek a kocsikra. Ebben az évtizedben két kocsi megsemmisült a sorozatból: egy a háború áldozata lett, egy pedig a kispesti kocsiszíntűzben égett el. Az '50-es években a befogadóképességük növelése érdekében - hasonlóan a többi típushoz - az ülőhelyek számát csökkentették, a kettős üléseket megszüntették. A nagyobb befogadóképességű győri pótkocsik tömeges megjelenésével a Nagykörútról a kocsik elkerültek más vonalakra.1958-ban Minisztériumi utasításra az FVV tíz darab 4900-as pótkocsit átadott a BHÉV-nek, a Csepel - Pesterzsébet, Határ út közötti járat megnyitására. Itt P XIX-es sorozatjelet valamint P 3191-3200-as pályaszámot kaptak. Jellegzetesen három pótkocsis szerelvényekben közlekedtek BURV eredetű M XI-es (volt FVV 2200-as) motorkocsik által vontatva. Érdekesség, hogy eredetileg több pótkocsit terveztek átvenni, ám ezzel egyidőben az MKV-nak is szüksége volt a forgalom fenntartásához további pótkocsikra. Emiatt a BHÉV-re szánt további 4900-asok egy része Miskolcra kerültek, cserébe Miskolc átadta a BHÉV-nek a villamosvasúti forgalomra kevésbé alkalmas, MDV gőzmotorokocsikból és mellékkocsikból kialakított pótkocsijait (P XVII-es és P XVIII-as típus). A csepeli vonalra később további pótkocsik érkeztek, így a P XIX-esek máshova is eljutottak: 1962-ben például az L XII-es típusú L 2016-os volt pécsi mozdony három P XIX-es pótkocsival a Budafoki vonalcsoporton közlekedett (ekkor járt egyedül mozdonyos személyvonat a budafoki vonalcsoporton). Öt pótkocsin Knorr III-as légfékkel is kiegészítették a fékberendezést a BHÉV-en elterjedt műszaki megoldásoknak megfelelően.Volt 4900-as pótkocsik a BHÉV-nél: a P XIX-es típus
A '60-as évek végefelé a villamos karakterű kocsikra egyre kevesebb szükség volt a BHÉV-nél, öt kocsit ezért átadtak 1966-ban a Miskolci Közlekedési Vállalatnak, a másik ötöt pedig 1966-67-ben selejtezték, illetve M IX-esek gyártásához "pályaszámfelújításra" használták fel őket - azaz szétbontották őket, és helyettük új motorvonatot építettek.
A Miskolci Közlekedési Vállalat 1958-59-ben jutott a 4900-as pótkocsikhoz, itt 200-217-es pályaszámot kaptak Ehhez jött hozzá 1966-ban a BHÉV-től kapott további öt további pótkocsi (218-222-es pályaszámokkal). Ez a típus 1975-77-ig közlekedett Miskolcon.Miskolc
A '70-es - '80-as évek nagy selejtezései mellett több pótkocsi is megmaradt: szerencsére nem vágtak szét minden villamost, helyette több közülük tengelyeitől megszabadítva hétvégi telkekre került kunyhónak (pl. a 214, 222-es, melyek ma is állnak). Fennmaradt a 214-es pótkocsi is, így amikor a '80-as években nosztalgia szerelvényt építettek Miskolcon, az egyik pótkocsi ez lett. A szentendrei múzeum megnyitásával ezt a kocsit elszállították, és kiállításra került. A korábbi nosztalgia-felújításnál hamis színeket és cégjelzést kapott, így a történelmi hűség megőrzése végett a jövőben tervezik újrafényezését és eredeti 4908-as pályaszámmal való kiállítását.
Az N típusú, 561-590-es pályaszámú pótkocsik 5100-5129-es pályaszámmal közlekedtek tovább 1923 után. A dongatetős elrendezésnek megfelelően tágasabb lett a kocsi utastere, mivel elmaradt a laternás tető merevítéséhez szükséges utastérbe nyúló öntvények. Az inkább ülő utasok kiszolgálására tervezett utastérben még viszonylag kevés kapaszkodó volt. Az '50-es évekbeli felújítások során itt is csökkentették az ülések számát.Az N típusú (5100-as) pótkocsik
Az 5100-as pótkocsik a 4900-asokhoz hasonlóan a nagykörúti forgalomban közlekdtek, a '30-as évektől kezdve kétpótkocsis szerelvényekben. Ennek megfelelően ezeket is ellátták az indításjelző berendezéssel. Ezt a típust 1938-41 között hiánytalanul kettősfeljárósra alakították, egyben szintén behajtható téli ajtókkal is ellátták a kocsikat. A győri pótkocsik tömeges elterjedésével ezek is elkerültek a Nagykörútról, ezután főként Kispesten közlekedtek.A kocsikat a 1962-ben kezdték selejtezni, elbontásuk 1968-ig befejeződött.
Az O típusú, BVVV 531-560-as pótkocsik 1923 után 5000-5029-es pályaszámmal közlekedtek. Az 5000-es sorozatot is elkezdték kettősfeljárósítani, azonban a háború előtt csak az 5000-es készült el, 1939-ben. 1950 után, az FVV ideje alatt lassan folytatódtak az átalakítások. A háború után kettősfeljárósított pótkocsikon az utasteret a perontól elválasztó ajtót kétszárnyú kényszerműködtetésűre (Gall-láncosra) cserélték le, egysoros keresztülések beépítésével. A szimplafeljárósnak megmaradt kocsikon is átépítették hasonlóan az utasteret, ám maradtak olyan pótkocsik, amik egészen a sorozat 1976-77-es selejtezéséig szinte eredeti formájukban közlekedtek.Az O típusú (5000-es) pótkocsik
1955-ben az 5011-es pótkocsit acélvázasan építették újjá. Az átépítéshez az mintát a győri pótkocsik szolgáltatták, az 5800-as pótkocsikhoz hasonló lett a lemezelés, a tetőíveltségük és az oldalablakok nagyságának aránya. A peron magasságát azonban az utastérrel egy vonalba hozták, így magasabb lépcsőfokokat kellett beépíteni az ajtóknál. Lényeges újítás volt a kocsi csapágyazásának lecserélése az eredeti siklócsapágyazásról görgős csapágyakra, a rugózást átépítették, valamint a tuskófékeket dobfékre cserélték le.
Az 5011-es után 1956-57-ben tíz pótkocsit (5001, 5006, 5008, 5009, 5013, 5017, 5018, 5019, 5024, 5027) acélvázasítottak a motorkocsikhoz hasonló kivitelű tetőíveléssel és az ablakok nagyságának megtartásával. Az oldallemezelés is robosztusabb lett, valamint a peron padlómagasságát ezeken a kocsikon is megemelték. Az acélvázaskor itt is görgős csapágyakat építettek be, azonban több kocsin megmaradt az eredeti hordmű és fékberendezés. Az átalakított kocsik másik részét viszont dobfékesre alakították át, szekunder gumirugózás beépítésével.
A pótkocsik a BKV idejében Újpesten és Kispesten közlekedtek. A '70-es évek elején indításjelző lámpákkal látták el a sorozat kocsijait, a végzárlámpát a homlokfalba építették, és az ablakok feletti szellőzőket befedték.
Az 5005-ös kocsit a Közlekedési Múzeum védettnek jelölte ki. Azonban a '70-es évek végén nem volt olyan hely, ahol kiállítható lett volna, így a BKV kocsiszínjeiben lett félreállítva, ahol állapota erősen leromlott. Időközben többször kölcsönvették filmforgatáshoz, emiatt jelenleg piros színű. Eredeti, 1912-es állapotára tervezik helyreállítani.
A későbbi 5200-5214-es pótkocsik ereetileg 591-605-ös pályaszámokkal közlekedett 1923 előtt. Ebből a sorozatból az '50-es években néhány kocsit kettősfeljárósítottak, azonban a 15 darabos sorozat többsége megmaradt szimplafeljárósnak, csak az ülőhelyek számát csökkentették.A P típusú (5200-as) pótkocsik
Egy kocsit, az 5210-est a hasonlóan átalakított 5000-esekkel megegyező kivitelben acélvázasítottak 1956-ban, dobfékesítéssel.
A BKV ideje alatt az 5200-as sorozatú kocsikat is felszerelték indításjelző lámpákkal. A villamosokat 1976-ban selejtezték.
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan
adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a
szerzőhöz, vagy a webmesterhez!
2004.XII.