Feltámadásra várva...

Még meglevő, de bizonytalan jövőjű régi villamosok

[1031] [1043] [1049] [1055] [1061] [1100] [1522] [1714] [2624] [2806] [3430] [3612] [3700-3701] [3710] [5005] [5600] [5800] [5884] [5965] [6000] [7064] [7650] [SZVV 5] [SZVV 6]


A 1031-es, az ezres sorozat egyik túlélő példánya évekig sörözőként funkcionált Kőbánya-Kispest metróállomás közelében, majd 2000 őszén bezárt. Ezután jövője bizonytalanná vált...

... míg át nem került az Üllői út mellé, a Száva utcai kocsiszín közvetlen közelébe, egy őrzött parkolóba:


A villamost a MAVITE 2007.08.24-én megvette, majd 2007. októberében felújításra a MÁV Északi Járműjavítóba szállította. A MÁV járműjavítási tevékenysége ott ugyan 2009. év végén megszűnt, a 1031-es számú villamos felújítása azonban továbbra is folyamatban van. Jelenleg a teljes külső fényezés elkészülte után a belső tér felújítása folyik.


A 1043 és a 1061 a két utolsó 58-as villamos Zugligetben. A vonal megszűntetése után kerültek ide, a kempingtulajdonos lelkesedésének bizonyítékául.


1049 sörözöként állt egy ideig a Móricz Zsigmond körtéren...

Sörvillamos

... majd 1998 végén a Jászberényi úti ócskavastelepre került.

2001 nyarán kicsit megijedtek a villamosbarátok, a jármű ugyanis eltűnt helyéről. Azt hittük, szétbontják, de szerencsére néhány nap múlva újra felbukkant, újrafestve:

1999 elején a 7064 is a 1049 mellé került. Csodával határos, hogy ez a két kocsi még mindig egyben van, hiszen számos más villamost napok alatt felaprítottak ugyanitt.


A 1055 egy igazi kohószökevény! 2001 nyaráig Ferencváros kocsiszínben állt, azután átszállították Kelenföldre.


Innét a kelenföldi remiz felújítása miatt Zuglóba került át. Jelenleg (2005 eleje) úgy tűnik, hogy felújítása után Szegeden lesz belőle egy vendéglátóipari létesítmény látványossága a Somogyi utcai "elveszett síneken". Belsejében közlekedéstörténeti emlékeket terveznek elhelyezni.


Az 1100-as pályaszámú "házi csuklós" eredetileg a 3720+3721, később a 3720-as pályaszámot viselte. Az FVV csuklósok prototípusát leállítása után évekig az akkor már nem használt Újpest kocsiszínben tárolták, majd Miskolcra került. Itt elkezdték a felújítását, de az erre szánt pénz elfogyott. A helyiek még befejezték a vázszerkezet kijvítását, majd a kocsit tárolóvágányra tolták.

2003-ban az MVK Rt. már nem tudta biztosítani a központi telephelyen való tárolást, ezért a csupasz járműtestet szétszedték, és a Vasgyári telepre vitték. Hosszas egyeztetések után a BKV 2004-ben a Fehér útra szállította; sorsának alakulása az anyagi lehetőségektől függ.


1522 - ezt az F1A motorkocsit selejtezése után elkezdték visszaalakítani eredeti állapotára, de aztán félbehagyták. Később egy filmforgatás kedvéért festették kékre (!). Korábban Ferencvárosban, majd Kelenföldön tárolták, jelenleg Zuglóban áll.



Az 1714-es motorkocsi (eredetileg BKVT "S" sorozat) eredetileg a korábban felújított, jelenleg is üzemképes 611-es nosztalgiavillamos párja volt, ikerként közlekedtek. A típus selejtezése után a 1714+1715 iker nosztalgiavillamosként közlekedett, ezért ennek a kocsinak a belseje tele van érdekes régi plakátokkal. A magányosan maradt favázas jelenleg Szentendrén, a HÉV telep tárolóvágányán porosodik.


A 2624-es pályaszámú acélvázas villamos igazán világlátott darab, a nyolcvanas években ugyanis Amszterdamba került, hogy ott városnéző villamosként funkcionáljon. 2003 végén a kocsit addig őrző egyesület helyszűkébe került, így meg kellett válniuk tőle. Többek közt eme oldalak készítői is résztvettek abban a munkában, melynek köszönhetően a BKV Rt. 2004 júliusában hazaszállította ezt a jellegzetesen budapesti villamost, mely típusának utolsó fennmaradt példánya.

Jelenleg a Fehér úti főműhelyben vár felújítására.


A 2806-os motorkocsi (BVVV "K" típus) szintén Szentendrén van félreállítva.


3612 - a "Stukák" egyik illusztris képviselője, Ferencváros és Kelenföld után most Zuglóban áll.

7650 (ex 3633) - Stuka oktatókocsi, és kísérleti aszinkron vontatómotoros jármű. Társával együtt ő is Ferencvárosban, majd Kelenföldön volt...

... most Zuglóban vár arra, hogy elkezdődjön felújítása.


A 3430-as modernizált UV (MUV) a sorozat többi tagjával együtt 2003-ban lett selejtezve. A BKV Rt. a villamosbarátok együttes fellépésének köszönhetően emelte át a megőrzésre kijelölt járművek közé

Jelenleg Zugló kocsiszínben várja a jövőt (a kép a selejtezéskor készült, amikor még a többi példány is megvolt).


Egy pozitiv példa: a Szellem (3700-3701 (ex 3608-3652)) 1995-ben teljesen üzemképesen, esztétikailag jobb állapotban mint egyes, még forgalomban levő társai, került megörzésre. A képek 2000.06.28-án készültek, amerikai villamosbarátok látogatása alkalmából.


Tolcsvay László Első villamos c. klippjének forgatásán is ez a szerelvény játszotta az egyik főszerepet. Jelenleg Zuglóban pihen.


3710: a megmaradt UZ jelzésű, könnyűszerkezetes villamos motorkocsi sokáig a székesfehérvári Magyar Alumíniumipari Múzeumban volt "kiállítva".

(fotó: John Howard, 2000 tavasz)
(fotó: NZG, 2000.10.14)

Már-már azt hittük, hogy az "aluminiumvillamos" elfeledve fog szétrohadni, amikor 2001 áprilisában azt a hírt kaptuk, hogy a kocsit Budapestre szállították, a Fehér úti főműhelybe. Bár a festése eléggé megkopott, a kocsiszekrény elég jó állapotban van, így a távoli jövőben helyreállítható.


5005 - ez a BLVV "O" típusú pótkocsi is Ferencváros kocsiszínben pihent korábban...

... majd Kelenföld után került át Zuglóba. Múzeumi célokra van félretéve, érdekes színét (más régi villamosokhoz hasonlóan) egy filmben való szereplésnek köszönheti.


Az 5600-as pótkocsi a középbejáratú villamosok ("Bukfenc", "Távos") egyetlen fennmaradt példánya; jelenleg Szentendrén áll, a HÉV telep egyik tárolóvágányán.


Az 5800-as UV-pótkocsi, melyet 1939-ben gyártottak, jelenleg Szentendrén van. A jármű jellegében megegyezik a jelenleg is használt UV pótkocsikkal.


Az 5884-es légfékes, kettőfeljárós peronú pótkocsi is Szentendrén pihen, múzeumi védettség alatt.


Az 5965-ös pályaszámú, UV-P jelzésű, UV alkatrészekkel épített pótkocsi jónéhány társához hasonlóan...

... Zuglóba került rövid kelenföldi tartózkodás után.


A 6000-es pályaszámú UV pótkocsi megőrzését 2004 nyarán javasolta a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület; jelenleg úgy tűnik, a kérés meghallgattatásra került a BKV által, a kocsi ki lett véve a bontásra váró pótok közül.


A szombathelyi 5-ös pályaszámú villamos a villamosüzem megszüntetése után jó ideig a városban maradt, később a BKV Rt. szerezte meg, hogy egyszer majd helyreállítsa BSzKRt benzinmotoros sínbusznak, eredeti 3104-es pályaszámán.

A jármű belsejét elnézve valószínűleg sokáig öltözőként funkcionált.


A szombathelyi 6-os pályaszámú villamos 2001-ben érkezett Graz-ból - ahol a helyi villamosmúzeumban volt kiállítva - Szentendrére. 2002-ben felújították, 2004-ben pedig egy rövid, méteres nyomtávú vágányszakaszt kapott a kiállítócsarnokban, így végre lekerülhetett az addig állóhelyéül szolgáló pőrekocsiról.

Kis képzavarral élve nyugodtan mondhatjuk, hogy ez a kocsi "révbe ért", hiszen a múzeumba került, ahol az esztétikai feljavítás után igazi öröm ránézni!
 

Németh Zoltán Gábor eredeti oldalát átdolgozta: Varga Ákos Endre

Legutóbbi módosítás: 2005.III.


Vissza az elejére
Vissza a kezdőlapra