Képek az elmúlt hónapok érdekességeiről, fontos eseményeiről.
Búcsú a miskolci FVV csuklósoktól
2004. november 24-én voltak utoljára menetrend szerinti forgalomban a Miskolc Városi Közlekedés Részvénytársaság FVV csuklós típusú, vagy ahogy sokan ismerik: "Bengáli" villamosai. Másnapra a cég, és helyi közlekedésbarátok lelkes csapata ünnepi menetet szervezett, melyen a nyilvánosság is részt vehetett. Két jármű, a 100-as, egyirányú nosztalgiakocsi, és a 151-es kétirányú villamos is szállított utast, méghozzá nem is keveset: körülbelül másfél száz érdeklődő váltott különjegyet az ünnepi díszbe öltöztetett villamosokra. Közülük sokan távoli városokból érkeztek, mint a VTTE Nosztalgia Bizottságának tagjai is. Ezúton is gratulálni szeretnénk a szervezőknek az ünnepélyes menetek lebonyolításáért, melyek szépen bizonyították, hogy a közlekedésbarátok körében jókora érdeklődés van az ilyen programok iránt!
Az esemény két résztvevője:
balra az első miskolci FVV csuklós, a 100-as nosztalgiakocsi a K-telep
kijáratánál, jobbra pedig az utolsó, forgalmi kocsiként utast szállító
151-es "Bengáli". A kép alján belógó árnyékokból sejthető, hogy a nagy
érdeklődést kiváltó búcsún sok fotós is részt vett.
Látogatás a Kelet-Nyugati Metróvonalon
2004. november 19-én délelőtt alkalmunk
nyílt megtekinteni a Kelet-Nyugati Metróvonal Fehér úti járműtelepét. Szakmai
vezetéssel megnéztük a tároló- és szerelőcsarnokokat, a különféle alkatrészek
vizsgálatát és javítását, illetve megismerhettük az üzemeltetésnél használt
technológiákat. Ezután egy forgalomba beálló szerelvénnyel közelítettük
meg a Fehér úti végállomást, ahonnan menetrend szerinti vonatokkal értük
el előbb a Blaha Lujza téri, majd a Batthyány téri mélyállomást. Előbbinél
megismerhettük a felújítás megtervezésekor figyelembe vett kritériumokat,
illetve megnéztük a forgalmi ügyelet helyiségét, utóbbinál pedig megtekintettük
a mozgólépcsők gépházát is.
Látogatás a Szegedi Közlekedési Társaságnál
2004. október 26-án látogatást tettünk
a "Napfény Városában", az SZKT Rt. meghívására. Alkalmunk nyílt utazni
a helyben tervezett és épített T-850-es pályaszámú Volvo trolibusszal,
illetve a nemrég felújított 313+314 villamos nosztalgiaszerelvénnyel. Mindezeken
túl megtekintettük a járműtelep kincseit, az új KT4-es villamosokat, és
a néhány hete végetért átépítés alkalmával az út közepére helyezett közös
busz+villamos tömegközlekedési sávval ellátott Tisza Lajos körutat.
Nagyon jól éreztük magunkat, ezúton szeretnénk
még egyszer megköszönni a szegediek szíves vendéglátását!
Balra: a nemrég felújított
313+314 nosztalgiaszerelvény. Jobbra: csapatunk az új, 7-es trolibusz vonal
végállomási fordulóhelyén, a villamos kocsiszínben.
Két további újdonság Szegeden:
egy Potsdamból vásárolt KT4D villamos digitális kijelzővel, illetve közös
tömegközlekedési sáv a felújított Kiskörúton.
"Kultúrális Örökség Napjai" a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban
2004. szeptember 18-19-én ingyenes belépéssel, és többek között tagtársaink által is szervezett makettkiállítással várta látogatóit a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum. Aki pedig kitöltött egy, a múzeummal, illetve Budapest tömegközlekedésével kapcsolatos tesztet, részt vehetett egy nosztalgia utazáson Szentendre-Margit híd-Szentendre útvonalon, a DL II 41 - P XV 511 - DL V 42 összeállítású szerelvénnyel.
A nosztalgiaszerelvény 42-es,
illetve 41-es pályaszámú mozdonya a Margit hídnál, illetve Szentendrén.
Ízelítő a tömegközlekedési
témájú modellkiállítás látnivalóiból.
Nosztalgia utazás a Fogaskerekűvel
2004. szeptember 9-én Egyesületünk tagjainak lehetősége nyílt utazást tenni a Fogaskerekű Vasút 130 éves személykocsijával, a "zöld fogassal". Az út végeztével Nosztalgia Bizottságunk megtartotta rendes ülését.
Baloldalt: a "zöld fogas"
Svábhegy állomáson. Jobbra: kilátás a hegy felőli oldalra. Szántó Zoltán
felvételei.
2004. augusztus 17-én Bécsbe látogattunk, ahol a város tömegközlekedési, illetve kulturális érdekességeivel ismerkedtünk. Közlekedési témájú programjaink közül kiemelkedett a városban nosztalgiaüzemet folytató szervezetek - a VEF és a WTM - közös kocsiszínjének megtekintése. Az egyesületek önkéntesei itt olyan régi járműveket tárolnak és tartanak karban, melyek nem tartoznak a hivatalos múzeumi állományba, és melyek bármikor igénybe vehetők különmenetek céljára. Az irigylésre méltó, mintegy három tucat motor- és pótkocsit magába foglaló "élő" gyűjteményben egy-egy típus különböző kornak megfelelő állapotú példányai is megtalálhatók, természetesen mind működőképesen.
Egy 1913-as gyártású K és
egy 1929-es gyártású M1 motorkocsi a VEF gyűjteményéből.
Baloldalt: társaságunk egy
része Hietzingnél. Jobboldalt: a legöregebb, még vonali szolgálatot teljesítő
E motorkocsik egyike.
Nosztalgiavillamosozás a száz éve megnyitott Haller utcai vonalon
Idén ünnepelte a Haller utcai villamosvonal megnyitásának 100. évfordulóját. A rövid szakasz használatbavételével és az építtető BKVT-nek (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság) a hálózatába kötésével egy olyan új kapcsolat jött létre a Keleti pályaudvar és Ferencváros, illetve a ráckevei HÉV között, mely a 24-es villamos révén ma is nagy jelentőséggel bír. Erről emlékeztünk meg a Közvágóhíd és az Orczy tér közti nyilvános nosztalgiamenetekkel 2004. július 18-án.
Az 1908-as gyártású 611-es
motorkocsi Közvágóhíd végállomáson, és az Orczy téren
A rendezvény sok érdeklődőt
vonzott, úgy utast, mint fényképészt. Az egyik leggyakoribb kérdés az volt,
hogy mikor lesz legközelebb ilyen különmenet.
A 2624, azaz az "amszterdami villamos" hazatérése
Hosszas szervezőmunka eredményeként 2004. július 13-án megérkezett - jobban mondva hazaérkezett - Budapestre a 2624-es pályaszámú budapesti villamos, mely a nyolcvanas évek második felében került Amszterdamba. Ottani tulajdonosának helyhiány miatt kellett megválnia a járműtől, a BKV Rt. pedig befogadta, és hazaszállíttatta a négyablakos acélvázas kocsiszekrénnyel rendelkező kéttengelyest.
A világlátta villamos ismét
budapesti síneken!
Újabb látogatás a Fogaskerekű Vasútnál
A villamosított Fogaskerekű Vasút 75. születésnapját megünnepelendő ismét ellátogattunk a városmajori kocsiszínbe. A néhány hónappal ezelőtt még újjáépítés alatt álló nosztalgiaszerelvény végre elkészült, és bár az 1929 óta megváltozott műszaki körülmények okán jelenleg nem közlekedhet, így is méltó emléke a magyar közlekedéstörténet egy dicsőséges fejezetének. A megtekintés közben a felújítás kivitelezői meséltek a felmerült gondokról, a helyreállítással kapcsolatos aprólékos kutató- és szakmunkáról, majd a látogatás végeztével tettünk egy kört a forgalomban levő járművekkel.
Baloldalt a mozdony a kocsiszíni
csarnokban, jobboldalt a mozdonyra támaszkodó pótkocsi látható.
A kéttengelyű mozdony, és
a hajtómotorokat vezérlő kapcsolómű.
Baloldalt: induló szerelvény
a Széchenyi hegyi végállomáson, illetve egy kocsiszínbe beálló szerelvény
Városmajorban.
2004. június 18-19-20-án Egyesületünk látogatást tett Erdély néhány nagyvárosában, a természeti és történelmi látnivalókon kívül természetesen a tömegközlekedésre is odafigyelve.
Bővebb
beszámoló erdélyi kirándulásunkról
2004. május 15-én, egy napsütéses, bár nem túl meleg szombati napon látogatást tettünk Miskolcon, ahol vendéglátónk a Miskolc Városi Közlekedési Rt. volt. Megtekintettük a Társaság komplex telephelyét, majd a 2-es villamosvonalon tettünk egy kört egy ex-bécsi kocsival. Mindeközben tájékoztatást kaptunk a cég helyzetéről és terveiről is. A szervezett program után kirándultunk egyet a Lillafüredi Állami Erdei Vasúttal, majd a nap végeztével visszaindultunk Budapestre.
Bemutatták nekünk a Bécsből
vásárolt SGP E1-es villamosokat is.
Kisvasutazás Garadnára,
illetve FVV csuklós villamos a 2-es viszonylat vasgyári hurokvágányán.
A fogaskerekű felújítás alatt levő nosztalgiajárművei
2004. április 15-én Egyesületünk tagjai látogatást tettek a Fogaskerekű Vasút városmajori kocsiszínjében, ahol megtekintették a felújítás alatt álló 30-as pályaszámú Ganz villanymozdonyt, és a hozzá tartozó 40-es pályaszámú Rowan pótkocsit. Ezek a járművek 1929 és 1973 között közlekedtek, felújításukra a vasút villamosításának 75. évfordulója ad apropót. Mivel eredeti állapotuk nem kompatibilis a jelenlegi műszaki adottságokkal (üzemi feszültség, peronmagasság), közlekedtetésükre egyelőre sajnos nem lesz lehetőség. Ehelyett várhatóan az állomás területén lesznek bemutatva.
A baloldali képen a friss
festésű mozdony, a jobboldalin a még fényezés előtt álló pótkocsi pihen
a csarnokban.
Baloldalt: a mozdony két
hajtómotorja, jobboldalt: a pótkocsi belső tere.
A szentendrei múzeum két büszkesége, az 1913-as gyártású, BVVV 436-os pályaszámú favázas szóló motorkocsi, és a BLVV 21+22 favázas ikerkocsi január végén filmforgatás céljából a városba lett szállítva. Nobel-díjas írónk, Kertész Imre "Sorstalanság" című regényének Koltay Lajos által rendezett filmváltozatának felvételeinél segédkeztek, a Festetich Mihály utcában, illetve Újpesten, az István út és a Görgey Artúr út kanyarulatában.
A nosztalgiajárművek a Festetich
utcában (balra), illetve Újpesten (jobbra)
A szereplésre várakozva
az újpesti hajnal hűvösében...
Nyitott Kapuk Napja - Milleniumi Földalatti Vasút
A "Kultúrális Örökség Napjai" rendezvénysorozat keretében azok, akik 2003. szeptember 20-án vagy 21-én eljöttek a földalatti vasút Deák téri múzeumába, és ott sikeresen kitöltöttek egy, a vasúttal kapcsolatos ismereti tesztet, részt vehettek egy utazáson a Milleniumi Földalatti Vasút 11-es pályaszámú nosztalgiakocsijával. Az eseményt Egyesületünk szervezte.
A "kisföldalatti" nosztalgiakocsija
a Vörösmarty téri, illetve a Mexikói út állomáson
Ugyanezen a hétvégén, szintén Egyesületünk szervezésében az érdeklődőknek lehetősége nyílt a Ferenc Áramátalakító megtekintésére.
A képek utánközlése csak
a szerző írásos engedélyével lehetséges!
Vissza a főoldalra |
Legutóbb módosítva:
2005. szeptember 21.
|