A
Damjanich utcai telephez
hasonlóan a Pálffy telepet is nehéz besorolni egyetlen kategóriába,
hiszen volt villamos főműhely, lóvasúti kocsiszín, áramfejlesztő telep,
villamos kocsiszín, trolibusz főműhely és áramátalakító egyaránt.
Tekintsük most át a történetét.
Lóvasút
A budai lóvasúti vonalak kiépítésével egyidejűleg a Budai Közúti
Vaspálya Társaság (BKVT) két forgalmi telepet is létesített. Az egyik
kocsiszín a későbbi Pálffy telep területén jött létre. A BKVT 1869-ben
itt egy 40 kocsi tárolására képes színt, és egy 130 ló befogadására
alkalmas lóistállót épített.
Villamosítás
A lóvasúti vonalakat a
XIX. század végén sorban villamosították. Ehhez kapcsolódóan a BKVT
1896. július 20-ra a Pálffy utcai telepen 39 kocsi befogadására
alkalmas villamos kocsiszínt építtetett.
|
Helyszínrajz 1896-ból
« A BKVT villamos kocsiszínje,
mellette a Henger utcai vonal
|
Egy 1900-as kimutatás szerint 75 m vezeték nélküli, és 627 m
felsővezetékkel felszerelt vágány volt a telepen.
Áramfejlesztő telep
A villamos üzemhez az energiát a telephelyen épített
áramfejlesztő
telep biztosította. A Pálffy telep feladata a teljes budai hálózat, és
az újpesti szakaszok ellátása volt. A szenet vasúti kocsikkal
szállították az erőműbe.
Az erőműbe az első kiépítéskor hat db. 10 at. Babcock-Wilcox
vízcsöves kazánt telepítettek.. A gépházban négy fekvő tandem gőzgép
volt elhelyezve, amelyek közül kettő 750 lóerős, kettő 350 lóerős volt.
A nagy gőzgépek 8 pólosú Siemens és Halske dinamókat hajtottak meg.
Ezek a J 110 típ. dinamók 400 V feszültségen (ekkora volt akkoriban a
felsővezetékes vonalak feszültsége) 1250 A áramot állítottak elő. A kis
gőzgépek J 99 típ. 500 Amperos 6 pólusú dinamókat hajtottak. Az
erőművet - a két kisgéppel - 1896.05.30-án, míg a nagy gépeket
1896.09.15-én helyezték üzembe.
További villamos kocsiszínek kiépülésével egyetemben a Pálffy kocsiszín
szerepe fokozatosan csökkent. Az áramfejlesztő bővítésével 1907-ben az
ott lévő 34 kocsiférőhelyes színt lebontották, további kazánokat és egy
1500 lóerős gépet helyeztek üzembe, mely 5500 V-os váltóáramot állított
elő (azután az áramátalakítókban ezt alakították egyenárammá). Ekkor a
telep kocsiszín
jellege megszűnt. 1910-ben az összes vágányhossz már csak
557 m-t tett ki. 1914. óta a Pálffy áramfejlesztő telep környező
villamosvonalak mellett a
Szentendrei HÉV vonalát is táplálja villamos energiával. 1918-ban a
hasznos vágányhossz már csak 298 m volt.
Az I. világháború alatt, majd az azt követő időszakban A Pálffy utcai
áramfejlesztő telep szénnel való ellátása akadozott. A fővárosi
villamosforgalmat szervező Budapesti Egyesített Városi Vasutak (BEVV)
1922-ben a BHÉV-től 44 szénszállító teherkocsit bérelt. E járművek több
éven át Pálffy tér-körvasút-Óbuda-Annavölgy-Sárisáp útvonalon
fordavonatokban közlekedtek.
A
kép a Pálffy téri vágányhálózat és a Pálffy utcai áramfejlesztő telepre
vezető iparvágány elrendezését mutatja az 1920-as évek elején »
A Pálffy erőmű kazánháza
|
Az áramfejlesztő gépterme
|
Áramátalakító
A BSZKRt. az áramfejlesztő telepeit fokozatosan megszüntette,
villamos energiát az országos közforgalmú hálózatból vásárolt. Így
1931. év végén a Pálffy telepen is megszűnt az áramfejlesztő telep
működése,
a továbbiakban áramátalakítóként üzemelt.
1934-ben a Henger utcából a telepre vezető csonkavágányt felbontották,
az itt lévő sarok-területrésszel a telep területét csökkentették.
|
Térképrészlet 1937-ből
« Helyszínrajz a környező vonalakkal
1935-ből
Egy 1935-ös kimutatás szerint a Pálffy telepen 5
váltó, és 1 keresztezés volt.
|
|
A vágányhálózat 1945-ben
« A környező
vonalak és az
iparvágány ábrázolása egy 1941. évi rajzon
A HÉV vágányok itt nem kerültek ábrázolásra
|
Villamosvasúti főműhely
A II. Világháború okozta károk helyreállítása, a megsérült járművek
soron kívüli javítása óriási feladatot rótt a villamosvasúti
főműhelyekre. A kapacitások bővítése céljából 1948-ban a volt BKVT
kocsiszín helyén a Henger utcában 3500 m2
alapterületű új főműhely épült, ez lett a Pálffy főműhely.
« A környező vonalak és az
iparvágány ábrázolása 1952-ből
Troliüzem
1953-ban a troliüzem vette birtokba, az FVV itt troliműhelyt rendezett
be. A trolibuszok kipróbálására a kocsiszín körül (Henger utca -
Tölgyfa
utca - Fekete Sas utca) egy próbavezetéket építettek. Érdekességként
megjegyzendő, hogy ez a telep a többi trolibusz vonallal nem volt üzemi
kapcsolatban, így a trolikat a Margit hídon keresztül vontatóval
hozták-vitték.
A csuklós trolibuszok gyártásában fő szerep jutott a Pálffy főműhelyre.
1961-64. között a FAÜ Sallai főműhelye által gyártott járműszekrénybe
itt szerelték be az IK 60T szóló trolibusz-alkatrészeket.
Ezen
a nem túl jó minőségű képen látszik a Pálffy telep körüli trolibusz
próbapálya egy részlete »
1960-ban bevezették a trolibuszok pótkocsis üzemét. Ehhez a szolo
trolik hársó részét meg kellett erősíteni és egy megfelelő
vonókészüléket kellett beépíteni.
Ezen
a képen látszik az egyik trolibusz átalakítása a Pálffy
főműhelyben »
Az 1960-as években - a villamosvasúti és a HÉV-ágazat kerékpárjavítási
igényeinek kielégítésére a Pállfy főműhelyből a kor színvonalának
megfelelő kerékpárjavító műhelyt alakítottak ki. Vágányhossza 1966-ban
759 m volt, ekkor még mindig trolibusz műhelyként is működött.
Egy katonai térképrészlet
a Pálffy teleppel az 1960-as évekből
|
A környező vonalak és az
iparvágány ábrázolása 1961-ből
|
A trolibuszok javítását idővel egyre inkább az 1962-ben megnyitott
Pongrác telep vette át. A trolivezetéket a környező utcákban az 1970-es
évek közepén szerelték le.
Az
iparvágány és a telep belső vágányhálózatának rajza 1970-ből »
A korabeli leírás szerint: "A Mártírok útjáról a Bem J. utcába,
valamint a Pálffy-telepre
vezetõ
iparvágány szakasz kifogástalan állapotban van. A telepen lévõ
iparvágányok
elhanyagolt, kifogásolható állapotúak. Két csonkavágány használaton
kívül
van, a felsõvezetéket leszerelték."
A következő változást a Kelet-Nyugati metró második szakaszának építése
hozta. Ehhez kapcsolódva a Szentendrei HÉV vonalat kéreg alatt
meghosszabbították a Batthyány térig. A Margit híd budai hídfőjének
északi oldalán lévő felszíni HÉV végállomást megszüntették. Ezzel
együtt 1971-ben felszámolták a Bem utcai és a Budai rakparti
villamosvonalakat is a Batthyány tér-Margit híd között. Ezzel megszűnt
a Duna jobbparti körvasút is. A Pálffy telep vágánykapcsolata a
külvilággal elveszett.
A telep továbbra is a BKV tulajdonában maradt. Főműhelyi tevékenysége
az 1990-es évek elején megszűnt.
Két kép a már használaton kívüli telepről 1996-ból.
Légifotó a telepről 1999.
körülről
A telepet a BKV 2000-ben értékesítette. A bontásról és a régészeti
feltárásról készült az alábbi képes beszámoló.
2002-ben ide a régi
falak részbeni megtartásával
új
irodaház-komplexumot építettek. Az áramátalakító azonban továbbra
is
üzemel - az irodaház alagsorában.