A nagysurányi eredetű Wolfner család első, Újpestre települő tagja
Wolfner Gyula volt, aki a Váci út-Károlyi utca sarkán, a későbbi
Táncsics Bőrgyár területén lévő
telket megvásárolva, 1840-ben gyapjúmosó vállalkozásba
fogott. Később csatlakozott hozzá testvére, Wolfner Lajos is és
létrehozták a Wolfner Gyula és Társa Közkereseti Társaságot. Első
termékük a birkabőrből készített szattyánbőr volt. Az új gyár nagyon
gyorsan fejlődött, fokozatosan az egész országra kiterjedtek üzleti
kapcsolataik.
Az első világháborúnak köszönhető a cipőgyártás megindítása: az első
termékek bakancsok, illetve csizmák voltak. A gyár elnyerte a
"Magyar Királyi Honvédség Egyetlen Bőr-Hadfelszerelési Gyára " címet
is. A gyorsan gyarapodó üzem hamarosan kinőtte eredeti telkét és a
Károlyi utca túloldalán, illetve a Baross utca mentén terjeszkedni
kezdett. A bakancsgyártást 1914-ben telepítették át a későbbi Duna
Cipőgyár területén lévő tűzödébe.
A Baross utcai villamospályából
iparvágányok sorát létesítették a különféle telephelyekre. Az eredeti,
Károlyi utcai bőrgyár volt az I-es telep, majd a Baross utca 7. szám
alatti a II-es telep, ennek 428 méter hosszú iparvágánya 1907 körül
létesült. A Baross utca 11-13 szám alatt volt a III-as telep, ez 1917
körül csatlakozott a villamospályához egy 466 méter hosszú
vágányzattal. Végül kissé távolabb, a Baross utca 85 szám alatti volt a
IV-es telep, mely 1918 körül kapott egy 363 méter hosszú
iparvágánycsatlakozást.
Az iparvágányok 1918 körüli ábrázolása
A fenti képen a II-es (balra) és a IV-es telep (jobbra) iparvágánya
látszik, a III-as telep valamiért nem szerepel. A telephelyek
elrendezése az alábbi ábrán látható.
Ezen a '20-as évek végén
készült ábrázoláson látszik az iparvágányok legnagyobb kiépítettsége
Az 1927-es év mérföldkövet jelentett a Wolfner gyár, de a magyar
cipőgyártás történetében is. A faszeges cipők mellett megkezdődött a
ragasztott és flexivarrott talpú cipők gyártása is. A nyugatról
megvásárolt cipőipari gépek akkori termelésbe állításával indult meg a
cipőgyártás alapvető korszerűsítése.
|
1930-as állapotok
|
Az 1930. december 31-i állapot szerint a II-es telep vágányhossza 478
méterre növekedett és négy kitérőt tartalmazott (a kiágazási váltóval
együtt). A III-as telep vágányhossza 426 méterre csökkent, szintén négy
kitérővel, míg a IV-es telep vágányhossza 343 méterre változott
és 3 kitérő volt beépítve.
Az 1929-33. közti gazdasági válság a Wolfner gyár életében is éreztette
hatását. 1933. körül a IV-es telep megszűnt, iparvágányát elbontották,
a II-es telep kiágazását szintén kiépítették a pályából, viszont a
belső vágányhálózat továbbra is megmaradt, mely össze volt kötve a
III-as telep vágányaival.
A vágánybontásokat ábrázoló
helyszínrajz
A válság utáni fellendülés során a gyár a legnagyobb termelését az
1930-as évek végére érte el, amikor 650 fő napi 200 pár polgári cipőt
és 1000 pár bakancsot termelt.
Az 1935-re kialakult
vágányhálózat
1944-es
állapotok
|
|
A második világháború alatt problémák voltak a nyersanyagellátással és
az energiaellátással is. 1943-tól csökkent a termelés, majd a gyárból
jelentős készleteket nyugatra hurcoltak. 1944. végén a termelés leállt.
Helyszínrajz 1947-ből. Ekkorra
a hurok belsejében egy csonkavágányt felbontottak
1948. március 26-án a Wolfner Bőrgyárat
államosították, neve ekkor lett Táncsics Mihály Bőrgyár, valamint
ekkor választották le róla a Duna Cipőgyárat is.
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben |
Kiszolgálási
utasítás 1959-ből
|
Az
iparvágány kiterjedése 1962-ben 620 méteres volt. Kiszolgálása
Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca útvonalon történt.
Kocsiforgalma
1960-62. között 240-320 kocsi/év
körül mozgott.
Rajz 1962-ből
A Duna Cipőgyár az 1960-as évek derekára nemcsak a magyar, de az
európai nagy cipőgyárak szintjére kűzdötte fel magát. Ebben az
időszakban a létszám 4430 fő volt, a termelt párszám elérte az évi 4,5
milliót, melyből 1,2 millió pár már exportra - döntően szovjet piacra -
készült.
Egy 1971-es ábrázolás
|
A gyár belső vágányhálózata az 1970-es évekig apránként csökkent.
1971-re egy újabb csonkavágány szűnt meg.
A 7052-es Muki a III-as kapu
előtt 1974-ben
1974-75-ban azután az iparvágány jelentős részét selejtezték, ami
vélhetően a kazán fűtési módjának korszerűsítésével függött össze: nem
volt szükség a továbbiakban a szénszállításokra. A III-as kapun bejövő
vágány kettéágazott és utána csonkán ért véget.
Kiszolgálómenet halad az
István tér felé a cipőgyár előtt
|
Az iparvágány kiágazása a Baross
utcából 1978-ban
|
Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A Duna
Cipőgyár iparvágányának kiszolgálási szerződését a BKV
1981.12.31-vel felmondta, a vágányt 1981. IV. negyedévében selejtezték,
majd el is bontották.
A rendszerváltás után a privatizáció során 1992-ben a cég utóda a
Dunafitt Cipő Kft. lett, amely néhány év után tönkrement.
|
|
A volt cipőgyár épülete 1998-ban
|
A Baross utca látképe 2000-ben, balra a
volt cipőgyárral
|
A gyártás megszűnt, a telephelyen sok kis cég telepedett meg.
A III-as kapu vágány
nélkül 2011-ben
|
Látkép 2011-ben a Baross utca
felől
|
A II-es kapu helye is még
jól kivehető volt 2011-ben
|
A Károlyi utcai kapu egykor és
most
Helyszínrajz
|