Az újpesti kavicsbánya a Labdarúgó utcában, az újpesti vágóhíddal
szemközt helyezkedett el. Sajnos keletkezéséről, fennállásáról,
megszűnéséről eddig csekély szakirodalom volt fellelhető. Arra, hogy
ide a villamosvasúttól iparvágány vezetett, csak néhány korabeli
vágányhálózati rajz utal, az iparvágány azonban nem lelhető fel
semmilyen megmaradt, korabeli iparvágány kimutatásban sem.
A későbbi kavicsbánya mellett, az Irányi Dániel utcában 1911. március
29-én indult meg a villamosforgalom és ekkor adták át az
újpesti vágóhíd iparvágányát is. A
kavicsbányához ekkor még nem vezett iparvágány, az valamikor az 1920-as
években létesülhetett.
A kavicsbánya iparvágányának
első ismert térképi ábrázolása az 1920-as évekből
Az iparvágány a vágóhídi iparvágányból ágazott ki, mely az Irányi
Dániel utcai vonalba volt bekötve.
Az
iparvágány ábrázolása 1930-as évekbeli rajzokon
A rajzokból kiderül, hogy az iparvágány elrendezése - a bánya
jellegénél fogva - állandóan változott. Legnagyobb kiépítettségét az
1940-es években érte el.
Helyszínrajzok 1944-ből
A fenti jobb oldali képen látszik, hogy az iparvágányt ekkoriban még
bővítették. A későbbiek során a vágányhálózati rajzok a kavicsbánya
iparvágányát már nem ábrázolják. Az, a bányával együtt, valamikor a
háború után, az 1950-es évek elején szűnhetett meg, amikor a bányát
bezárták, területét feltöltötték és rekultiválták. Helyén jelenleg
raktárak, ipari létesítmények találhatóak.