A
telephely látképe 2005-ben, a Szilágyi utca átépítésének idején
Az
Egyesült Izzó Géposztálya,
1951-ben vált szét gépgyártó és karbantartó-javító részlegre. A
gépgyártó részlegből még ugyanebben az évben alakult meg a
Vákuumtechnikai Gépgyár. Az új gyár helyigényének megoldására 1951-ben
a vállalathoz csatolták a mechanikai és üvegtechnikai gépek gyártásával
foglalkozó, egykori Hattyár András és Társai közkereseti társaság
újpesti telepét. A Vákuumtechnikai Gépgyár, mint önálló gyáregység
1952-53-ban - 42 millió forintért - a rákospalotai Szilágyi utcai új
telephelyére költözött át, ahol kizárólag az Egyesült Izzó részére
készített üveggyártó és üvegfeldolgozó gépeket, berendezéseket.
A
Hattyár András féle vállalatot 1920-ban alapították Újpesten, a
gyártelep a Kolozsvári /később Somogyi Béla/ u. 8-10. szám alatt
működött. Üzletkörét teljes teljes izzólámpagyártó berendezések, vácuum
szivattyúk, üvegtechnikai és precíziós gépek gyártása képezte. Az évi
átlagban 80-120 munkást foglalkoztató üzem széleskörű
exporttevékenységet is folytatott, külföldi piacai között szerepelt
Anglia, Belgium, Csehszlovákia, Franciaország, Görögország, Hollandia,
India, Jugoszlávia, Lengyelország, Németország, Olaszország,
Palesztína, Románia, Spanyolország, Svájc, Svédország, Törökország,
Tunézia. A Budapest felszabadításáért folytatott harcok során a
vállalatot háborús károk nem érték. A meginduló polgári gyártás mellett
a jóvátételi szállításokba is bekapcsolódott, 1946-ban össztermelésének
30 %-át, 1947-ben 4 %-át tették ki a jóvátételre gyártott termékek. A
nem megfelelő foglalkoztatás következtében azonban az alkalmazott
munkáslétszám állandóan csökkent, az 1946. évi 40 főről 1948-ig 20 főre
apadt. A vállalatot 1948. március 26-án államosították. 1950. április
hóban a cégnév Vacuumtechnikai Gépgyár-ra változott, majd a vállalat -
önállóságát elveszítve - ugyanezen névvel az Egyesült Izzólámpa és
Villamossági Rt. gyáregysége lett. Jelenleg is ebben a szervezetben
működik.
|
A Vákuumtechnikai Gépgyár az új telephelyen 1953. május 1-én kezdte meg
a termelést. Az FVV Rákospalotára vezető Szilágyi utcai vonalából
kezdetben egy 585 méter hosszú iparvágányt fektettek a nyersanyagok
vasúti beszállításának, valamint a kész termékek kiszállításának
biztosítására. A legkisebb pályaívsugár 150 méteres volt, ami lehetővé
tette a nagyvasúti kocsik korlátozás nélküli közlekedését. Az
iparvágány első ismert ábrázolása 1959-ből származik. Ebben az
időszakban 1230-an dolgoztak itt.
Az iparvágány
helyszínrajza 1959-ben
|
Kiszolgálási
utasítás 1959-ből
|
A Vákuumtechnikai Gépgyár 1960-ban már jelentős termelési
kapacitáshiánnyal küszködött. Feloldására kooperációs kapcsolatba
lépett az Árpád-híd pesti hídfőjénél, a XIII. ker. Váci út 118. sz.
alatti famegmunkáló és asztalosipari gépeket gyártó Könnyűipari
Gépgyárral. 1961. szeptember 30-ai hatállyal a Gépgyár be is
olvasztotta magába kooperáló partnerét. Gyártelepét leszerelte,
berendezéseit és gépeit Rákospalotára átszállította, magát a
telephelyet raktározási gondjai enyhítésére használta átmenetileg
csakúgy, mint a Mátravidéki Fémművektől 1962-ben átvett IX. ker.
Máriássy u. 1. sz. alatti raktártelepet.
Képek
a gyár életéből
Az iparvágányt folyamatosan bővítették. Hossza 1962-ben elérte a 905
métert. Volt egy hosszú vágány, mely a kapun bejőve végighaladt az
udvaron, majd ebből egy kitérő ágazott ki, ami egy homlokrakodónál
csonkavágányban ért véget.
Helyszínrajz 1962-ből
Forgalma az 1960-62 közötti időszakban
évi 900-1700 kocsi körül mozgott.
Kiszolgálása Rákospalota-Újpest MÁV-állomás - Szilágyi utca útvonalon
történt.
Képek
a gyár életéből
Légifotó 1963-ból
Az iparvágány helyszínrajza
1971-ben
A gyár helyszínrajzi elrendezését a teher- és személyforgalom szabta
meg. A kétféle forgalom két, egymásra merőleges úton bonyolódik le. A
teherútvonalhoz kapcsolódik a nagy műhelycsarnok rakodója, a raktárak
sora és a kazánház a szén- és salaktárolóval. A személyútvonal mentén a
kerékpár-szín, bölcsőde, iroda, étterem-kultúrterem és öltözők épületei
sorakoznak.
Képek
a gyár életéből
1974-ben a gyár iparvágányát tovább hosszabbították, ezúttal 65
méterrel. Az erről szóló építési helyszínrajzot az alábbiakban mutatom
be.
Az
iparvágány 1974. évi bővítése
1974. évi május elsejei felvonulás
Egy 1982. évi kimutatás szerint a gyártelep iparvágányának forgalma
1643 kocsi/év volt, ami a '60-as évek forgalmát idézte. Az 1980-as évek
második felében a gépgyártás képezte az Egyesült Izzóban a második
legnagyobb tevékenységi területet. Ennek keretében főleg lámpagyártó és
üvegmegmunkáló gépeket készítettek. A teljes gyártósorok előállítása
során sok, ún. kulcsrakész gyárat építettek fel a fejlődő országokban
és a Szovjetunióban.
A kész
termékek kiszállításra várva és rakodás közben
A Vácuumtechnikai Gépgyár termékforgalma a '80-as években egy milliárd
Ft felett mozgott. A termékek 60%-a a KGST-országok piacaira jutott el.
Tőkés piacokon a termékek 20%-a értékesült. A gyártott berendezések
80%-a vákuumtechnikai felhasználásra került, igy a lámpagyártó
berendezések (sok esetben teljes gyártósorok szerszámmal és műszaki
know-how-val együtt), a lámpaalkatrészeket (fejeket, spirálokat) gyártó
gépek, az üvegmegmunkáló (üvegfúvó) gépek és a csomagológépek.
Az ipartelep kiszolgálására
Angyalföld kocsiszínből érkező Mukik az 1990-es évek elején a Szilágyi
utcában
A gyár létszáma 1991-ben 866 fő volt. Ebben az időszakban még nagy
forgalma volt az iparvágánynak. Elsősorban fedett teherkocsiban hoztak
alapanyagot és alkatrészeket, majd a kész, ládázott termékeket
pőrekicsikon szállították el. Volt úgy, hogy egy nap 40 pőrekocsit is
megraktak, és 10-12 kocsis csoportokban 2 Muki vitte ki a
vasútállomásra. A gépgyárnak saját, gumikerekes rakodó és kocsimozgató
gépeik voltak, amik a homlok- és oldalrakodóval rendelkező rövid
vágányon megrakták a teherkocsikat, majd a hosszú vágányon
összeállították a szerelvényt. A Mukik aztán innen húzták ki őket a
forgalmi vágányra.
Az iparvágány kiágazása a
Szilágyi utcában
|
Ugyanez a másik irányból
|
Az iparvágányhoz tartozó
egyszerű vágánykapcsolat a forgalmi vágányokban
|
A Vákuumtechnikai Gépgyár iparvágányán 1993-ban szűnt meg a forgalom.
Ez volt az újpesti körzet legtovább, egyben Budapest második legtovább
kiszolgált iparvágánya.
A vágányok helyét leaszfaltozták, a szállítási feladatokat a közúti
járművek vették át
Az udvaron, a kazánház előtt azonban még
sokáig láthatóak voltak a vágánymaradványok »
|
|
A Szilágyi utcában az iparvágány kiágazását és az egyszerű
vágánykapcsolatot az 1998. július 14-én kezdődő pályafelújítás során
építették ki a pályából.
Két kép ebből az időszakból
A gyárudvaron a volt iparvágány nyomvonala az alábbi, az egyik épület
tetejéről készült képen látható.
A személyautó a régi vágány
helyén halad
A Szilágyi utcai kapu az iparvágány csonkjával egészen 2005-ig volt
látható, amikor is a Szilágyi utca kiszélesítésével és átépítésével a
telephely kerítését áthelyezték, a kaput elbontották. Ekkor szűnt meg
az itteni villamos megállóhely is, ahol a belváros irányú villamosok
utasai az úttestre szálltak le, pont a volt iparvágány kiágazásnál.
Egy 2005-ös felvétel az
átépítés előttről
A gyár napjainkban
GE Hungary Tungsram Lighting
Gépdivízió Vákuumtechnikai Gépgyár
néven működik.
Helyszínrajz